کد خبر: ۳۰۹۸۰
تعداد نظرات: ۱۷ نظر
 
 

«طیبه سیاووشی» نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نوشت:

از نظر برخی ممکن است مسئله اشتغال زنان، موضوعی باشد که چندان نگران کننده نباشد یا حتی مدعی شوند نباید در اولویت‌های نخست سیاست‌های اشتغال‌زایی وزارت کار، کشور، سازمان مدیریت و دیگر نهادهای مرتبط قرار گیرد. احتمال زیاد قائلان به این مسئله، معقتدند اشتغال زنان یا شعار اشتغال زایی برای زنان بیشتر جنبه تشریفاتی، تجملی یا حتی شعارهای انتخاباتی دارد. این در شرایطی است که مسئله بیکاری زنان در جامعه ایران، کم‌کم تبدیل به بحران خواهد شد و ابعاد گسترده‌ای به خود خواهد گرفت. برای حل مسئله بیکاری زنان در درجه اول باید نگاه‌های سنتی نسبت به موضوع کارو اشتغال را کنار گذاشت و با نگرشی واقع بینانه به این مسئله پرداخت.

چه بپسندیم و چه ناخشنود باشیم، امروز تعداد زنان تحصیل کرده در مقاطع بالا رو به فزونی است. این جنس از نظر توانایی و مهارت‌های علمی برای کسب مشاغل نقصی ندارد. از سویی دیگر تعداد زنان خودسرپرست و سرپرست خانوار نیز در کشور بالا رفته است، اینکه ما چه رویکردی نسبت به این واقعیت داریم، موضوعی ثانویه است اما همیشه این حقیقت در برابر دیدگانمان قرار دارد که نرخ این شیوه زندگی در زنان رو به فزونی است. در چنین شرایطی است که مسئله اشتغال زنان در اولویت قرار می‌گیرد و دیگری سیاست درجه دو یا تبلیغاتی نخواهد بود.

به نظر می‌رسد به همین دلایل است که آقای روحانی رییس‌جمهوری خواسته است تا هنگام اطمینان از تأمین حقوق زنان در فرصت‌های شغلی، سومین آزمون استخدامی جامع و فراگیر دستگاه‌های اجرایی کشور به تعویق بیفتد و سهمیه‌های جنسیتی در جهت رعایت عدالت اصلاح شود. این دستور در پی اعلام خبر برگزاری آزمون جامع استخدامی و عناوین شغلی و سهمیه‌های تبعیض‌آمیز جنسیتی در نظر گرفته شده توسط دستگاه‌های اجرایی صادر شده که بر اساس آن سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موظف شده است ضمن ابطال سهمیه‌های مبتنی بر تبعیض های ناروا، به سرعت نسبت به بازنگری عناوین شغلی و سهمیه‌های استخدامی با رویکرد عدالت و پیش‌بینی تناسب سهمیه استخدامی زنان در فرصت‌های شغلی متناسب با شایستگی‌ها و در چارچوب برنامه‌ها و وعده های رییس‌جمهوری اقدام کند و نتیجه اصلاحات به هیأت وزیران گزارش شود.

به عبارت دیگر سهمیه‌هایی در استخدام‌ها در نظر گرفته شده که فرصت استخدام مردان را از زنان بیشتر کرده و در بسیاری موارد امکان حضور زنان در پست‌های مدیریتی را نادیده گرفته است.

در برخی از حوزه‌ها و مشاغل تمامی سمت‌های مدیریتی به مردان اختصاص داده شده و زنان برای مشاغل سازمانی پایین‌تر در نظر گرفته شده‌است. در اینجا خالی از فایده نخواهد بود که برای بیان بهتر مسئله نگاهی گذرا به برخی از سهمیه‌های اعلام شده بیاندازیم:

1. این آزمون برای استخدام سه هزار نفر در دستگاه‌های اجرایی مختلف برگزار می‌شود و بیشترین نابرابری جنسیتی در دفتر تبلیغات اسلامی دیده می‌شود که از
۴۳ شغل-محل هیچ ردیفی را به زنان اختصاص نداده؛ البته شرط استخدام در تمام مشاغل اعلام شده در دفتر تبلیغات اسلامی این است که متقاضیان "می‌بایست الزاماً ملبس به لباس روحانیت باشند."

