کد خبر: ۳۰۷۳۶
Big hand Crab - Stephen Journee
 

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: یکی از عوامل مهم انتقال بیماری به مزارع پرورش میگوی بویرات، وجود خرچنگ‌های تک‌دست در منطقه است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر مهدی خلج» ظهر امروز در نشست با معاون امور عمرانی استاندار بوشهر با اشاره به ظرفیت‌های آبزی‌پروری در استان بوشهر اظهار داشت: با توجه به اهمیت آبزی‌پروری در عرصه اشتغال، باید به این مسئله نگاه دانش‌بنیان داشته باشیم.

وی بیان کرد: باوجود عوامل بیماری‌زا تهدیدکننده در کشور، تأمین بهداشت مهم‌ترین مؤلفه حفظ آبزی‌پروری در کشور است.

خرچنگ‌های تک‌دست، عامل انتقال بیماری به مزارع پرورش میگوی بویرات

رئیس سازمان دامپزشکی با اشاره به بازدید صورت گرفته از مزرعه پرورش میگو در منطقه بویرات شهرستان دیلم، بیان داشت: یکی از ضعف‌های این منطقه نزدیکی به دریاست ضمن اینکه طراحی سایت نیز به‌خوبی صورت نگرفته است و سایت را نیز نمی‌توان جابجا کرد.

خلج گفت: برای حل مشکل بیماری در مزارع بویرات باید کاری کنیم که این منطقه خشک شود تا عامل بیماری‌زا از بین برود چرا که یکی از عوامل مهم انتقال بیماری به مزارع پرورش میگو، وجود خرچنگ‌های تک‌دست در بویرات است.

وی گفت: فعالان آبزی‌پروری در بویرات خواستار تأمین هزینه زهکش‌های اصلی از سوی مسؤولان دولتی بودند، ضمن اینکه نبود استخر ذخیره آب در مزارع پرورش میگو از دیگر ضعف‌های مزارع است.

رئیس سازمان دامپزشکی خواستار حل مشکلات بیمه پرورش‌دهندگان میگو شد و گفت: بازدیدی هم از سایت پرورش میگو در جزیره شیف داشتیم اما آلودگی مشاهده نشده اما این منطقه نیز نیازمند قرنطینه و نظارت ویژه است.

خلج با بیان اینکه نظارت بر فعالیت مزارع پرورش میگو باید تقویت شود، گفت: خوراک مزارع نیز نباید بدون مجوز دامپزشکی توزیع شود، ضمن اینکه نظارت بر مراکز تهیه خوراک مزارع نیز ضروری است.

وی با بیان اینکه نیازمند تأمین اعتبار برای خرید کلر به‌منظور جلوگیری از پیشروی آلودگی‌ها در مزارع پرورش میگو بویرات داریم، گفت: توجه به کشتارگاه‌ها به‌عنوان پالایشگاه تأمین سلامت مردم ضروری است، اما در بوشهر کشتارگاه موجود وضعیت مطلوبی ندارد و پیشنهاد می‌شود برای تبدیل‌شدن به یک کشتارگاه مطلوب به سرمایه‌گذار بخش خصوصی واگذار شود.
 
 
نظر شما
ادامه