کد خبر: ۳۰۹۷۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
مدیر کل دفتر قرنطینه و امنیت زیستی سازمان دامپزشکی:
«دکتر مسعود محمدیان» در گفتگو با پایگاه اطلاع‌رسانی کشاورزی ایران به تشریح فعالیت‌های دفتر قرنطینه و امنیت زیستی سازمان دامپزشکی در حوزه واردات و صادرات دام به کشور پرداخت ...
 
 

حکیم مهر - مدیر کل دفتر قرنطینه و امنیت زیستی سازمان دامپزشکی کشور عنوان کرد: واردات دام زنده به ایران فقط برای اصلاح نژاد است و واردات برای کشتار دام زنده نداریم و اکنون در کل کشور گواهی بهداشتی برای صادرات دام ارائه می شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران (اگنا)، «دکتر مسعود محمدیان» مدیر کل دفتر قرنطینه و امنیت زیستی سازمان دامپزشکی کشور درباره صادرات دام زنده از ایران و استانداردهای قرنطینه در ایران و کشورهای مقصد اظهار داشت: دو نوع صادرات در زمینه دام وجود دارد، دام برای کشتار و دام تلیسه است. در صادرات نوع اول که دام برای کشتار صادر می شود، وزارت جهاد کشاورزی برای تسهیل در کار و حمایت از دامداران وظایفی را به سازمان دامپزشکی کشور تفویض می کند و سازمان دامپزشکی کشور هم دستورالعمل صادرات دام زنده کشتاری شامل گوساله، بز و گوسفند را تبیین می کند و به استان ها ابلاغ می کند تا مراجعه کنندگان بتوانند در حداقل زمان ممکن با مراجعه به استان مربوطه، کار خود را انجام دهند.

وی با بیان این که یک اصل کلی در صادرات دام زنده وجود دارد و آن رعایت الزامات بهداشتی کشورهای مقصد برای کشور مبدا است، اظهار داشت: کشورهای مختلف الزامات بهداشتی متفاوتی دارند و این الزمات باید از سوی کشور مبدا رعایت شود؛ برای دریافت این الزمات، سازمان دامپزشکی کشور اقدام می کند و این قوانین را از سازمان دامپزشکی کشور مقصد یا مرجع معتبر و رسمی آن کشور دریافت می کند و به استان ها ابلاغ می کند.

محمدیان درباره صادرات دام زنده به کشورهای مختلف عنوان کرد: در بحث گوسفند، بز و گوساله صادرات روند عادی دارد به طوری که گوسفند و بز را به کشورهای عربی و گوساله کشتاری را بیشتر به عراق صادر می کنیم؛ گاهی کشورهای مقصد به دلیل ایجاد تغییرات در الزامات بهداشتی خود صادرات را دچار نوساناتی می کنند، اما دفتر قرنطینه سازمان دامپزشکی تلاش می کند در زمان بروز بیماری ها و همچنین تغییرات الزامات بهداشتی از طریق دیپلماتیک و مکاتبه مشکلات را حل کند تا صادرات روند ماندگار و همیشگی به خود بگیرد.

صادرات دام تلیسه (گاو شیری) با موافقت اولیه وزارت جهاد کشاورزی

محمدیان با بیان این که در زمینه دام تلیسه هم با موافقت اولیه وزارت جهاد کشاورزی صادرات انجام می شود، عنوان کرد: دام تلیسه بیشتر به ترکمنستان و افغانستان صادر می ‌شود. حتی به صادرکنندگان و تولیدکنندگان در داخل و خارج از کشور اعلام کردیم در صورتی که توانستند بازاریابی کنند، ما می توانیم برای رفع موانع بهداشتی و تسهیل در امور صادرات آن ها وارد عمل شویم.

