کد خبر: ۳۰۹۵۰
 
 

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان خراسان شمالی گفت: همه مراکز عرضه تخم مرغ موظف به نگهداری این فرآورده در یخچال هستند و شهروندان با توجه به افزایش دمای هوا در این فصل، از خرید تخم مرغ هایی که خارج یخچال نگهداری می شود، خودداری کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر علی اکبر دلیرصحرایی» با افزودن این که تأمین برودت و تهویه کافی و دوری از تابش نور مستقیم برای محل نگهداری تخم مرغ الزامی است، اضافه کرد: کارتن های حاوی شانه های تخم مرغ هم باید دارای تاریخ تولید و انقضا و سایر مندرجات نشانه گذاری باشد.

وی با بیان این که حداکثر ماندگاری تخم مرغ در یخچال یک ماه است، تصریح کرد: هر روز نگهداری تخم مرغ در خارج یخچال معادل یک هفته نگهداری آن داخل یخچال محسوب می شود.

وی گفت: تخم مرغ پخته را هم می توان تا یک هفته در یخچال نگهداری کرد.

به گفته وی، تخم مرغ منبع غنی پروتئین محسوب می شود و ارزش غذایی هر عدد آن معادل 30 گرم گوشت است و مصرف منظم آن برای تمام گروه های سنی توصیه می شود.

این مقام مسئول به مصرف کنندگان توصیه کرد: تا قبل از مصرف تخم مرغ، از شستن پوسته آن خودداری کنند، چون احتمال نفوذ آلودگی سطحی به داخل آن وجود دارد و راه ورود میکروب ها باز می شود.

دلیرصحرایی گفت: مصرف تخم مرغ خام یا نیم پز احتمال انتقال میکروب سالمونلا و ابتلای افراد به مسمومیت غذایی را به همراه دارد؛ بنابراین توصیه می شود این فرآورده برای کودکان و زنان باردار به شکل آب پز و کاملا پخته مصرف شود.

وی هم چنین خاطرنشان کرد: مصرف کنندگان می توانند با آزمون ساده ای در آشپزخانه، از تازگی تخم مرغ اطمینان حاصل کنند؛ به این ترتیب که تخم مرغ سالم و تازه در زمان غوطه وری در یک کاسه آب، در کف ظرف قرار می گیرد و اگر روی آب بماند، به معنای از دست دادن رطوبت و بزرگ شدن اتاقک هوایی و نگهداری طولانی مدت است.

وی افزود: در تخم مرغ سالم، زرده کاملاً گرد و کروی است و در مرکز قرار دارد ولی در موارد کهنگی و ماندگی تخم مرغ، قوام زرده کم می شود و شکل پهن به خود می گیرد.

دلیرصحرایی هم چنین با اشاره به عرضه تخم مرغ محلی در بازار تصریح کرد: توصیه دامپزشکی به عموم مصرف کنندگان، تهیه فرآورده های خام دامی از جمله تخم مرغ، از مراکز معتبر و توزیع کنندگان مجاز و شناسه دار است که فرآورده های با تاریخ تولید و انقضای مشخص عرضه می کنند.

وی گفت: عامه مردم تصور می کنند که هر فرآورده محلی در مقایسه با نوع صنعتی آن سالم تر است و ارگانیک محسوب می شود؛ در حالی که محصولاتی که به طور سنتی تولید و روانه بازار می شوند، همیشه هم سالم نیستند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر که طیور بومی در مناطق روستایی در معرض انواع کود و سموم شیمیایی قرار دارند و این مواد حتی ممکن است به خوراک آن ها راه بیابد، تخم مرغ محلی ارجحیت خاصی نسبت به محصولات مزارع مرغ تخمگذار صنعتی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: رنگ پوسته تخم مرغ هم وابسته به نژاد است و دلیل بر ارگانیک بودن آن نیست و شدت رنگ زرده هم ناشی از نوع تغذیه طیور، متفاوت خواهد بود.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: بازرسان دامپزشکی خراسان شمالی در 4 ماه امسال 980 نوبت از مراکز عرضه تخم مرغ در استان بازدید کرده و ضمن ارائه توصیه های کارشناسی به متصدیان، با تخلف های بهداشتی در این حوزه برخورد قانونی داشته اند، اما باور ما این است که عموم مردم می توانند در تماس با سامانه تلفنی 1512 و گزارش موارد مشکوک و غیر بهداشتی، این بازرسان را در ارتقای سلامت و بهداشت عمومی جامعه یاری کنند.
 
 
نظر شما
ادامه