کد خبر: ۳۰۶۶۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
 

مایه کوبی علیه بروسلوز در سال گذشته 34 میلیون راس گوسفند و بز بوده است که نسبت به سال 1393 ، حدود 21 درصد افزایش داشته و این میزان مایه کوبی در مقایسه با سال 1389 از رشد 400 درصدی برخوردار بوده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر کریم امیری» معاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اظهار داشت: سازمان دامپزشکی کشور بر حسب امکانات و توان تولید واکسن در داخل کشور و استفاده محدود از واکسن های وارداتی مایه کوبی جمعیت گوسفند و بز علیه بروسلوز را طی 4 ساله اخیر افزایش داده که این روند افزایشی در سال 94 قابل ملاحظه بوده و با مایه کوبی 34 میلیون راس گوسفند و بز طی سال 1394، میزان مایه کوبی در این جمعیت دامی حساس نسبت به سال 1393 ، 21 درصد افزایش داشته است.

وی افزود: این میزان مایه کوبی در مقایسه با سال 1389 از رشد 400 درصدی برخوردار بوده است و طی سال جاری نیز عملیات مایه کوبی در حال اجراء می باشد که تا کنون بیش از 4 میلیون بره و بزغاله علیه این بیماری مایه کوبی شده و پیش بینی می گردد تا پایان شهریور امسال مایه کوبی بیش از 90 درصد جمعیت حساس (بره و بزغاله) انجام شود.

دکتر امیری تصریح کرد: علاوه بر مایه کوبی جمعیت دامی واجد شرایط (دامهای حساس به بیماری)، عملیات شناسایی و حذف دامهای آلوده (تست و کشتار) در جمعیت گاوی کشور نیز در حال انجام می باشد و سالانه حدود یک میلیون نوبت آزمایش در جمعیت گاوی کشور انجام می شود که حاصل آن شناسایی و حذف 800 تا 900 راس دام راکتور بروسلوزی می باشد.

معاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی سازمان دامپزشکی کشور یادآور شد: جهت پیشگیری از این بیماری در جوامع انسانی بخصوص در کشورهایی که بیماری در آنجا اندمیک می باشد، آموزش جامعه از طریق رسانه های همگانی در خصوص عدم مصرف فراورده لبنی غیر پاستوریزه از جمله پنیر، سرشیر و بستنی سنتی و همچنین تاکید مکرر بر عدم استفاده از شیر خام، باید مد نظر قرار گیرد.

دکتر امیری به دامداران و تمامی کسانی که با دام و فرآورده های دامی در تماس مستقیم می باشند تاکید کرد: به واسطه اینکه این بیماری وابسته به شغل می باشد از هر گونه تماس با ترشحات دام ها در هنگام زایمان و سقط جنین بشدت پرهیز کرده و در صورت ضرورت با لباس کار مناسب و وسایل حفاظت شخصی از قبیل عینک ایمنی، دستکش، چکمه و ماسک نسبت به دستکاری نوزاد تازه متولد شده و یا جابجایی و دفن بهداشتی جنین سقط شده اقدام کنند.

وی گفت: مهمترین راه های کنترل بروسلوز در جمعیت دامی شامل مایه کوبی دامهای حساس، شناسائی و حذف دامهای آلوده و رعایت بهداشت و ضوابط قرنطینه ای می باشد.

گفتنی است: بروسلوز یکی از مهمترین بیماری های قابل انتقال از حیوان به انسان در سراسر دنیا می باشد که در حیوانات معمولاً با علائم بالینی سقط جنین واگیر و جفت ماندگی در حیوان ماده و تورم بیضه و اپیدیدیم در حیوان نر همراه می باشد. این بیماری همواره از دو بعد بهداشتی و اقتصادی مورد توجه بوده و خسارات آن در زمینه دامپروری شامل کاهش باروری، از دست رفتن جنین های سقط شده و باز ماندن از تجارت جهانی می باشد.