صادرات ۳۳۰ هزار راس گوسفند و بز در سال ۹۵ در مقایسه با آمار یک میلیون و ۲۰۰ هزار راسی آن در سال گذشته

وی درباره آمار صادرات دام زنده و کشتاری در سال ۹۵ عنوان کرد: در سال جاری ۳۳۰ هزار راس گوسفند و بز در قالب ۶۶۳ مجوز بهداشتی، ۳۹۰ راس گوساله کشتاری در قالب ۱۵ مجوز بهداشتی و ۱۶۴ نفر شتر در قالب ۷ مجوز بهداشتی به کشورهای مختلف صادر شدند. در سال ۹۴ بالغ بر یک میلیون و ۲۰۰ راس گوسفند و بز در قالب دو هزار و ۵۰۰ مجوز بهداشتی، ۲۶ هزار راس گوساله در قالب ۲۲۷ مجوز بهداشتی، ۷۳۳ نفر شتر در قالب ۲۴ مجوز بهداشتی و دو راس اسب به کشورهای مختلف صادر شد. این آمارها نشان می دهد صادرات گوسفند نسبت به صادرات سایر دام ها پیشی گرفته است.

تشکیل کمیته تسهیل صادرات در سازمان دامپزشکی برای تسهیل صادرات دام

مدیر کل دفتر قرنطینه و امنیت زیستی سازمان دامپزشکی کشور تاکید کرد: برای تسهیل امور مراجعان سامانه پورتال قرنطینه را به روزرسانی می کنیم تا در حداقل زمان کار مراجعان در زمینه صادرات تسهیل شود. در سازمان دامپزشکی هم کمیته تسهیل صادرات تشکیل شد تا اجرای الزامات بهداشتی کشورهای مقصد با سهولت بیشتری صورت بگیرد.

پورتال دفتر قرنطینه و امنیت زیستی سازمان دامپزشکی در حال به روز رسانی است

وی تاکید کرد: پورتال دفتر قرنطینه را شروع به روزرسانی کردیم تا مراجعان داخل و خارج از کشور بتوانند با دست اندرکاران سازمان دامپزشکی از طریق این سامانه ارتباط داشته باشند و در صورت اتمام این به روز رسانی این موضوع گزارش داده می شود.

وی درباره پیشرفت هایی که در حوزه قرنطینه در ایران انجام شده است، عنوان کرد: علاوه بر پست های قرنطینه فیزیکی، اکنون دقتر قرنطینه سازمان دامپزشکی بر روی فعالیت های نرم افزاری کار می کند و سامانه یکپارچه قرنطینه و نظارت در مبدا و مقصد از سوی دفتر قرنطینه سازمان دامپزشکی با جدیت پیگیری می شود.

محمدیان با بیان این که در گلوگاه محموله های مرتبط با سازمان دامپزشکی با وجود ایست های بازرسی کنترل می شوند و محموله های مرتبط به پست های قرنطینه ای این سازمان ارجاع داده می شوند و در صورت غیر مجاز بودن محموله ها، مطابق قانون با آن هابرخورد می شود.

برای ارتقاء قرنطینه های فیزیکی و مبدا و مقصد اعتبار لازم است

مدیر کل دفتر قرنطینه و امنیت زیستی سازمان دامپزشکی کشور دربار ه مشکلات صادرات و واردات دام و استاداردهای قرنطینه ای در ایران عنوان کرد: برای بحث قرطینه اعتبار لازم است تا قرطینه های فیزیکی و قرنطینه های مبدا و مقصد ارتقا پیدا کنند و این قرنطینه ها متناسب با نیازهای روز و نیاز متقاضیان باشند. هدف ما این است که خدمات سازمان دامپزشکی در عین سختگیرانه بودن در حوزه اجرای ضوابط بهداشتی، سهل الوصول باشد.

محمدیان با یبان این که برخی کشورها مانند عراق و کویت تغییراتی را در زمینه الزمات بهداشتی خود ایجاد می کنند، عنوان کرد: دفتر قرنطینه سازمان دامپزشکی بر اساس وظیفه خود از طریق مکاتبه، تماس و دیپلماسی تلاش می کند این الزامات را تعدیل یا زمینه را برای صادرکنندگان دام تسهیل کند، اما همین تغییر الزامات از سوی برخی کشورها مانند عراق باعث می شود نوساناتی در زمینه صادرات ایجاد شود.