2. سازمان قضایی نیروهای مسلح از
۵۱ شغل-محل فقط یک ردیف شغلی را به زن و مرد اختصاص داده و بقیه مشاغل را منحصرا برای مردان در نظر گرفته است.

3. سازمان تعزیرات حکومتی از
۹۷ شغل-محل ۳۱ ردیف را فقط به مردان اختصاص داده است.

4. سازمان زندان‌ها از
۲۷۱ شغل-محل ۳۱ ردیف شغلی را فقط به مردان و ۱۳ ردیف را فقط به زنان اختصاص داده است.

5. سازمان دامپزشکی از
۴۲۱ شغل-محل، ۱۶۸ ردیف را فقط برای مردان و آموزش و پرورش از ۲۰۳ شغل-محل ۶۷ ردیف شغلی را فقط برای مردان و ۳۳ ردیف را فقط برای زنان در نظر گرفته‌اند.

زمانی این نحوه سهمیه بندی نگران کننده می‌شود که اطلاعات دیگری از وضعیت بیکاری در ایران را در کنار آن قرار دهیم تا تصویری دقیق‌تر از پیامد‌های احتمالی نگرش‌های سنتی در استخدام و جذب نیروی انسانی بدست آوریم. در همین راستا همین چندی پیش بود علی ربیعی از دو برابر شدن، نرخ بیکاری زنان در مقایسه با مردان خبر داده بود.

از سویی دیگر گزارش‌های بانک جهانی هم نرخ زنان ایران را
۲۰.۳۰ درصد و در بین جوانان ۲۴ درصد برآورد کرده است. که این رقم، غیرقابل چشم پوشی است و مسولان باید نسبت به کاهش و عوارض آن هوشیار باشند. علاوه بر گزارش بانک جهانی، داده‌های مرکز آمار هم فاصله زیادی با گزارش بانک جهانی ندارد به طوری‌که در گزارش مرکز آمار ایران، سهم فعالیت‌های اقتصادی زنان در پاییز ۱۳۹۳ کمتر از سه میلیون و ۷۵۰ هزار نفر اعلام شده در حالی که سهم مردان بیش از ۲۰ میلیون نفر گزارش شده است.

اگر بخواهیم نگاه آسیب شناسانه به مسئله بیکاری زنان داشته باشیم نباید نسبت به وضعیت نگران کننده زنان سرپرست خانوار غافل باشیم. آمار رسمی ایران در سال
۱۳۹۰ حاکی از وجود دو میلیون و ۵۰۰ هزار زنان سرپرست خانوار در ایران است در حالی‌که تنها ۴۵۰ هزار نفر از آنها (۱۸ درصد) شاغلند و بقیه باید به کمک‌های دولت، مردم و نیز سازمان‌های خیریه متکی باشند.. همچنین پنج میلیون و ۲۵۰ هزار نفر از زنان بین ۱۵ تا ۲۹ سال بیکار بوده‌اند (۳۹ درصد) درحالی‌ که تعداد بیکاران مرد در همین رده سنی یک میلیون و ۳۴ هزار نفر (حدود ۱۸ درصد) بوده است.

برخی کارشناسان این وضعیت که در سطور بالا ذکر آن رفت ناشی از نوع سرمایه‌گذاری دولت در حوزه اشتغال است که منجر به کاهش اشتغال زنان می‌گردد. این کارشناسان باور دارند که بودجه دولت بیشتر به بخش‌هایی از اقتصاد اختصاص می‌یابد و مشاغل مناسب‌‌تر برای مردان ایجاد می‌کند، مثل ساخت و ساز در نتیجه بخش‌هایی که مشاغل زنان را تولید می‌کنند از سرمایه‌گذاری لازم بی‌بهره مانده‌اند.

