کد خبر: ۳۰۸۱۶
 

باغ وحش خرم آباد بعد از گذشت 5 سال هنوز هم مشکلات آن همچنان پابرجاست و بسیاری از کارشناسان محیط زیست، این باغ وحش را یک باغ وحش غیر استاندارد می دانند و معقدند باید به مکان دیگری منتقل شود .

به گزارش حکیم مهر به نقل از  سفیر افلاک، ایجاد باغ وحش در گذشته تنها شاید با هدف سرگرمی و گذراندن اوقات فراغت ایجاد می شد اما به مرور زمان انسان دریافت که نیاز به زیستگاهی مصنوعی جهت افزایش سطح آگاهی برای شناخت تنوع محیطی دارد.

امروز باغ وحش ها در بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا به مراکز پژوهشی جانور شناسی تبدیل شده است.

بر اساس آخرین آمار 70 باغ وحش در ایران وجود دارد که تنها 14 باغ وحش موفق به اخذ مجوز از سازمان محیط زیست شده اند.

خرم آباد به عنوان مرکز استان لرستان تا چند سال گذشته فاقد باغ وحش بود تا اینکه در سال 1389با زدن کلنگ سایت گردشگری "بام لرستان" در دولت دهم، 2 هکتار از این مجموعه را برای باغ وحش کاسیت در نظر گرفتند.

باغ وحشی که بعد از گذشت 5 سال هنوز هم مشکلات آن پابرجاست و بسیاری از کارشناسان این باغ وحش را یک باغ وحش غیر استاندارد می دانند و معقدند باید به مکان دیگری منتقل شود.

از طرفی مرگ گوزن زرد ایرانی و دو توله شیر در بهار سال جاری در این باغ وحش باز هم به انتقادات دامن زد تا جایی که مدیر کل محیط زیست لرستان خبر از احتمال تعطیلی این باغ وحش کاسیت را داد.

در همین رابطه؛ "مهرداد فتحی بیرانوند" مدیرکل محیط زیست لرستان در گفت وگو با خبرنگار سفیرافلاک گفت: باغ وحش خرم آباد در حوزه نگهداری حیات وحش استانداردهای لازم را جهت نگهداری حیوانات ندارد.

وی گفت: سال گذشته مواردی مانند دادن نان خشک به حیوانات وجود داشت که با ورود جدی سازمان محیط زیست این وضعیت اصلاح شد.

واگذاری اجباری باغ وحش به سازمان دامپزشکی

مدیرکل محیط زیست لرستان با بیان اینکه در حال حاضر متولی نگهداری باغ وحش سازمان دامپزشکی استان است گفت: نگهداری و مدیریت باغ وحش را به اجبار به سازمان دامپزشکی تحویل داده شده است که این سازمان هم توان مالی نگهداری از آن را ندارد.

فتحی بیرانوند افزود: در حال حاضر تغذیه و واکسیناسیون حیوانات مشکلی ندارد، مشکل اساسی بر سر فضای نگهداری حیوانات است که مناسب نیست و غیر استاندارد است.

وی با اشاره به رایزنی های صورت گرفته جهت انتقال این باغ وحش نیز تصریح کرد: رایزنی های با معاونت عمرانی و شهرداری خرم آباد جهت اصلاح و یا انتقال باغ وحش صورت گرفته است که پیشنهاد داده ایم که مانند بسیاری از شهرهای کشور متولی باغ وحش شهرداری باشد.

مدیر کل محیط زیست لرستان اظهار کرد: طبق آخرین جلسه ای که در کمیسیون خدمات شهری شورای شهر خرم آباد برگزار شد، قرار است این پیشنهاد به صحن علنی شورا برود تا در خصوص آن به نتایج قطعی رسیده شود.