با توجه به اثر منفی این بیماری بر سلامت انسانی، از بعد بهداشتی نیز بروسلوز (بخصوص بروسلوز گوسفندی) حائز اهمیت بوده و ریشه کنی آن در جمعیت های دامی به عنوان پایه و اساس حذف بیماری از چهره ی جوامع انسانی، مطرح می باشد و ضرورت بررسی همه جانبه پیرامون این بیماری را بیش از پیش آشکار می سازد.

با وجود اینکه‌ این بیماری چند قرن است که شناخته شده است ولی در بسیاری‌ از کشورهای‌ جهان‌ بویژه‌ کشورهای‌ مدیترانه‌ای‌ و خاورمیانه‌ همچنان‌ مطرح‌ می‌باشد و تنها تعداد محدودی از کشورها توانسته اند این‌ بیماری‌ را ریشه‌کن‌ کنند که با توجه به گسترش گونه های جدید عامل این بیماری در سالهای اخیر، کشور عاری از بیماری نیز ممکن است درمعرض تهدید گونه های جدید قرار گیرند.

کنترل‌ و ریشه‌کنی این بیماری‌به دلایل‌ وجود گونه‌های مختلف  عوامل‌ بیماریزاومستعد بودن حیوانات اهلی و وحشی فراوان به این بیماری و نهایتاً دوام‌ عامل بیماری در محیط،نیاز بهصرف هزینه‌ های کلان و سرمایه‌گذاری‌ سنگین‌ دارد .

کشور ما بدلیل استقرار در منطقه جغرافیائی پر خطر بیماری های دامی، حیات وحش غیر قابل کنترل، تردد غیر مجاز دام با کشورهای همسایه، شیوه پرورش و نگهداری توامان انواع دام در مجاورت یکدیگر و جابجائی بدون ضابطه و کوچروی دام در داخل کشور شرایط مناسبتری برای حفظ عامل بیماری و تکمیل زنجیره اپیدمیولوژی بیماری را دارد، لذا کنترل بیماری با مشکلات افزونتر و پیچیده تری مواجه می باشد.

این بیماری در کشور ما از قدیم الایام وجود داشته و بیماری بشکل بومی در تمامی استان های کشور وجود دارد و از زمان آغاز مبارزه با بروسلوز که از سال 1334 در ایران شروع شده است، فراز و نشییب هائی در اجرای عملیات مبارزه با این بیماری مشاهده می شود. هر زمان که سازمان دامپزشکی کشور از اعتبارات، منابع لجستیکی و انسانی خوب برخوردار بوده است، توانسته است با بسیج امکانات و افزایش حجم عملیات مبارزه با بروسلوز از جمله افزایش میزان جمعیت تحت پوشش مایه کوبی و شناسایی و حذف دامهای آلوده، بیماری را در جمعیت دامی کاهش دهد و به تبع آن با کاهش بیماری در دام، تب مالت انسانی نیز کاهش معنی داری داشته است و هرگاه به عللی دامپزشکی در تامین منابع مالی و انسانی در تنگنا قرار گرفته، بازگشت بیماری و روند افزایشی آن مشاهده شده است.
 
 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
کارشناس استان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۵
0
0
حکیم مهر لطفا از انتشار نظران بدون نام خودداری کنید، اسامی ناشناس و با حروف الفبا استنباطات متعدی را بدنبال دارد ممکن است در یک اداره یا یک محل چند نفر با استفاده از یک کامپیوتر استفاده کنند و با نام و نشان متعدد ارسال کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۵
0
0
آقای دکتر امیری شخصی با تجربه هستند که با حضور نیروهایی توانمند مثل دکتر ماکنعلی که بدنبال مطالعه و بروز رسانی برنامه ها هستند برنامه بروسلوز را تغییر داده اند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
0
0
سلام ،جناب دکتر واکسیناسیون دامهای بالغ گوسفند و بز در سال 89 بنا به درخواست سازمان متوقف شد. چگونه شما که از موضوع مطلع هستید .آمار واکسیناسیون کشور رابا سالی که واکسیناسیون دامهای بالغ گوسفند و بز که حجم عمده واکسیناسیون کشوری را تشکیل می دهد .به درخواست سازمان متوقف بوده مقایسه می کنید . بهتر نیست از خلاء اطلاعات عمومی حسن استفاده را بکنید.
نظر شما
ادامه