در پایان این مهم را نباید از نظر دور داشت که جایگاه واقعبینانه و اشتغال زنان در کشور نه تنها در قالب وعده های رییس دولت بلکه در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و امنیتی نیز برای کشور اهمیت دارد؛ امری که از نظر سازمان‌های بین‌المللی نیز دور نمانده و همواره از آن به عنوان معیاری برای ارزیابی توسعه یافتگی و نیز جایگاه بین المللی کشورها استفاده می کنند.

منبع: فرارو
 
 
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
سعید شهبازی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
1
4
حرفه منطقی بزن خانم نماینده فکر میکنی اینجا اروپاست پس اگه راست میگی برو سراغ بقیه حقوق زنها نه فقط گیر بدید به استخدامشون خبر نداری از اداره های دولتی که زنها چه قدر استخدام شدن و جای
چه افرادی که واقعا کار بلدن رو گرفتن وفقط فکر رسیدن به ظاهرشون وشوهر پولدار پیدا کردنن حتی ذره ای کارایی ندارن وچه قدر دولت باید هزینه کنه تا شاید یه کاری یاد بگیرن بذارین مردایی برن سر کار که نون اور خونواده ان وچقدر به این کار احتیاج دارن خواهشا دست از این شعار دادن بردارید و واقعیت ها رو ببینید
ناشناس
|
Finland
|
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
0
5
در شرایط کشور ما رعایت سهمیه بیشتر برای مردان منطقی تر می باشد به دو دلیل:
1- در عرف و عادت کشور ما مرد نان آور خانه است از دست رفتن فرصتهای استخدامی برای مردان در دراز مدت عواقب نامقبولی و سوئی در پی خواهد داشت.
2- در کشورهایی مانند برزیل (آنطور که خود شاهد بودم) و در سایر کشورهای غربی نحوه کار زن مرد کاملا برابر است ولی در کشور ما مثلا در سازمان دامپزشکی از خانمها در کارهای سبک و آزمایشگاهی و از مردان در کارهای صحرایی و کشتارگاهی استفاده می شود و بدین ترتیب مشکل کمبود پرسنل اکیپهای صحرایی علیرغم استخدامهای هر ساله هیچوقت تکمیل نمی شود و در عوض در بخشهای مانند آزمایشگاه نیز تراکم نیروی کاری بوجود می اید.مثلا در جایی مثل سازمان دامپزشکی بخش عمده کار در اکیپهای صحرایی و کشتارگاهی می باشدو به نیروی پشت میز نشین کمتر نیاز است.
پس ابتدا باید فرهنگ کاری حاکم بر مملکت اصلاح شود سپس بر سر سهمیه های استخدامی بحث شود.
پاسخ ها
مصطفی قلاوند
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
فکر کنم در مورد 1 شما منظورتون محدودیت سنی هم لحاظ شده، به هر حال شغل دولتی مسائل خودش رو داره محیطی و همکاران ولی در شغل دولتی امکان پیشرفت در اون کم هست.
هر چند که بسیاری از افراد که وارد رشته دامپزشکی شدند با علاقه وارد نشدند و از سر ناچاری بوده.
سورن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
0
2
آیا واقعا حضور زنها در مشاغل سخت مثل سازمان زندانها یا دامپزشکی، به نظر این نماینده زن به صلاح است؟ خیلی خوب مشکلی نیست خانمها تشریف بیاورید و در گرمای سوزان واکسیناسیون دام سنگین انجام دهید. واقعا خانمها به دنبال اشغال مشاغل سخت هستن یا این چند تا شغل اداری و شسته و رفته ای رو که هنوز در دست مردان مونده رو هم میخوان از آقایون بگیرن؟ به نظر من زنها تنها به دنبال کارهای راحت تر هستن و تنها تا زمانی حرف از حقوق برابر میزنن که نوبت به عمل نرسیده و به محض عمل میگن خوب شما آقا هستین شما باید این کار و آن کار سخت را انجام دهید. خیلی هاشون هم که هم میخوان یک مادر خوب باشن و یک همسر نمونه و برای احقاق این امر شروع به ریختن کارهاشون برسر همکارهای مرد میکنن و با بهانه بچه داری و شوهر داری از کارشون کم میزارن و همکاران مرد باید جور اونها رو بکشن. وجود زنان در مشاغل هیچ بازده ای ندارد و تنها اضافه بار به روی دوش مردان شاغل است. چون وظایف زنان به عنوان مادر و همسر بیشتر از مردان است. و با کار کردن نه به کارشون میرسن و نه به زندگیشون. من به شخصه خودم این رو تجربه کردم و زیاد بودن زنان در محیط کار رو افزایش فشار و کار اضافه به دوش مردان میدونم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
0
2
اگر آقای روحانی و تیم انتخاباتی ایشون فکرمیکنن با افزایش پذیرش خانم ها در آزمون استخدامی رای بیشتری رو در انتخابات آینده به دست میارن باید بدونن که با هر دل خانمی که بدست میارن دل یک زوج رو میشکنن، که بخاطر بیکاری مرد خانواده هنوز نتونستن سر زندگیشون برن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
3
2
شما آقایون که اونقدر حرصتون گرفته که میخان خانم استخدام کنند... اولا به جای حرف زدن بشینید به خوندن که کم نیارید...من هم دکتر دامپزشک بخش خصوصی ام که هرروز باید تو دامداریا باشم وهم همسر داری و خونه داری...واقعا در کنارش دارم درس میخونم و مطمینم اگه قبول بشم از ده تا مرد بی عرضه که به جای کار تو بخش خصوصی، چسبیدن به قرار دادی دولتی که ماهی بهشون یک و پونصد بده و مردای ترسویی که از کار تو بخش خصوصی میترسن...زیاد داریم مردای ترسو و بی عرضه ای که وقتی پشت میز نشین شدن بخاطر ترسشون هیچ کاری واس دامدار نکردن ...در ضمن چندین ساله دامپزشکی مرد گرفت نتیجه اش شد سازمانی پر از ....که حتی نتونست یه تب برفکیو مدیریت کنه و دامدارو دامپزشک بخش خصوصیو بدبخت کرد...منم با اینکه بگن چند درصد چند درصد مرد مخالفم ...حرفم اینه هرکی لیاقتشو داره...باید بره استخدام بشه...که وضعیت اداری کشورمون به این روز نیفته...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
کسی که این طور بی ادبی میکنه حتما در کار دامپزشکی خصوصیش هم همین طوره.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
ما حرصمون نگرفته که میخوان زن استخدام کنن. ما میگیم اگه قراره در مشاغل سخت زن استخدام کنند هیچ مشکلی نیست ولی چنین زنی باید روحیه مردونه داشته باشه و روحیه کاری هم با چند تا سوال توی آزمون مشخص نمیشه. خانوما توی پاسخ به سوالات روی ورقه خوبن ولی موقع عمل در بیشتر مشاغل سخت، کم میارن. بله هستن معدود زنانی که روحیه قوی برای کارهای سخت دارن ولی شاید تنها یک در صد جمعیت خانومها رو تشکیل میدن.
علی
| Finland |
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۵
در درجه اول عرض می کنم برای یک دکتر این سبک صحبت مناسب نیست.
در درجه دوم هم این مسئله رو بررسی می کنم، شما حرف از بخش خصوصی می زنید یک مثال خدمت شما می گم: مسئول فنی خانم با قبول دریافتی پایین (حتی نصف و یک سومی) هم باعث شده استخدام کننده با کمال وقاحت حقوق های خنده دار پیشنهاد بده و هم بقیه که می خوان استخدام بشن با این جمله روبرو میشن "اگه نمی خوای یکی هست با فلان مبلغ راضی هست".
