کد خبر: ۳۰۷۱۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

 «فریبا نبوی طهرانی‌فر» در خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) نوشت:

زنگ تلفنم که به صدا در آمد، شماره ناشناس بود، ولی کد ۰۵۱ نشان می داد که تماس از استان خراسان است! بنا به سوابق ذهنی، بلافاصله دریافتم که باز یکی دیگر از مجریان همایش، سمینار، "وبینار" تیم خود را با آموزش های لازم، مجهز ساخته تا با شناسایی تولیدکنندگان کوشا و موفق کشور، از آنان در قبال پرداخت مبالغ میلیونی دعوت کند تا در همایش شرکت کنند !

توانایی و تبحر این افراد با توجه به تکرار و تمرین آن ها در توجیه و تعریف این همایش ها، به حدی است که گاه این تصور به ذهن راه می یابد که با عدم شرکت، امتیاز بزرگی از دست می رود !

با این تصورات، تلفن را با میلی برداشته و گفتم بله، بفرمایید  ...

فرد آن سوی خط که دختری جوان بود، با چرب زبانی، شروع به حال و احوال کرد و سپس، به توضیح در مورد همایش معرفی ۱۰۰ برند برتر کشور با حضور کارآفرینان و تولید کنندگان برتر در (...) تیر سال ۹۵ پرداخت و گفت: از بین ۱۰۰ شرکت، شما انتخاب شده اید و این اولویت و در واقع، این امتیاز را کسب کرده اید که به عنوان نفرات اول حائز رتبه کارآفرینی در این همایش شرکت کنید  ...

من که گوشم از این حرف ها پر بود، صحبت های بی وقفه و بدون تنفس خانم ... را قطع کردم و گفتم: می تونم بپرسم شما مجوز برپایی این همایش را از چه سازمان یا نهادی دریافت کرده اید؟ 

گفت: از (...)

گفتم: از (...) استان خراسان رضوی یا وزارت (...) !؟ 

با این پرسش، سکوت برقرار شد و بعد گفت نمی دونم!

گفتم: ولی برای من مهمه که بدونم شما با چه مجوزی این همایش را برگزار می کنید، ضمن اینکه می خوام بدونم از مسئولان چه کسانی در این همایش شرکت دارند؟

خانم جوان پشت خط که با این پرسش ها تا حدی از بلبل زبانی اش کاسته شده بود، گفت: باشه اجازه بدهید از مدیر همایش سوال کنم و بعد بهتون زنگ بزنم ...

یک ساعت بعد، دوباره زنگ تلفنم با همان شماره به صدا در آمد.

گفتم: بفرمایید ...

گفت: در ارتباط با سوال شما، باید بگویم که ما مجوزمان را از مرکز آموزش عالی (...) گرفته ایم و آقای ...، معاون ... کشور هم به عنوان اهدا کننده جوایز و سخنران در این مراسم شرکت دارند .

گفتم: خب، بریم سر اصل مطلب! با این سابقه طولانی که استان خراسان در برگزاری هر ماه همایش و سمینار با حضور بزرگان صنعت تولید دارد، بفرمایید چه مبلغی برای شرکت در این همایش باید پرداخت شود؟

گفت: ۳ میلیون و نیم به عنوان حضور اولیه شرکت است؛ پخش تیزر تبلیغاتی، ۴ و نیم میلیون و اگر مدیر عامل شرکت هم قصد سخنرانی داشته باشد، ۱۵ میلیون تومان می شود  .

گفتم: پس با یک حساب سر انگشتی، چیزی حدود ۲۴ میلیون تومان !!!

گفت: بله

گفتم: خب با این پرداخت سنگین، چه چیزی عاید شرکت می شه؟ 

گفت: شرکت شما "گواهینامه ی برند برتر" را در همایش کسب می کند .

گفتم: این گواهینامه به چه دردی می خوره و کجا می شه از آن استفاده کرد؟

بطور مثال؛

آیا به دریافت بیشتر تسهیلات، کمک می کند؟

به افزایش روند تولید منجر میشه؟ 

مشکلات شرکت را در زمینه های مختلف رفع می کند؟

باعث کاهش سود بالای تسهیلات بانکی میشه؟ 

زمینه ی صادرات را با تعرفه های کمتر مهیا می کند؟

اشتغال زایی و درآمد شرکت را بیشتر می کند؟ و ...

