کد خبر: ۳۰۶۹۸
 

مدیرعامل اتحادیه پرورش دهندگان میگوی استان بوشهر گفت: با توجه به آلوده شدن چند استخر پرورش میگو در بویرات دیلم به بیماری لکه سفید، نیازمند عزم جدی مسئولان استان برای کنترل این بیماری هستیم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «ابراهیم عباسی» روز جمعه در نشست شورای گفت وگو دولت با بخش خصوصی در بوشهر افزود: سه مزرعه پرورش میگو در جزیره شیف بوشهر نیز مشکوک به آلوده شدن به بیماری لکه سفید است.

وی با اشاره به نقش اساسی کلر برای معدوم کردن استخرهای آلوده گفت: تامین کلر برای معدوم کردن استخرهای آلوده به بیماری لکه سفید، بر عهده سازمان دامپزشکی است ولی به دلیل نبود کلر کافی اقدامی برای آن صورت نگرفته و با توجه به هزینه بالا صاحبان مزارع نیز از خریداری آن ناتوانند.

عباسی بیان کرد: قیمت هر کیلوگرم کلر برای معدوم سازی مزرعه های پرورش میگوی آلوده 30 تا 75 هزار ریال است که امید است با تامین اعتبار مناسب کلر موردنیاز معدوم سازی استخرهای آلوده تامین شود.

وی یادآور شد: سال گذشته با آلوده شدن استخرهای پرورش میگو در استان بوشهر خسارت هنگفتی به این صنعت و سرمایه گذاران وارد شد که این امر اهمیت پرداختن به مشکلات پرورش دهندگان را دو چندان کرده است.

مدیرعامل اتحادیه پرورش دهندگان میگوی استان بوشهر بیان کرد: پارسال با آلوده شدن مزرعه های پرورش میگو در استان بوشهر ظرفیت شغلی 25 هزار نفر از فعالان این حوزه آسیب دید و میزان تولید نیز از 12هزار تن به هشت هزار و 500 تن کاهش یافت.

وی گفت: تاکنون برای بیمه شدن زمینهای پرورش میگو اقدامی صورت نگرفته و سرمایه گذاران این بخش تاکنون موفق به بیمه کردن استخرها و محصولات خود در صندوق بیمه محصولات کشاورزی نشدند و سایت آن نیز بسته شده است.

وی عنوان کرد: با وجود اینکه پرورش دهندگان در بیابان بدون هیچ امکانات رفاهی، زیستی و بهداشتی اقدام به تولید میگو می کنند هیچ سازمان و ارگانی مسئول خدمات رسانی مطلوب به آنان نیست.

عباسی با انتقاد از عملکرد صندوق بیمه محصولات کشاورزی گفت: پرورش دهندگان میگو خواهان بیمه شدن محصولات و تولیدات خود هستند ولی این صندوق پاسخگوی نیازهای پرورش دهندگان نیست.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه امسال برای تکثیر بچه میگو، مولدها از آمریکا وارد استان بوشهر شد بیان کرد: پنج هزار و 130 مولد میگوی وانامی از آمریکا وارد استان بوشهر و در پنج مرکز تکثیر عملیات تولید بچه میگو انجام شد.

مدیرعامل اتحادیه پرورش دهندگان میگوی استان بوشهر با اشاره به توزیع 740 میلیون قطعه بچه میگو بین پرورش دهندگان این استان تصریح کرد: این میزان بچه میگو در سه هزار و 400 هکتار از سایتهای پرورش میگو ذخیره سازی و هم اکنون بیماری لکه سفید تهدید کننده جدی برخی از آنان است.
 
 
نظر شما
ادامه