کد خبر: ۳۰۸۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
شهرت اصلی نوکارد به کشف نوعی از باکتری مربوط است که به افتخار وی {نوکاردیا} نامگذاری شد. نوکارد همچنین موفق به جداسازی و معرفی پاتوژن مهم عامل ایجاد ورم پستان با نام استرپتوکوکوس آگالاکتیه در جریان تدوین رساله‎ای در خصوص ورم پستان گاو شد و ویروس عامل Peripneumonia در گاو را هم با کمک چهار نفر از همکارانش کشف نمود...

حکیم مهردکتر ادموند نوکارد دامپزشک و میکروبیولوژیست فرانسوی 29 ژانویه 1850 متولد شد و 2 آگوست 1903 از دنیا رفت.

 وی در طول سالهای 1868 تا 1873 به تحصیل در دانشکده دامپزشکی آلفورت و رشته دامپزشکی پرداخت. یکی از اولین خدمات نوکارد را می‎توان نقش او در تأسیس نشریه آرشیو دامپزشکی به سال 1876 و انتشار مقالات متعدد در زمینه پزشکی، جراحی، بهداشت و غیره دانست.

جالب آنکه نوکارد در مقام استادی از سال 1878توانست شاگردان مطرحی چون گرن (کاشف BCG همراه با کالمت) را تربیت کند.

 

در سال 1880، نوکارد به انستیتوپاستور رفت و در آنجا در کنار پاستور روی واکسیناسیون علیه شاربن به تحقیق مشغول شد. سه سال بعد همراه با دو نفر از همکارانش و نیز Emile Roux که از پزشکان و همکاران بسیار نزدیک پاستور و شریک وی در تولید سرم ضددیفتری در انستیتو پاستور بود به مصر سفر کرد و آنجا روی همه‎گیری وبا به مطالعه مشغول شد اما این گروه در آن زمان موفق به جداسازی عامل بیماری نشد.

به این سبب نوکارد همان سال به فرانسه بازگشت و در آلفورت یک آزمایشگاه مجهز تأسیس کرد. سه سال بعد، نتیجه تحقیقات و تلاش نوکارد در این آزمایشگاه به بار نشست و وی موفق به ارائه محیط کشت جدید برای باسیل سل و معرفی روش جدید بیهوش کردن دامهای بزرگ از طریق تزریق وریدی کلرال هیدرات شد.

این تحقیقات و اکتشافات، نوکارد را موفق به فتح پی در پی قله‎های مختلف کرد و او در مدتی کوتاه توانست کرسی بیماریهای عفونی دانشگاه و عضویت هیأت تحریریه نشریه معتبر انستیتوپاستور را هم بدست آورد. وی در سال 1895 به مقام استادی در انستیتوپاستور نائل آمد و از 1892 تا 1896 هم تحقیقات خود را روی نقش توبرکولین در پیشگیری از سل گاوی متمرکز نمود.

اما شهرت اصلی نوکارد به کشف نوعی از باکتری مربوط است که به افتخار وی {نوکاردیا} نامگذاری شد. این باکتری سبب ایجاد بیماری نوکاردیوزیس می‎گردد.

نوکارد همچنین موفق به جداسازی و معرفی پاتوژن مهم عامل ایجاد ورم پستان با نام استرپتوکوکوس آگالاکتیه در جریان تدوین رساله‎ای در خصوص ورم پستان گاو شد و ویروس عامل Peripneumonia در گاو را هم با کمک چهار نفر از همکارانش کشف نمود.

 

خبر مرتبط :

 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۱۷:۱۲ - ۱۳۸۹/۰۵/۲۲
0
0
با سلام و احترام/ جناب آقای دکتر دباغ مقدم مشاور عالی محترم حکیم مهر / با تشکر از یادآوری جنابعالی معرفی نوکارد هم به توصیه حضرتعالی انجام شده که شایسته سپاس است. ان شاء الله در اسرع وقت زندگینامه سالمون و کمبز هم تهیه و منتشر خواهد شد. حکیم مهر

با تشكر از زحمات شما در شناساندن چهره هاي ماندگار دامپزشكي ايران و جهان به خوانندگان، حتما مي دانيد كه سالمون كاشف سالمونلا هم دامپزشك بوده است. اگر بتوانيد زندگينامه او را هم در سايت بگذاريد بسيار عاليست.ممنون
ضمنا رابين كمبز، كاشف تست كمبز (براي تب مالت) هم دامپزشك بوده است. انشاالله با كمك شما اين فهرست را چه در مورد دامپزشكان ايراني و چه خارجي تكميل كنيم.
سعید
|
-
|
۱۴:۲۶ - ۱۳۸۹/۰۶/۱۴
0
0
واقعا اقدام بسیار جالب و حائز اهمیتی است
چون حس قشنگیو به قشر دامپزشک می ده.
ممنون از زحمات و فعالیت دکتر لطفی زاده با انگیزه
نظر شما
ادامه