کد خبر: ۳۰۸۰۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

مرکز ملی تشخیص، آزمایشگاه های مرجع و مطالعات کاربردی، در جهت اهداف سازمان دامپزشکی کشور و در راستای پیشگیری، درمان و کنترل بیماریهای دام، طیور و آبزیان، بخش میکروب شناسی تشخیصی این مرکز، مبادرت به انجام آزمایشات تشخیص و تاییدی عوامل بیماری زا می کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر بدری محسنی» رییس آزمایشگاه میکروب شناسی تشخیصی مرکز ملی تشخیص، آزمایشگاه های مرجع و مطالعات کاربردی سازمان دامپزشکی کشور اظهار داشت: نمونه های ارسالی به این بخش عمدتاً شامل نمونه های مرضی از دام، طیور و آبزیان می باشد. همچنین نمونه هایی شامل تخم مرغ و تخم ماهی چشم زده وارداتی جهت آنجام آزمایشات کنترلی به این بخش ارسال می شود.

وی افزود: تخم مرغ های ارسالی از نظر سالمونلا و قارچ، و تخم ماهی های چشم زده قزل آلا از نظر باکتری های آئروموناس، یرسینیا و استرپتوکوکوس مورد بررسی و مطالعه قرار می گیرند.

دکتر محسنی تصریح کرد: باکتری های جداشده از نمونه های مرضی دام، طیور و آبزیان توسط آزمایشگاه های ادارات کل دامپزشکی سراسر کشور، در این آزمایشگاه مورد بررسی و مطالعه، تایید و یا عدم تایید قرار می گیرند.

رییس آزمایشگاه میکروب شناسی ادامه داد: این بخش تلاش داشته تا کلیه آزمایشات براساس دستورالعمل های مراجع صاحب صلاحیت مانند OIE  انجام گیرد و کلیه متون مبتنی بر نوآوری هایی بوده که مستلزم تغییراتی در نحوه آزمایش می باشند. بطور مثال بر اساس آخرین دستورالعمل OIE  در مورد جستجو و شناسایی و تایید باکتری سالمونلا، این بخش روش آزمایش مذکور را به روزرسانی نموده است. در این زمینه باید اشاره کرد به جایگزینی محیط کشت پیش غنی کننده پپتون واتربافره به جای لاکتوزبراث، کاربرد توام محیط کشت های غنی کننده سلنیت براث و راپاپورت واسیلیادیس و همچنین تغییر زمان کشت های پیش غنی کننده و غنی کننده در محدوده 18 تا 20ساعت. این تغییرات تاثیر بسیار چشمگیری در میزان دستیابی به باکتری سالمونلا را نشان داده است.

دکتر محسنی خاطرنشان کرد: جهت همسان سازی روش آزمایشات مذکور، برای کلیه همکاران آزمایشگاه های تشخیصی ادارات دامپزشکی سراسرکشور در محل مرکز ملی تشخیص و یا با حضور کارشناس مدرس در استان ها بطور اختصاصی اقدام به تشکیل کلاس های آموزشی نموده است. این امر در رابطه با آزمایشگاه های بخش خصوصی پذیرفته شده به عنوان آزمایشگاه های همکار سازمان دامپزشکی کشور، از طریق همکاری با انجمن صنفی آزمایشگاهیان دامپزشکی کشور نیز انجام گرفته است.

در رابطه با هر شیوه ی آزمایش و نوع باکتری هدف، این بخش SOP  های مرتبط را تدوین نموده است. بدیهی است هر ساله با توجه به نوآوری های بدست آمده SOP  های مذکور مورد بازنگری قرار می گیرند.

همچنین این بخش در انجام آزمایشات گوناگون مورد نظر پایان نامه های دانشجویی مقاطع دکترای عمومی و تخصصی، طرح های پژوهشی و طرح های ملی بطور فعال همکاری نموده است. طرح های سندرم تنفسی و پایش کشوری سالمونلا مرتبط با دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری های طیور و طرح بررسی آئروموناس در تنکابن را می توان به عنوان مثال ذکر کرد.

گفتنی است این بخش در تایید باکتری هایی نظیر سالمونلا سروتایپینگ از دو روش کاربرد آنتی سرم های مرتبط و همچنین از روش PCR  بطور موازی جهت سروتایپینگ استفاده می نماید که در این رابطه، همکاری تنگاتنگی با دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران برقرار می باشد.

قابل ذکراست این بخش در سال 1394 تعداد 5193 نمونه و در سال 1393 تعداد 5138 نمونه را مورد آزمایش قرار داده است و در سه ماه اول سال (سال جاری) 1395 تعداد نمونه های مورد آزمایش 1732 نمونه دریافت و مورد آزمایش قرارگرفته است.

عمده ترین فعالیت این بخش در سال جاری همکاری فعال با دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری های طیور در امر طرح ملی پایش سالمونلا می باشد.
 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
0
0
حقا راهنمایی های خانم دکتر محسنی بسیار کاربردی و موثر بوده اند که از همینجا از ایشان تشکر می نمایم _آزمایشگاه مرکزی دامپزشکی کردستان
همکار سازمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
0
0
احسنت به این درایت و مدیریت والای جناب آقای دکتر حقیقی مدیر کل محترم مرکز تشخیص که در معرفی فعالیت ها و عملکرد همکاران زحمتکش آزمایشگاههای مرکز ملی تشخیص در سازمان و استانهای کشور از هیچ تلاشی دریغ نمی نماید
نظر شما
ادامه