 

با طرح این پرسش ها، متوجه شدم که خانم جوان جا خورده، ولی بلافاصله برای جمع و جور کردن قضیه گفت:  ببینید؛ گواهینامه ای که ما به شما می دهیم، می تونه به شرکت شما کمک کنه تا خودتان را در کشور، بهتر معرفی کنید و از مزایای آن بهره مند بشید.

گفتم عزیز من! شرکت ما دارای ده ها، گواهینامه، ایزو و استاندارد واقعی از سازمان هایی است که طی روال قانونی و بدون صرف هزینه های هنگفت، شرکت را مورد تایید قرار داده اند و نیازی به شرکت در همایش های کذایی نیست؛ شما هم بهتر است، بساط خودتان را جمع کنید و جایی بروید که با ترفندهایتان آشنا نباشند، چون دست تان خیلی وقته که در کشور برای من و امثال من رو شده است و من سال گذشته در همین زمینه مطلبی تحت عنوان "تبریک، شما برنده شدید" را نیز به نگارش درآوردم که در تنها سایت معتبر و تخصصی کشاورزی کشور" ایانا" قابل مشاهده است. ضمن اینکه در ماه رمضان هم، آقای رشید پور، در برنامه "حالا خورشید" این موضوع را به عنوان یک معضل بزرگ مطرح کرد و مورد بررسی قرار داد ...

خانم جوان که متوجه شده بود نمی تونه راجع به این موضوع با من ادامه بده، گفت: هر طور صلاح می دانید و سریع گوشی را قطع کرد ...

در آن لحظه، خیلی دلم می خواست که به آن بازاریاب زنگ بزنم و بقیه ی حرف های ناگفته ام را هم بگویم، ولی وقتی با خودم فکر کردم که او هم دل به پورسانتی بسته که در قبال مجاب کردن شرکت ها به آن دست می یابد و از این راه کسب در آمد می کند، بی خیال قضیه شدم .

من باید حرفم را به گوش مسئولانی برسانم که در رده های بالای مملکت قرار گرفته اند و نسبت به برپایی این همایش ها بی تفاوتند ... کسانی که همیشه سنگ کشاورز و تولید کننده را به سینه کوبیده، ولی در عمل هیچ کاری نمی کنند و همچنان شاهد مشکلات عدیده ای هستیم که بعضاً باعث ورشکستگی و خروج این عزیزان از عرصه تولید می شود .

ای کاش مسئولانی که آگاهانه یا نا آگاهانه در این همایش ها شرکت می کنند و با حضور خود، مهر تایید بر اعمال سودجویانه مجریان همایش می زنند، کمی بیندیشند و ضمن پیشگیری از مخدوش کردن وجهه خود، جایگاه مسئولیتی شان را زیر سوال نبرند .

متاسفانه، این قضیه همانطور که در برنامه تلوزیونی "حالا خورشید" در شبکه ۳ مطرح شد، در موارد دیگری از قبیل برگزاری دوره های دکترا در قبال ۱۵ میلیون تومان یا اهدا مدرک دکترای معادل، در قبال پرداخت ۶ میلیون تومان دیده می شود که بهتر است استاندار خراسان رضوی و سایر مسئولان کشور، توجه بیشتری به این مساله داشته باشد تا ضمن جلوگیری  از رواج مدارک بی اعتبار، به جامعه علمی کشور آسیب وارد نشود.

باید فکری کرد و چاره ای اندیشید؛ باید دید که این افراد با حمایت چه سازمان یا نهادی اقدام به برپایی دوره های علمی فاقد ارزش یا همایش های مختلف می نمایند؟

بی شک اگر با این موارد، برخورد جدی نشود، هر سازمان و اداره ای به خود اجازه می دهد با تاسیس مدرسه، دانشگاه یا برپایی همایش و سمینار هر روز به بهانه ای، تحت عناوین "چهره ی ماندگار"، "کارآفرینان نمونه"، دریافت دکترا، دریافت ایزو، استاندارد، به فکر سودجویی و سرکیسه کردن جیب مردم باشد !
 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر حق پرست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
0
0
بسیار عالی گفتید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
0
0
آفرین بسیار خوب و ارزنده فرمودید واقعا باید مسئولین رسیدگی کنند
نظر شما
ادامه