کد خبر: ۳۰۷۸۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: نخستین محموله پست لارو SPF (عاری از بیماری) از استان بوشهر و با مجوز دامپزشکی برای پرورش سال 1396 مزارع میگوی گواتر وارد چابهار شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «هدایت الله میرمرادزهی» اظهار داشت: شیلات استان با کمک بهره برداران این صنعت برای تامین میگوی مولد مورد نیاز سال ۱۳۹۶ اقدامات لازم را انجام داده تا مولد مورد نیاز استان در سال زراعی جدید تامین شود و پرورش دهندگان دغدغه ای در این زمینه نداشته باشند.

وی یکی از اهداف این کار را تولید پست لارو با کیفیت و همچنین دسترسی به بچه میگو در اوایل فروردین ۱۳۹۶ برای ذخیره سازی در گواتر عنوان کرد.

وی با بیان اینکه آبزی پروری یکی از روش های سالم و مقوی تامین امنیت غذایی در جهان است، خاطرنشان کرد: منابع اندک آب شیرین در ایران سبب شده تا بهره برداری از منابع آب شور دریاها برای تولید پروتئین سفید مورد نیاز جامعه بیشتر شود.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان بیان کرد: باید از آب های شور به عنوان یکی از ظرفیت های خدادادی در این استان به نحو شایسته ای استفاده شود.

میرمرادزهی ادامه داد: خوشبختانه در سالهای گذشته با کمک دولت بخشی از تکثیر و پرورش میگو در استان فعال بوده که در آینده اقدامات مثبت بیشتری برنامه ریزی شده است.

وی گفت: رمز موفقیت یک صنعت، تکمیل زنجیره های مختلف آن است که از جمله تامین بچه میگو مورد نیاز مزارع به مقدار کافی و با کیفیت مناسب برای پایداری از ضروریات است.

مدیرکل شیلات استان سیستان و بلوچستان افزود: صاحبان مراکز تکثیر غیر فعال در راستای استفاده بهینه از ظرفیت بهره بردای شده در گواتر مجدداً در شرف فعال سازی مراکز برای تامین پست لارو هستند تا استان بی نیاز از واردات پست لارو از سایر استانهای کشور باشد.

وی گفت: چهار هزار هکتار زمین برای کشت میگو در گواتر چابهار در مجموع وجود دارد که تاکنون هزار و 850 هکتار آن آماده سازی شده و در سالجاری در حدود 220 هکتار به زیرکشت میگو رفته است.

وی بیان کرد: کشت میگو در چابهار (رها سازی مولد در استخرها و پرورش آنها) از اردیبهشت آغاز شده و در مدت 90 تا 100 روز قابل برداشت است.

وی افزود: اراضی منطقه گواتر به 2 بخش شمالی و جنوبی تقسیم شدند که بخش شمالی دارای سه فاز با 107 مزرعه 20 هکتاری و بخش جنوبی دارای شش مزرعه 20 هکتاری است.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: پرورش میگو در منطقه گواتر چابهار از سال 1378 در هفت مزرعه و 42 استخر آغاز شده است.

میرمرادزهی ادامه داد: 2 تا 3 تن میگو از هر هکتار برداشت می شود.

وی گفت: یک نفر در هر هکتار زمین پرورش میگو بطور مستقیم و 2 نفر بصورت غیر مستقیم اشتغال دارند.

چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان تنها بندر اقیانوسی کشور و سرزمین موج و مرجان با جمعیت 260 هزار نفر از شمال به شهرستانهای نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان(مکران) و از غرب به کنارک متصل است.

این شهرستان زیبا و ساحلی در منطقه مکرانِ بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، شش دهستان و 549 آبادی دارای سکنه تشکیل شده است و تا زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان 645 کیلومتر فاصله دارد.

 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
0
0
با سلام،
عنوان خبر صحیح نیست و به جای میگوی مقاوم به بیماری باید میگوی عاری از بیماری ذکر شود.
میگوی تولیدی بوشهر SPF است نه SPR
پاسخ ها
مدیر مسئول حکیم مهر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
با سلام و احترام،
ضمن تشکر از دقت نظرتان؛ اصلاح شد.
نظر شما
ادامه