صادرات گوسفند و بز به کویت و عمان، گوساله به عراق و تلیسه به ترکمنستان و افغانستان

وی درباره کشورهای مقصد دام های زنده و کشتاری عنوان کرد: دام زنده کشتاری گوسفند و بز بیشتر به کشورهای عربی مانند کویت و عمان می رود؛ گوساله کشتاری به عراق می‌رود و تلیسه (گاوشیری) بیشتر به ترکمنستان و افغانستان صادر می شود.

مشکلات صادرات دام به عراق حل شده است

مدیر کل دفتر قرنطینه و امنیت زیستی سازمان دامپزشکی کشور درباره استانداردهای قرنطینه ای در ایران و تغییرات روند الزامات بهداشتی در کشوری مانند عراق، عنوان کرد: تغییرات الزامات بهداشتی کشور عراق با انجام مکاتباتی برای تسهیل روند صادرات از ایران به این کشور حل شده است و صادرات به عراق هم اکنون در حال انجام است.

واردات دام زنده برای کشتار به ایران انجام نمی شود/ واردات دام زنده به ایران فقط برای اصلاح نژاد است/ واردات دام از اتریش، کانادا، آلمان و آمریکا

محمدیان درباره واردات دام از سوی سازمان دامپزشکی کشور عنوان کرد: اکنون واردات دام زنده برای کشتار نداریم، دام زنده ای که اکنون وارد می شود فقط برای اصلاح نژاد است؛ این دام ها از کشورهایی وارد می شوند که از نظر ارزیابی خطر و بیماری ها نمره قبولی کسب کرده باشند و مشکلی برای ورود به کشور نداشته باشند. واردات این دام ها از کشورهای آمریکا، کانادا، اتریش و آلمان صورت می گیرد و موافقت اولیه آن از سوی مرکز اصلاح نژاد دام وزارت جهاد کشاورزی صادر می شود.

شرط واردات دام اطمینان داشتن از مرجع دامپزشکی کشور مقصد و اعزام کارشناسان خبره است

وی با بیان این که هر کسی برای واردات دام زنده از دفتر اصلاح نژاد دام مجوز بیاورد، بررسی ها و کارهای نظارتی بهداشتی آن در این زمینه انجام می شود و شرط ورود دام زنده به کشور این است که این دام از نظر مخاطرات بهداشتی مانند بیماری ها مشکلی نداشته باشند؛ همچنین برای واردات دام از کشورهای مختلف نخست باید از معتبر بودن سازمان دامپزشکی کشور مقصد و مورد قبول آن مرجع اطمینان کسب شود و سپس کارشناسان خبره برای بازدید آن کشور اعزام می شوند تا از وضعیت دامپزشکی، مراقبت های دامی، وضعیت قرنطینه، انتخاب گله، حمل و بارگیری این دام ها اطلاعات کسب شود.

از کل کشور گواهی بهداشتی برای صادرات دام زنده صادر می شود/ بیشترین خروجی از کرمانشاه، کردستان و خوزستان است

مدیر کل دفتر قرنطینه و امنیت زیستی سازمان دامپزشکی کشور درباره مراقبت های خاص برای صادرات دام از استان های مختلف گفت: از کل کشور گواهی بهداشتی برای صادرات دام زنده صادر می شود، اما استان های خروجی ما بیشتر کردستان، کرمانشاه و خوزستان هستند، به طوری که اگر کشور مقصد عراق باشد بیشتر از استان های کردستان و کرمانشاه و اگر کشور مقصد کویت و عمان باشد از استان خوزستان این دام ها صادر می شوند.

