کد خبر: ۳۱۰
دکتر گویا : زنان باردار و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای لازم است از مبتلایان به آنفلوآنزای نوع A و موارد مشکوک به این نوع آنفلوانزا، فاصله بگیرند. در صورتی که این افراد نیز به این نوع آنفلوآنزا مبتلا شوند شرایط متفاوت می‌شود و بسته به نظر پزشک ممکن است به دارو نیاز داشته باشند...

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، از تعیین «مراکز مراقبت دیده‌ور آنفلوآنزای خوکی در سطح کشور» به منظور ارجاع و بررسی موارد مشکوک این نوع آنفلوانزا در هنگام بروز پاندمی آن در کشور، خبر داد و درعین حال استفاده از ماسک را به منظور پیشگیری از ابتلا به آنفلوانزا A توصیه نکرد و گفت: در آنفلوانزای نوع A استفاده از ماسک توصیه نمی‌شود؛ مگر در افراد در معرض ابتلا مانند پزشکان، ‌پرستاران، بیماران و یا افرادی که با بیمار در تماس هستند.

دکتر محمد مهدی گویا با تاکید بر پرهیز افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و زنان باردار از قرار گرفتن در معرض خطر ابتلا به آنفلوآنزای خوکی، گفت: افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماران ریوی یا افرادی که تحت شیمی درمانی ضد سرطان هستند، ‌به دلیل ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن، قادر به پاسخ دهی در برابر این ویروس نیستند و در معرض ابتلا به انواع شدید این بیماری هستند و حتی ممکن است با ابتلا به این بیماری جان خود را از دست بدهند.

وی ادامه داد: زنان باردار نیز به دلیل تضعیف سیستم ایمنی بدنشان در طی بارداری و همچنین کاهش حجم فیزیکی ریه در دوران بارداری در خطر ابتلا به فرم‌های شدید بیماری هستند. بنابراین لازم است این گروه از افراد نیز به منظور پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزای خوکی، مراقبت بیشتری شوند.

دکتر گویا افزود: زنان باردار و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای لازم است از مبتلایان به آنفلوآنزای نوع A و موارد مشکوک به این نوع آنفلوانزا، فاصله بگیرند. در صورتی که این افراد نیز به این نوع آنفلوآنزا مبتلا شوند شرایط متفاوت می‌شود و بسته به نظر پزشک ممکن است به دارو نیاز داشته باشند.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در خصوص استفاده از ماسک به منظور پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزای نوع A گفت: ماسک مخصوص استفاده در اجتماع نیست و هیچ جایی دیده نشده که استفاده از ماسک در مردم و اجتماع موثر واقع شود؛ بویژه ماسک‌های غیر استاندارد که جایگاهی ندارند. این امر از نظر ما بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد. حتی استفاده از ماسک می‌تواند اثر منفی هم داشته باشد؛ چرا که پس از چند بار تنفس، رطوبت را به خود جذب کرده در نتیجه میکروارگانیسم‌ها به آن اضافه می‌شوند.

وی با بیان اینکه استفاده از ماسک مخصوص ستینگ بیمارستانی و ویزیت بیمار است، ادامه داد: استفاده از ماسک توصیه نمی‌شود؛ مگر در افراد در معرض ابتلا مانند پزشکان، ‌پرستاران، خود بیمار و یا افرادی که با بیمار در تماس هستند.

دکتر گویا با بیان اینکه در حال حاضر واکسن یا دارویی برای پیشگیری از این بیماری وجود ندارد، گفت: سازمان بهداشت جهانی در شرایط فعلی، استفاده از واکسن در سطح وسیع را لازم نمی‌داند. بهترین راه کنترل عفونت و جلوگیری از انتقال به دیگران، آن است که شخص مبتلا بهداشت فردی را رعایت کرده،‌ هنگام عطسه و سرفه از دستمال جهت پوشش دهان و بینی استفاده کند و شستشوی مرتب دست داشته باشد. همچنین افرادی که با بیمار در تماس هستند لازم است دست‌های خود را مرتب شستشو داده، از بوسیدن و دست دادن به فرد مبتلا خودداری کنند و فاصله حدود دو متری از بیمار را رعایت کنند.

وی با تاکید بر لزوم گزارش دهی پزشکان و بیمارستان‌ها از موارد آنفلوانزای خوکی در شرایط پاندمی این بیماری در کشور، گفت: در شرایط پاندمی و در فصل مربوطه، حتی گزارش موارد خفیف این بیماری بسیار اهمیت دارد و پزشکان و بیمارستان‌ها موظف به گزارش دهی هستند؛ چرا که این گزارش‌ها در میزان آمادگی و برنامه ریزی‌های لازم، تاثیرگذارند.

وی با اشاره به نظام فعلی مراقبت انسانی آنفلوآنزای خوکی، گفت: در حال حاضر نظام مراقبت در گلوگاه‌های مرزها و فرودگاه‌ها و بیمارستان‌های کشور فعال است. در واحد مراقبت مرزی مسافرانی که از کشورهای آلوده وارد می‌شوند مورد بررسی قرار می‌گیرند. در حال حاضر علاوه بر آمریکا و کانادا برای انگلستان و تایلند نیز برنامه ویژه در نظر گرفته شده و از هر فرد دارای علایم در بدو ورود به کشور نمونه برداری می‌شود؛ افراد دارای علایم شدید به بیمارستان منتقل می‌شوند و به افرادی که علایم ندارند نیز توصیه می‌شود تا یک هفته بعد، در صورت بروز علایم، سریعا مراتب را اطلاع دهند.

دکتر گویا ذات الریه را از جمله عوارض آنفلوآنزای خوکی دانست و گفت: دیگر مراقبت انسانی آنفلوآنزای خوکی مربوط به موارد ذات الریه است. بر این اساس در حال حاضر مبتلایان به ذات الریه که در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند بلافاصله تحت بررسی و آزمایش قرار می‌گیرند.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، در پایان با بیان این که هنگام آغاز پاندمی این بیماری در کشور، نظام مراقبت فعلی تشدید می‌شود، ‌ادامه داد: به این ترتیب که مراکزی به عنوان مراکز مراقبت دیده ور در کشور تعیین کردیم که تمام پزشکان اعم از بخش خصوصی و بخش دولتی موارد مشکوک را به این مراکز معرفی می‌کنند و در آنجا آزمایش‌های لازم صورت می‌گیرد تا چگونگی روند بیماری مشخص شود.

 

 

نظر شما
ادامه