کد خبر: ۳۱۰۶۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
خبرگزاری فارس: بزرگ‌ترین بازار ماهی‌فروشان خاورمیانه در گیلان نیازمند همراهی دولت است
 

مدیرعامل مجتمع ماهی‌فروشان گیلان با بیان اینکه به دلیل مشکلات مالی تنها یک فاز این بازار اجرایی شده است، گفت: بزرگ‌ترین بازار ماهی‌فروشان خاورمیانه در گیلان نیازمند همراهی دولت است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «محمدجعفر شهبازی» عصر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مجتمع ماهی فروشان امید گیلان 37 حجره دارد، اظهار کرد: استارت اولیه بازار ماهی‌فروشان از سال 82 و با همراهی تعدادی از ماهی فروشان بزرگ رشت زده شد.

وی با بیان اینکه در سال 86 اقدام‌های اجرایی بازار بزرگ صورت گرفت، افزود: این پروژه بزرگ با سرمایه شخصی ماهی‌فروشان و دریافت وام به اتمام رسید.

این مسؤول کمک‌های دولتی برای احداث بازار بزرگ ماهی فروشان را بسیار ضعیف خواند و گفت: از این بابت نیز بسیار گله‌مند هستیم.

بزرگ‌ترین بازار ماهی‌فروشان خاورمیانه در گیلان نیازمند همراهی دولت است

وی با اشاره به اینکه بازار ماهی‌فروشان گیلان بزرگ‌ترین بازار ماهی‌فروشان ایران و خاورمیانه است، تصریح کرد: انتظار همراهی بیشتر از دولت را داریم.

شهبازی نقش بازار بزرگ ماهی‌فروشان گیلان در جذب گردشگر را مهم دانست و ادامه داد: بازار بزرگ ماهی‌فروشان گیلان می‌تواند در جذب گردشگر نقش مهمی داشته باشد.

وی با بیان اینکه بازار بزرگ ماهی‌فروشان گیلان در سال 91 با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید، افزود: مساحت این مجموعه 17 هزار متر مربع بوده که 12هزار متر از آن شامل سالن و تاسیسات است.

مدیر عامل مجتمع ماهی‌فروشان امید گیلان این مجتمع را در سه طبقه دانست و یادآور شد: مجتمع بزرگ ماهی فروشان گیلان پنج هزار متر مربع پارکینگ در اختیار دارد.

پرورش 30 هزار تن ماهی در گیلان

وی گیلان را پرورش‌دهنده بالغ بر 30 هزار تن ماهی دانست و یادآور شد: بیشترین تولید ماهیان گرمابی استان در شهرهای شفت و صومعه‌سرا است.

شهبازی گیلان را نخستین تولید کننده بچه ماهی «لارو» دانست و اضافه کرد: سالانه 70 میلیون بچه ماهی در گیلان تولید شده که از این میزان، 50 درصد در استان مصرف و بقیه به نقاط دیگر فرستاده می‌شود.

به گفته وی، 155 هزار تن ماهی در استان‌های خوزستان، گیلان، مازندران و گلستان تولید می‌شود.

مدیر عامل مجتمع ماهی فروشان گیلان بازار ماهی‌فروشان را یک پایانه صادراتی نامید و تصریح کرد: طرح توجیهی برای این پایانه صادرات و عرضه ماهی بوده اما به دلیل مشکلات مالی تنها یک فاز آن اجرایی شده است.

وی گفت: امیدواریم با همکاری بیشتر دولت بتوانیم فاز دوم و سوم آن که مربوط به بحث صادرات است نیز راه‌اندازی شود.

شهبازی توجه به سلامت و بهداشت محصولات را از موارد مهم در بازار بزرگ ماهی فروشان عنوان کرد و یادآور شد: در این بازار دامپزشک مستقیم به منظور بررسی سلامت و بهداشت آبزیان حضور دارد.

وی با اشاره به اینکه در تمام ایران بازاری با چنین وسعت و حجم کار وجود ندارد، خاطرنشان کرد: در بازار سنتی ماهی فروشان رشت به دلیل سنتی بودن بازار و وجود فاضلاب‌های سنتی موضوع بهداشت چندان مورد توجه نیست.

وی اضافه کرد: در بازار بزرگ ماهی فروشان گیلان نیروهای خدماتی به نحو شایسته نسبت به حفظ بهداشت توجه دارند و عرضه محصولات در نهایت سلامت انجام می‌شود.

بیکاری تحصیل‌کرده‌های شیلات در گیلان

عضو هیأت مدیره مجتمع ماهی فروشان امید گیلان نیز در جلسه مذکور از صادرات 14هزار تن ماهی از این مجتمع در سال خبر داد و گفت: با توجه به اینکه در گیلان تولید و صید ماهی از اهمیت بالایی برخوردار است اما کارخانه و یا برای فرآوری محصولات آبزی وجود ندارد.

ابراهیم عابد قانع‌پسند، با بیان اینکه اکنون 90 درصد از ماهیان در بازار بزرگ ماهی‌فروشان به صورت زنده وارد می‌شود، یادآور شد: اگر شیلات استان همراهی بیشتری داشته باشد می‌توانیم اقدام‌های خوبی انجام دهیم.

وی خواستار مطرح شدن فعالیت مجتمع مذکور در صداوسیما شد و گفت: شیلات به موضوع تبلیغات در زمینه معرفی این مجتمع همراهی ندارد.

عضو هیأت مدیره مجتمع ماهی فروشان امید گیلان اظهار کرد: بسیاری از جوانان استان در رشته‌های شیلات تحصیل‌کرده و بیکار هستند.

بارها از سازمان دامپزشکی تقاضای یک دامپزشک کرده‌ایم

وی گفت: با وجود اینکه بارها از سازمان دامپزشکی تقاضای یک دامپزشک برای بررسی سلامت محصولات شیلاتی را کرده‌ایم اما از این کار امتناع می‌کنند و می‌گویند بازاری‌ها نباید هزینه و حقوق دامپزشک را پرداخت کنند.

عابدقانع‌پسند بازار بزرگ ماهی‌فروشان گیلان را بی‌نظیر خواند و متذکر شد: از دولت انتظار می‌رود برای شکوفایی این بازار کمک کند.

 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۰
0
0
با سلام.آقای عابد بدلیل عدم آگاهی از قوانین، همیشه انتقادهایی میکنند که بی اساس می باشد.در حال حاضر یک دکتر دامپزشک بعنوان مسوول فنی در این بازار بر اجرای قوانین سازمان دامپزشکی و صدور گواهی حمل و بررسی سلامت محصولات شیلاتی فعالیت دارند. در ضمن خواهشمندم که آقای عابد حلیم رفتار اسناد و سوابق این در خواست (با وجود اینکه بارها از سازمان دامپزشکی تقاضای یک دامپزشک برای بررسی سلامت محصولات شیلاتی را کرده‌ایم اما از این کار امتناع می‌کنند ) در همین سایت منتشر فرمایند. متاسفانه انتقاد سازمان دامپزشکی در چند سال اخیر بعنوان سکوی پرتاب یا راه فرار برخی چهره ها از مشکلات پیش رو می باشد.
ناشناس
|
Finland
|
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۰
0
0
جالبه مدیر عامل مجتمع گفته : دامپزشک مستقیم به منظور..... حضور دارد . ولی عضو هیئت مدیره گفته تقاضای دامپزشک کرده ، ما که متوجه نشدیم کدومشون درست میگن !!!!
نظر شما
ادامه