وجود پست های قرنطینه در مرزهایی که گمرک وجود دارد

محمدیان درباره کنترل مرزها برای واردات دام با توجه به ناامن بودن برخی کشورهای همسایه مانند عراق عنوان کرد: سازمان دامپزشکی کشور در مرزهایی که گمرک وجود دارد، پست های قرنطینه ای ایجاد کرده است؛ محموله هایی که وارد کشور می شود اگر مرتبط با سازمان دامپزشکی باشد بررسی می شوند و به این سازمان ارجاع داده می شوند و در صورت درست بودن مدارک، اسناد و بهداشتی بودن، این محموله وارد کشور می شود و در غیر این صورت ارجاع می شوند.

صدور گواهی بهداشتی حمل بین استانی برای مشخص شدن محموله قاچاق از غیر قاچاق

وی در زمینه حمل و نقل دام در داخل کشور اظهار داشت: سازمان دامپزشکی برای حمل دام زنده و فرآورده های خام دامی مرتبط گواهی بهداشتی حمل بین استانی صادر می کند و هر محموله ای که گواهی بهداشتی حمل بین استانی نداشته باشد، به عنوان محموله غیر مجاز تلقی می شود و این امر در سامانه یکپارچه دفتر امنیت زیستی و قرنطینه سازمان دامپزشکی ثبت می شود و قابل پیگیری و ردیابی است و هر محموله ای که از استان مبدا گواهی حمل بگیرد، باید در استان مقصد بار خود را تخلیه کند و این امر از سوی سامانه یکپارچه قرنطینه دامپزشکی قابل ردگیری است.

مدیر کل دفتر قرنطینه و امنیت زیستی سازمان دامپزشکی کشور درباره مبارزه با قاچاق دام عنوان کرد: سازمان دامپزشکی در کمیسیون هایی خاصی که در زمینه مبارزه با قاچاق کالا فعالیت می کنند، عضو است و نقطه نظرات خود را مطرح می کند. همچنین برای کلیه محموله های داخلی و خارجی و حتی حمل و نقل در داخل کشور گواهی بهداشتی صادر می شود.

محمدیان درباره مبارزه با قاچاق دام عنوان کرد: سازمان دامپزشکی مسوول نظارت بر محموله های وارداتی و صادراتی دام ها از نظر بهداشتی و اجرای دقیق ضوابط در این زمینه است و هر محموله ای که بدون مجوز سازمان دامپزشکی وارد کشور شود به کشتارگاه می رود و طبق ضوابط با آن ها برخورد می شود، اما بحث نظارت بر قاچاق با مبحث نظارت بر مسایل بهداشتی تفاوت دارد و این سازمان وظیفه اش رعایت مسایل بهداشتی، پیشگیری از بیماری های مشترک انسان و دام و ارتقاء سطح سلامت بهداشت جامعه است، اما برای مبارزه با قاچاق فقط با سازمان های مرتبط همکاری می کند.

وی درباره شرایط سازمان دامپزشکی برای واردات دام از سوی کشورهای دیگر به ایران گفت: در زمینه صادرات کشورهای مقصد تعیین کننده هستند، اما در زمینه واردات الزمات بهداشتی تحت عنوان IHR تدوین می شوند و این الزمات مطابق پروتکل هایی که در سازمان جهانی دام است، تدوین شده است و وضعیت بیماری های کشورهای مبدا را برای واردات بررسی می کند و کشوری که ایران می خواهد از آن جا دام اصلاح نژادی وارد کند، باید مرجع سازمان دامپزشکی آن کشور مورد تایید ما باشد و بعد از اعزام کارشناس برای بررسی گله و انتخاب گله و سایر موارد اقدام شود.

وی تاکید کرد: به دنبال انعقاد تفاهم نامه بهداشتی با کشورهای وارد کننده و صادر کننده به ایران هستیم تا واردات و صادرات دام در حداقل زمان ممکن انجام شود که این مکاتبات از طریق واحد بین الملل سازمان دامپزشکی در حال پیگیری است.
 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
همکار سازمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
0
0
واردات دام زنده ..... الله اکبر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۸
0
0
همينكه اون يارو ديگه اونجا نيست باز جاي شكرش باقيه
نظر شما
ادامه