کد خبر: ۳۰۷۹۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
سپهر سلیمی

«سپهر سلیمی» فعال حقوق حیوانات در زیست بوم نوشت:

انتشار تصویری از قربانی کردن یک گوساله در تمرین تیم نفت تهران، در حالیکه علی دایی در کنار بازیکنان و اعضای کادر فنی با لبخندی بر لب منتظر قربانی کردن حیوان زبان بسته هستند باعث اعتراض تعداد زیادی از حامیان حیوانات و دوستداران محیط زیست در شبکه های اجتماعی شده است.

اما این نخستین باز نیست که چنین اتفاقی در محیط های ورزشی و بویژه فوتبالی رخ می دهد. تقریباً یک اتفاق رایج است که به مناسبتهای مختلف انجام می شود، از اول فصل گرفته تا قربانی پس از بردهای شیرین یا رفع مصدومیت بازیکنان کلیدی! مشخص نیست چه رازی در قربانی کردن حیوانات است که مدیران غیر فوتبالی فوتبال ایران اینگونه آنرا در صدر برنامه های خود برای نتیجه گیری قرار داده اند؟!

چهار سال پیش لوید ساموئل بازیکن ترینیداد و توباگویی تیم استقلال تهران پس از دیدن صحنه قربانی در تمرین تیم آنرا «شوک فرهنگی» نامیده بود و به نشریه انگلیسی «چهار چهار دو» گفته بود: " آنها برای خوش شانسی گوسفند قربانی کردند. بعد از باخت در یکی از بازیها، گوسفندی خریدند و برای اینکه بخت تیم باز شود بازیکنان باید داخل خون آن گام برمی داشتند اما من این کار را انجام ندادم. دوست نداشتم کاری برخلاف اعتقادات آنها انجام دهم ولی این کار از من بر نمی آمد." (1)

قربانی کردن حیوانات در اماکن و مناظر عمومی یکی از مواردی است که در سالهای گذشته و در آستانه مناسبتهای خاص از سوی حامیان حیوانات و محیط زیست مورد توجه قرار گرفته است، هر چند نحوه اعتراضات به شکلی بوده که شعارهای هیجانی مانع از شنیده شدن دلایل عقلانی و اصولی شده است. اما دلایل مخالفت با ذبح حیوانات در اماکن عمومی چیست؟

نخست: کشتار غیرمجاز دام در معابر عمومی، مغایر مقررات بهداشتی است و ارتکاب این عمل مطابق ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی و ماده ۳۷ قانون تعزیرات حکومتی می تواند موجب پیگرد قانونی قرار گیرد. (2)

دوم: برخی از مراجع شیعه کشتن حیوانات در اماکن عمومی را شرعاً دارای اشکال می دانند. (3)

سوم: طبق بخشنامه مرکز رسیدگی به امور مساجد بر عدم ذبح گوسفند مقابل ورودی مساجد تاکید شده است. (4)

چهارم: اگر لاشه دام ذبح شده توسط دامپزشک معاینه نشود امکان وجود بیماری های خطرناک و سرایت آن به دیگران وجود دارد. (5)

پنجم: بر اساس نظر عموم روانشناسان و متخصصان، ذبح حیوانات در اماکن عمومی و در حضور کودکان اثرات نامناسبی بر روان آنها خواهد داشت. (6)

ششم: انتشار تصاویر ذبح حیوانات در اماکن عمومی ممکن است تصویری خشن و نامناسب از مردم و فرهنگ کشورمان به جهان نشان دهد.

هفتم: ذبح حیوانات در انظار عمومی می تواند سبب گسترش فرهنگ حیوان آزاری و بی احترامی به حقوق حیوانات شود.

در کنار این موارد، ورزشکاران به عنوان گروه های مرجع نقش بسزایی در هدایت افکار عمومی دارند و خوشبختانه در سالهای گذشته شاهد توجه ورزشکاران به مباحث محیط زیستی و حمایت از حیوانات بوده ایم. توجه ورزشکاران به محیط زیست در یکسال گذشته و پس از ایجاد دفتر محیط زیست و توسعه پایدار در وزارت ورزش و جوانان روند رو به رشدی داشته است تا آنجا ماه گذشته جایزه ملی محیط زیست به وزارت ورزش و جوانان رسید!

با توجه به خواسته حامیان حیوانات و محیط زیست و ایرادات بر شمرده شده در خصوص ذبح حیوانات در اماکن عمومی به جاست که وزارت ورزش و جوانان وارد عمل شده و دستور ممنوعیت ذبح حیوانات در کلیه اماکن ورزشی را به باشگاه های سراسر کشور ابلاغ کند. گفتنی است پیش از این و پس از کندن سر یک کبوتر در جریان دربی تهران توسط یکی از تماشاگران، با تلاش و پیگیریهای «دیده بان حقوق حیوانات» و با همکاری ناجا و سازمان لیگ فوتبال، ورود هرگونه پرنده به ورزشگاههای کشور ممنوع اعلام شده بود.

اینک چشم حامیان حیوانات و محیط زیست به وزرات ورزش و جوانان است تا با ابلاغ دستور ممنوعیت ذبح حیوانات در اماکن ورزشی گامی مهم برای فرهنگسازی در جهت حمایت از حیوانات بردارد، اقدامی عملی که قطعاً اثرگذارتر از درج تصویر حیوانات روی پیراهن تیم ها خواهد بود.

منابع:

1: .http://goo.gl/ljiZ8R

2: http://goo.gl/7njWo4

3: http://goo.gl/clQz8Q

4: http://goo.gl/xE0H7Z

5: http://goo.gl/po59nu

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سمیرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
0
0
جهان سوم را کسی گفت که تا 3 بیشتر بلد نبود بشمارد...
نظر شما
ادامه