الهام برنا، معاون نظارت و پایش محیط زیست لرستان نیز در خصوص بخشی از استانداردهای فضای نگهداری حیوانات در باغ وحش به سفیرافلاک گفت: برای نگهداری هر قلاده گرگ نیاز به 100 متر مربع فضا، خرس قهوه ای نیاز به زمینی شیب دار با فضای 300 متر مربع، میمون سه متر در سه متر در سه متر فضا با سطح دو جداره و نورگیر و هر قلاده شیر به 150 متر فضا و یک سکوی چوبی نیاز دارد.

وی در خصوص حیوانات نگهداری شده در این باغ وحش اشار ه کرد و گفت: در باغ وحش خرم آباد شیر، خرس، روباه، شغال، میمون، گرگ، گراز وحشی، گورکَن، قوچ، میش، بز، گوزن، شترمرغ، شتر دو کوهان، گاو سیستانی، خرگوش، پرنده شکاری سارگپه، عقاب طلایی، کرکرس، کبک، بلدرچین و غاز نگهداری می شود.

معاون نظارت و پایش محیط زیست لرستان با بیان اینکه بخش خصوصی تمایل به متولی شدن باغ وحش کاسیت خرم آباد دارد گفت: اولین متولی باغ وحش خرم آباد دانشگاه لرستان بود که بعد از مدتی به سازمان همیاری شهرداری ها و پس از آن به اجبار به دامپزشکی لرستان تحویل داده شد که در حال حاضر این سازمان توانسته است از لحاظ واکسیناسیون، تغذیه و نحوه نگهداری به وظیفه خود به خوبی عمل کند و تنها مشکل بر روی جانمایی این باغ وحش است.

برنا با تاکید بر اینکه مکان یابی این باغ وحش از همان ابتدای کار اشتباه صورت گرفته است گفت: مکان ایجاد باغ وحش شرایط ویژه ای نیاز دارد؛ جانمایی این پروژه از همان ابتدا اشتباه بوده است و شرایطی مانند آفتابگیر بودن و فضای استاندارد برای هر حیوان در آن رعایت نشده است.

باغ وحش باید به بخش خصوصی واگذار شود

این کارشناس محیط زیست با اشاره به آمار بازدید کنندگان از این باغ وحش، بیان داشت: بر اساس آماری که دامپزشکی استان عنوان کرده است، این باغ وحش در روزهای تعطیل، بیش از هزار نفر بازدید کننده دارد و چون سازمان دامپزشکی اجازه صدور و فروش بلیط را ندارد نیاز است این باغ وحش به بخش خصوصی مانند شهرداری واگذا شود تا صرفه اقتصادی برای شهرستان نیز داشته باش.

معاون نظارت و پایش محیط زیست لرستان با تاکید بر ظرفیت های گردشگری لرستان گفت: متاسفانه استان لرستان و شهر خرم آباد به لیاقتی که در خور آن است هنوز دست نیافته است و این همه ما را متضرر کرده است.

برنا ادامه داد: ما باید تلاش کنیم داشته های خود را از دست ندهیم، باغ وحش کاسیت خرم آباد هم یکی از داشته های این شهر است که باید تلاش کنیم با جانمایی درست برای این باغ وحش آن را به یکی از بهترین مراکز دیدنی خرم آباد تبدیل کنیم.

رضا بیرانوند عضو شورای شهر خرم آباد نیز در خصوص باغ وحش کاسیت خرم آباد به سفیرافلاک گفت: باتوجه به مشکلاتی که باغ وحش خرم آباد دارد کارشناسان کمیسیون خدمات شهری مخالف این هستند که شهرداری تنها نهادی باشند که متولی نگهداری از این باغ وحش باشد.
پیشنهاد عجیب عضو شورای شهر خرم آباد!

بیرانوند بیان داشت: اگر دامپزشکی هزینه های غذا، واکسیناسیون و دارو این باغ وحش را تقبل کند، شهرداری می تواند با توجه به منع قانونی تهیه خرید و فروش بلیط برای سازمان دامپزشکی نگهداری از این باغ وحش را بر عهده بگیرد.

