کد خبر: ۳۰۷۲۹
تعداد نظرات: ۶ نظر
 
 

مشاور و مدیر تولید مرغداری های صنعتی، جیره نویسی دامپزشکان برای برخی مرغداری ها را کار نادرستی دانست و افزود: حدود 70 درصد سالن های مرغداری ها بدون مدیریت درست و مسایل فنی توسط کارگران ساده اداره می شوند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران (اگنا)، «اسماعیل رستگاری» اظهار کرد: بیشتر مرغداری های ما ۱۰ تا ۲۰ هزار قطعه ای هستند و مدیران آنها با کمک گرفتن از همکاران دامپزشک که تخصصی در زمینه جیره نویسی ندارند، بر اساس یک فرمول قدیمی، مرغ تولید می کنند.

وی آموزش و نقدینگی را مشکل اصلی صنعت مرغداری کشور دانست و افزود: ساختار زنجیره تولید باید تشکیل شود و تمامی عوامل تولید (مرغداران مادر، گوشتی و غیره) با هم هولدینگ هایی را در چارچوب زنجیره تولید شکل دهند.

رستگاری ادامه داد: موضوع اینتیگریشن چند سالی است که در صنعت مرغداری مطرح شده و چند زنجیره هم شکل گرفته اما هنوز به درستی اجرا نشده و جا نیفتاده است. حتی دستگاه های دولتی هم آن را به خوبی درک نکرده اند.

این کارشناس صنعت مرغداری، با اشاره به تجربه موفق کشورهای پیشرو در ایجاد زنجیره تولید، افزود: کل صنعت مرغداری باید توسط چند اینتیگریشن مدیریت و اداره شود و تصمیم گیری ها هم بر عهده تشکل های مربوط باشد. فعالان و صاحبان صنعت مرغداری منافع شان با بازار گره خورده و آنها بهترین گزینه برای تنظیم بازار و کنترل عرضه و تقاضا هستند.

وی با اشاره به اینکه صنعت مرغداری کشور شرایط صادرات ندارد، گفت: هزینه های تمام شده تولید بالاست. اگر اینتیگریشن های واقعی ایجاد شوند، از یک سو هزینه تمام شده پایین می آید و از سوی دیگر کیفیت نیز بالاتر می رود. به این ترتیب مشکلات و موانع صادراتی هم برداشته می شود.

مشاور مرغداری های صنعتی مشکل دیگر صنعت طیور کشور را دانش کم و اطلاعات فنی و علمی قدیمی مرغداران سنتی اعلام و اظهار کرد: در صنعت مرغداری به شدت به آموزش مرغداران نیاز داریم. بسیاری از مرغداران ما به روز نیستند و به همین دلیل هزینه های تمام شده صنعت، بالاست.

وی ادامه داد: مساله دیگر سودهای بانکی بالاست که صنایع و واحدهای تولید را به شدت درگیر کرده است. مگر تولیدکنندگان در شرایط بد اقتصادی کنونی چقدر سود می کنند که باید بهره های بالا به بانک ها بپردازند؟ اینها چالش های اصلی صنعت مرغداری کشور است که با کمک تشکل های خصوصی و مسئولان دولتی باید رفع شوند.

رستگاری افزود: در بهترین شرایط اگر یک مرغداری صنعتی سود بانکی ندهد و با سرمایه خودش تولید کند، حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد سود می کند. شوربختانه بسیاری از مرغداران ما درگیر سودهای ربوی خارج از بانک ها می شوند و این موضوع در پروسه تولید مشکلات زیادی ایجاد کرده است.

 

پی نوشت حکیم مهر:

هرچند که واگذاری امور تخصصی در امر پرورش دام و طیور، تغذیه و جیره نویسی به متخصصین مربوطه، امری پسندیده است ولی ذکر این مسئله که دامپزشکان تخصصی در جیره نویسی ندارند، کاملاً غلط است.

بر اساس سرفصل دروس دوره دکترای عمومی دامپزشکی، بجز دروس مربوط به پرورش دام و طیور، حدود 6 واحد درسی تنها در زمینه تغذیه دام و طیور و جیره نویسی به دانشجویان این رشته آموزش داده می شود و بسیاری از دامپزشکان، بخصوص آنهایی که در فیلد تخصصی طیور فعالیت می کنند، کاملاً با نحوه جیره نویسی علمی آشنا بوده و می توانند با بهره گیری از دانش خود کمک زیادی به حل مشکلات صنعت طیور کشور نمایند.
 
 
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
4
1
دامپزشک ها یک واحد تغذیه دارند نه 6 واحد.


تازه یکی مثل ........... و .......... به اندازه یک بز سانن نمی دانند
کارشناس
|
Iraq
|
۰۷:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
0
0
از ماست که بر ماست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
0
2
عزیز و خوب گرامی احتمالا شما خیلی دامپزشک نبودی چون رشته دامپزشکی 6 واحد تغذیه داره. البته دکترای حرفه ای.
بابک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
0
1
حالا ایشون از کجا میدونه که فرمول دامپزشکان قدیمی است. از طزفی تغذیه ارتباط تنگاتنگی با بیماریها دارد و در نتیجه حتما دامپزشکان باید بر جیره نویسی و مدیریت تغدیه گله نظارت داشته باشند چون متخصصین تغذیه سر رشته ای ازبیماریها ندارند همچنین یکی از تخصص های دامپزشکی بهداشت و بیماریهای طیور است که بر تغذیه و بیماریهای متبولیک مسلط هستند
بيطرف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
0
2
بنده با بيش از 15 سال سابقه مرغداري دامپزشكي نديدم كه حتي توانايي بالانس كردن يه جيره ساده رو داشته باشه... فقط 4 تا فرمول از پيش آماده رو حفظ كردند و صندوق عقب ماشين هر كدوم هم داروخونه است و انواع ويتامين و دارو رو به مرعدار بدبخت غالب مي كنن...
با بيطرفي و نهايت احترام براي دوستان دامپزشك عرض مي كنم در زمينه تغذيه آنچه كه ناخن انگشت كوچيك پاي بزرگاني مثل دكتر گليان دكتر پوررضاي عزيز ميدونه، مغز سر دامپزشكامون نمي دونه
6 واحد خودتونو (كه اكثرا هم تو دانشگاه آزاد گذروندين) از 60 سال تلاش و تحقيق و تدريس اين عزيزان بالاتر ميدونين؟؟
خجالت هم خوبه والا... فقط ادعا .... فقط غرور
با اين كه متاسفانه رشته من چيز ديگه است؛ از شما دامپزشكان مدعي همين جا يه سوال ساده ي تغذيه بپرسم همتون هنگ كنين...
پاسخ ها
مصطفی قلاوند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۱
البته بنده که مدعی نیستم ولی خوشحال میشم که سوال ها و مسائلی که توی فارم داشتید رو مطرح بفرمایید چون چیزی که در دانشگاه تدریس میشه با چیزی که بازار از ما میخواد زمین تا آسمون فرق میکنه.
در دانشگاه ملت دنبال نمره و فرار از دست استاد هستند.
لطفا سوالتون رو مطرح بفرمایید

با تشکر
نظر شما
ادامه