کد خبر: ۳۰۹۴۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

وقتی هنر خاک را کیمیا می‌کند، خانواده پدر سفال و سرامیک ایران نیز لحظه‌ای از آن جدا نمی‌شود؛ کار گروهی تا اختراعی بدیع در این خانواده با همین قدرت نمود پیدا کرده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، خاک کم‌نظیر کویر برای دستان پرتوان بیش از 300 هنرمند استان سمنان در 80 کارگاه سفال‌گری، زمینه اشتغال فراهم کرده و اکنون در چرخش روزگار، این میراث هفت هزار ساله به دستان خانواده شعبانی سپرده شده تا با هنر سفال، خاک را کیمیا کنند.

آقای شعبانی از سال 1352 در کنار پدرش که به پدر سفال و سرامیک ایران لقب گرفته، کار سفال‌گری را شروع کرد و توانست در سختی زندگی با اتکا به خانواده‌اش، این پیشه را همچنان ادامه دهد.

او می‌گوید علاوه بر آموخته‌های تجربی و فنی نزد پدر، برای گذراندن دوره‌های تخصصی سال 1368 در دانشگاه میبد یزد با فنون جدید سفال‌گری نیز آشنا شده تا بتواند هنر سنتی و مدرنیته را در کار با هم بیامیزد.

ساخت حجم‌های متنوع از خاک و طرح‌های زیبا و چشم‌نواز حاصل دسترنج و جان‌مایه گرفته از چشمان زلال استاد شعبانی است که با وجود مشکل بینایی، از این حرفه موروثی و اصیل دست برنداشته و با قوت و تلاش دوچندان برای حفظ آن می‌کوشد.

کارگاهی خانوادگی با طعم مشورت!

این هنرمند سفال که در کارگاه کوچک خود برای هشت نفر زمینه اشتغال را فراهم کرده، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سمنان می‌گوید: همسر و دخترم به علت علاقه‌مندی به این حرفه وارد کار شدند و به دلیل معلولیت بینایی شدیدی که دچار شدم، بسیار کمک و همیار من هستند.

صمیمیت و رابطه خانوادگی در این کارگاه کوچک تنور رزق و برکت را هم دوچندان کرده است؛ در محیط کار حتی کوچک‌ترین کارها هم با مشورت و همکاری صورت می‌گیرد.

مرجان شریعت‌پناهی، همسر آقای شعبانی می‌گوید: از زمانی که عروس این خانواده شدم، مفهوم مشارکت را به‌طور جدی یاد گرفتم؛ بسم‌الله کار را همه با هم گفتیم و خوشحالم که رابطه همکاری در این کارگاه، صمیمیت بین اعضای خانواده را دوچندان کرده است.

دانشجوی دامپزشکی؛ مجذوب سفالگری و اختراعی بدیع

بوی دل‌نشین خاک و ذوق موروثی، «زهرا شعبانی» دختر خانواده که در رشته دامپزشکی مشغول به تحصیل است را هم به سمت این کار جذب کرده و توانسته یک شریک موفق در کنار پدرش باشد.

وقتی با او به گفت‌وگو نشستم خود را به‌عنوان نوه «پدر سفال و سرامیک ایران» معرفی کرد و گفت: در جهت خودکفایی و استفاده از دانش و محصولات بومی توانستم تحقیقات پدربزرگم را که برای تولید روغن طراحی سفال بود، تکمیل کنم و با استفاده از ضد یخ محصول استان و چند ماده شیمیایی دیگر، روغنی را ابداع کردم که مقاومت بیشتری در کوره و شست‌وشو دارد و علاوه بر این دارای کیفیت بسیار مطلوب‌تری برابر روغن‌های وارداتی که از آلمان به کشور می‌رسد، است.

همت و پشتکار استاد برازنده عناوین برتر کارآفرین بهزیستی و واحد تولیدی در کشور شده و توانسته در این کارگاه زمینه اشتغال را برای هشت نفر دیگر نیز تأمین کند.

آقای شعبانی می‌گوید: من خود معلولیت بینایی دارم و خواستم به دیگران ثابت کنم که معلولیت نمی‌تواند مانعی برای اشتغال و موفقیت‌های یک انسان باشد.

سازه‌های سفالی سمنان به‌عنوان یکی از مرغوب‌ترین آثار در کشور شهرت دارد که با حمایت و توجه بیشتر مسؤولان می‌شود زمینه شهرت جهانی این آثار را هم فراهم کرد.
هدیه دانشجوی واحد گرمسار به دکتر میرزاده
 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۹۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۱
0
0
احسنت احسنت
نظر شما
ادامه