کد خبر: ۳۱۰۱
حکیم مهر 50 سال پیش، پدر بزرگ هر روز صبح زود به نانوایی می‌رفت و با یک نان سنگک تازه به خانه برمی‌گشت. برای ناهار هم مادربزرگ از سبزی‌فروشی محل، جعفری تازه و ریحان می‌خرید. آن موقع نه فریزری در کار بود تا نان را در آن بگذارند و نه کنسرو کردن غذاها معمول و مرسوم. برای همین خانواده‌های قدیمی همیشه از لذت خوردن مواد غذایی تازه بهره‌مند می‌شدند. در هر فصلی هم غذای خاص همان فصل را می‌خوردند.

این روزها به خاطر شتاب زیاد زندگی و به دلیل گرفتاری‌های ریز و درشت خانواده‌ها و شاغل بودن خانم‌ها، امکان چنین کاری وجود ندارد و ما در بهترین حالت، اگر به فست‌فود و سوسیس و کالباس روی نیاوریم، مجبوریم مواد غذایی را فریز کنیم. ولی برای نگهداری از مواد غذایی در فریزر باید برخی اصول را رعایت کرد تا مواد غذایی کیفیت و خاصیت‌شان را از دست ندهند.

نحوه بسته‌بندی

معمولا در منزل برای بسته‌بندی مواد غذایی فریزری از ظروف دردار پلاستیکی، فلزی، کیسه نایلونی یا پلاستیک‌های زیپ‌دار ویژه بسته‌بندی استفاده می‌شود. اما استفاده از ظروف پلاستیکی یا فلزی باعث می‌شود ترکیب‌های شیمیایی موجود در آنها با مواد غذایی واکنش داده و به غذا نفوذ کنند. البته هرگز نباید بطری‌های پلاستیکی آب معدنی یا نوشابه را در فریزر گذاشت، چون ترکیب‌هایی که در آنها وجود دارند در آب حل شده و می‌توانند سرطان‌زا باشند. اما بهترین نوع ظرف برای استفاده در فریزر، ظرف شیشه‌ای مخصوص همین کار است. البته باید هنگام پر کردن ظروف شیشه‌ای، مقداری فضای خالی در نظر گرفت تا ظرف در فریزر نشکند.

کیسه‌هایی هم که برای فریز کردن استفاده می‌شوند، باید حتما شفاف و استاندارد باشند و در فریزر پاره نشوند. بهتر است بسته‌های مواد غذایی کاملا کیپ شوند تا آلودگی وارد آنها نشود و آب مواد غذایی هم از دست نرود. مواد غذایی اگر به طور صحیح بسته‌بندی و در فریزر به سرعت سرد شوند، ماندگاری نسبتا زیادی دارند ولی نباید آنها را بیش از زمان مناسب در فریزر نگه داشت چون خاصیت خود را از دست می‌دهند. یادتان باشد که پس از گذشت زمان استاندارد، اگر چه مواد غذایی به ظاهر سالم هستند اما هیچ‌گونه ارزش تغذیه‌ای نداشته و به تفاله تبدیل می‌شوند.

مدت نگهداری

دمای فریزر نیز همیشه باید 18 درجه سانتی‌گراد زیر صفر باشد. در ضمن، تغییر دما، سبب خراب شدن مواد غذایی داخل فریزر می‌شود. برای اینکه مواد بسته‌بندی شده به سرعت سرد شوند، آنها را به تدریج وارد فریزر کنید نه یکباره. انباشتن فریزر با مواد غذایی که همگی تازه بوده و نیاز به یخ زدن دارند، باعث افزایش دمای فریزر و کاهش کیفیت مواد غذایی می‌شود. در ضمن، اولین بسته غذایی فریزر شده، باید اولین بسته‌ای باشد که برای مصرف از آن خارج می‌شود. به علاوه، بهترین زمان برای نگهداری سبزی‌های خام‌ 6 تا 8 ماه، سبزی‌های پخته‌ 3 ماه، گوشت قرمز 6 ماه، مرغ‌ 4 ماه و ماهی 2 ماه است.

8 توصیه طلایی

موقع فریزکردن مواد غذایی چند نکته را باید حتما در نظر بگیرید:

سعی کنید حتی‌الامکان مواد غذایی از آلودگی پاک شده باشند چون وجود آلودگی در کنار مواد غذایی در فریزر باعث تغییر شیمیایی و بیماری‌زا شدن آنها می‌شود.

مواد غذایی بهتر است خام فریز شوند تا پخته. به این ترتیب، اگر آلودگی و میکروبی در ماده غذایی فریز شده به وجود آمده باشد با پختن از بین می‌رود. علاوه بر این، پختن باعث می‌شود که مدت ماندگاری مواد غذایی در فریزر به نصف برسد.

برای بهتر فریز کردن، فریزر شما نباید انباشته از مواد غذایی باشد بلکه باید امکان گردش هوای سرد در اطراف مواد غذایی وجود داشته باشد.

موادی مثل سوسیس و کالباس را هم بهتر است اصلا فریز نکنید؛ چرا که در تهیه این مواد غذایی، نیتریت به‌عنوان ماده نگهدارنده افزوده می‌شود و ممکن است با فریز شدن تغییر شیمیایی پیدا کرده و ترکیب‌های سرطان‌زا در آن تشکیل شود.

برای فریز کردن سبزی‌ها، بهترین کار این است که قبل از فریز کردن، آنها را آب‌گردانی کنید، یعنی در آب گرم گذاشته و در بیاورید؛ با این کار، علاوه بر اینکه حجم سبزی‌ها کم شده و جای کمتری را در فریزر خواهند گرفت، عمل آنزیم بری هم روی آنها انجام می‌شود که مانع از تغییر رنگ سبزی‌ها و تیره شدن آنها طی فرآیند انجماد خواهد شد.

برای فریزکردن میوه‌هایی مثل توت که امکان له شدن آنها وجود دارد، باید ابتدا میوه را بشویید. سپس با پهن کردن روی یک پارچه تمیز خشک کنید و بعد آنها را روی یک سینی فلزی پهن کرده و در فریزر بگذارید تا یخ بزنند بعد از اینکه میوه‌ها یخ زدند، آنها را در پاکت‌ گذاشته و در پاکت را کیپ کنید تا هوا وارد آن نشود.

برای فریز کردن گوشت‌ قلقلی‌خام یا پخته هم می‌توانید ابتدا آنها را در سینی ریخته و فریز کنید سپس به پاکت انتقال دهید. به این ترتیب گوشت‌های قلقلی به هم نمی‌چسبند و شما می‌توانید هر بار به تعداد لازم آنها را از فریزر در بیاورید.

گاهی اوقات بسته‌های بزرگ بستنی را برای میهمانی یا مصرف خودمان خریداری می‌کنیم و بعد از یک بار استفاده بقیه آن را در فریزر نگه می‌داریم اما ماندن بستنی در فریزر باعث می‌شود تا دانه‌های ریز یخ به آن اضافه شوند و کیفیت بستنی را پایین بیاورند. برای جلوگیری از این پدیده بهتر است قبل از گذاشتن مجدد بستنی در فریزر، پلاستیک آن را کاملا از هوا خالی کنید و به سطح بستنی بچسبانید.

نظر شما
ادامه