وی گفت: نامه تعیین و تکلیف وضعیت باغ وحش خرم آباد به صحن علنی شورا برده شده است که تصمیمات لازم به زودی گرفته می شود.

موافق واگذاری این باغ وحش به شهرداری هستم

عضو شورای شهر خرم آباد با بیان اینکه همه باید در حفظ باغ وحش خرم آباد تلاش کینم افزود: اگر به دنبال ترویستی شدن شهر خرم آباد هستیم نباید بگذاریم این باغ وحش تعطیل و یا از بین برود، به عنوان عضو شورای شهر موافق واگذاری این باغ وحش به شهرداری هستم.

احسان کرم رضا پور مسئول سازمان بسیج مهندسین و عمران سپاه حضرت ابوالفضل(ع) نیز به سفیرافلاک گفت: جهت بررسی مشکلات زیست محیطی استان، در سازمان بسیج مهندسی کارگروهی را به نام محیط زیست تشکیل داده ایم که وضعیت باغ وحش خرم آباد هم یکی از مواردی است که در این کارگروه پیگیر مشکلات آن هستیم.

وی گفت: اصول طراحی باغ وحش خرم آباد اشتباه است؛ زمانی که وارد این باغ وحش می شوید ورودی آن 100 متر پهنا دارد و در انتها این پهنا به 40 متر می رسد. اگر همین فضا را به صورت مساوی بین باغ وحش تقسیم کنند، فضای باغ وحش به دو برابر افزایش می یابد.

سازمان بسیج مهندسین و عمران ادامه داد: با بررسی های صورت گرفته مشخص شده است که با کمترین هزینه می توان فضای داخل قفس حیوانات را با استفاده از فضای خالی که بلا استفاده مانده است افزایش داد و حیو انات را از این وضعیت نجات داد.

کرم رضا پور با انتقاد از اینکه چرا متولی باغ وحش خرم آباد سازمان دامپزشکی است افزود: باغ وحش باید به شهرداری و بخش خصوصی واگذار شود تا بتوان از طریق آن به درآمد زایی و ایجاد اشتغال رسید.

وی گفت: سازمان دامپزشکی تنها می تواند پزشک دائم را در محل مستقر کند نه متولی نگهداری از کل باغ وحش باشد.

سازمان بسیج مهندسین و عمران ادامه داد: با وجود اینکه اعضای کارگروه ما چندین بار سعی کرده است در خصوص وضعیت تلف شدن حیواناتی مانند گوزن زرد ایرانی، توله شیرها و مشکلات این باغ وحش اطلاعلاتی را کسب و در جهت رفع مشکلات آن به کار بگیرند، اما متاسفانه همکاری از سوی این سازمان دیده نشده و پاسخگو نبوده اند.

آماده طراحی نقشه صحیح مکان باغ وحش هستم

کرم رضا پور اظهار کرد: سازمان بسیج مهندسین و عمران این آمادگی را اعلام می کند که کار طراحی صحیح و اصولی این باغ وحش را بر عهده بگیرد و در اختیار سازمان های مربوطه که متولی اصلاح آن هستند قرار دهد.

پایگاه خبری سفیرافلاک نیز طی تماس های مکرر با سازمان دامپزشکی استان جهت جویا شدن از وضعیت باغ وحش خرم آبادمتاسفانه موفق به دریافت پاسخی از سوی این سازمان نشد.

حال باید دید با وجود اینکه بعد از گذشت سالیان خرم اباد صاحب یک باغ وحش شده است متولیان آن برای اداره این باغ وحش چه برنامه ای دارند و آیا مکان باغ وحش را اصلاح و یا مکان جدیدی را برای آن در نظر می گیرند؟

آیا شهرداری یا بخش خصوصی مسئولیت نگهداری از باغ وحش کاسیت خرم آباد را می پذیرد یا باید منتظر تعطیل و یا تلف شدن حیوانات بیشتری در این باغ وحش باشیم.

 
 
 
 
نظر شما
ادامه