اما در کل بگم کل سیستم ما ضعف بسیار داره و عرض شما بابت کنترول بیماری یک مطلب بسیار عادی شده و بحث جنسیت مطرح نیست و از طرفی حرف دوستمون را تایید می کنم هنوز این فرهنگ که مرد و زن باهم کار کنند و بدون اینکه بگن کدوم دریافتی بیشتر داره و کل حقوق را جمع کنند و اونجوری زندگی کنند را نداریم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۸
کارایی خیلی مهمه ولی واقعیت اینه که خانم ها کارایی لازم را ندارند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
0
3
عزیزان خود سازمان دامپزشکی اعلام کرده که بخاطر ماهیت بعضی ردیفهای شغلی مثل کاردان که ذاتا وظیفه واکسیناسیون را بر عهده دارند فقط مردان جذب میشوند و این عادلانه است.چون بنظر نمی رسد که خانمها در بحث واکسیناسیون بتوانند کارایی لازم را داشته باشند
علی11
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
0
3
نظر شما درسته خانم ولی بی ادبیتون درست نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
واقعیت محضه...به چشم دیدم بخاطر ترسو بودن و عرضه کنترل تب برفکی چه به روز دامدارا اومد...منظور من همه اقایون نیست...رییس شبکه ای میشناسم با سهمیه جانبازی پدرشون این پست رو دارند...ترسویی باعس شده واس دامدار و بخش خصوصی کاری نکنه...بیعرضگی هم در حدیه که کارمنداش از دستش خارج شدن و رشوه و... و... کار هرروزشون شده...درسته نباید از واژه بیعرضه زیاد استفاده میکردم ولی به نظر من کارآیی خیلی مهمتر از جنسیته...باور کنید چهارتا آدم لایق برن تو سازمان...بخش خصوصیمون دامداری ومرغداریمون وضعش بهتر از این میشه...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
1
0
اگه شما آقایون راست میگید پیشنهاد ازدواج بدید تا ما خانمها کوتاه بیاییم.ولی در این خصوص مرد عمل نیستید
پاسخ ها
مصطفی قلاوند
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
من هم چشم بسته میام و قصد مسخره بازی و کل کل هم ندارم، جوانی هستم آماده ازدواج، اعتقاد دارم عشقی هم وجود نداره
جواب شما ؟
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
0
1
سلام
ببینید صحبت سر حقوق زنان نیست ؛اره باید حقوق زنان رعایت شه ولی چرا اول عمل بعدش فکر چرا همین کار روقبل از ثبت نام نکردن که کلی از دوستان همکار الان با کلی اشتیاق و کلی مشکلات بخونن بعدش الان بلا تکلیف باشند.
حالا اگه بخان سهمیه ها رو به نفع زنان تغییر بدن؛ تکلیف اونایی رو که ثبت نام نکردن چیه ؟
پس کلا باید مراحل ثبت نام و حتی اعلام به وزارت خانه ها برای تجدید نظر در رابطه با درخواست نیرو و ثبت نام مجدد در سازمان سنجش و ....خوب اینا همش با هم میشه چهار پنج ماه و ازمونم اگر بخواد به این منوال پیش بره میفته واسه برج نه یا ده و دوستان هم به خو شون اینقدر فشار خوندن نیارن ....
حسام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
0
0
استفاده از خانمها در بسیاری مشاغل با توجه به مناسبات فرهنگی و خانوادگی کشورمون غیرضروری و حتی اسیب زااست.

مسئول تامین معاش خانواده آقایون هستند و متاسفانه بیکاری بیداد میکنه.

جای شادباش داره ک یکی از عزیزان برای پاسخگویی به نیازهای روانی "تناسب تحصیلات با نقش آفرینی اجتماعی"، مطالبه‌ی خواستگار و همسر کردند. باید این سنت پسندیده رو در بین زنان ترویج داد تا تواناییهاشون رو در راه صحیحش ک همانا "تقویت بنیان خانواده" است استفاده کنند و ن "درامدزایی برای مقابله با تشکیل حانواده".
نظر شما
ادامه