کد خبر: ۳۰۵۴۳
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
طی نامه‌ای به وزیر بهداشت:
امضاکنندگان این نامه خواستار لغو مصوبه ناعادلانه سازمان نظام پزشکی و عدم تبعیض درخصوص دانش‌آموختگان رشته دامپزشکی هستند ...
 
 

حکیم مهر - در پی نامه اخیر سازمان نظام پزشکی مبنی بر عدم تخصیص شماره نظام پزشکی به دانش آموختگان مقطع Ph.D رشته های بالینی که مقطع تحصیلی قبلی آنها دامپزشکی باشد، جمع کثیری از دانشجویان و دانش آموختگان رشته دامپزشکی با تدوین نامه ای اعتراضی خطاب به «دکتر سیدحسن قاضی زاده هاشمی» وزیر بهداشت، خواستار لغو این مصوبه ناعادلانه شدند.

این نامه از روز گذشته به منظور جمع آوری امضاء در یک سایت اینترنتی در معرض مشاهده و در صورت تمایل، امضای اعضای سازمان نظام دامپزشکی و دانشجویان دامپزشکی کشور قرار داده شده است.

روگرفت این نامه به رئیس سازمان نظام پزشکی، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، معاون آموزشی وزارت بهداشت و دبیر شورای آموزش علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی نیز ارسال خواهد شد.

تا امروز که تنها یک روز از جمع آوری امضا برای این نامه می گذرد، بیش از 400 نفر از اعضای سازمان نظام دامپزشکی و دانشجویان دامپزشکی سراسر کشور این نامه را امضا نموده اند.

 

ورود به سایت مورد نظر و امضای اینترنتی نامه

 

به گزارش حکیم مهر، متن این نامه به شرح ذیل می باشد:

 

بسمه تعالی

مقام عالی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

جناب آقای دکتر قاضی زاده هاشمی

باسلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات

احتراماً با توجه به نامه اخیر سازمان نظام پزشکی به شماره 16123/70/100/395 – 29/3/1395 و اطلاعیه شماره 6 مرکز سنجش پزشکی درباره عدم اعطای شماره نظام پزشکی به برخی از دانش آموختگان PhD رشته های بالینی وزارت بهداشت، ما دانش آموختگان و دانشجویان دکترای عمومی (حرفه ای) دامپزشکی ایران نسبت به اطلاعیه مزبور معترض بوده و خواهان بازبینی مجدد این وزارتخانه محترم در رابطه با عدم اعطای شماره نظام پزشکی به دانش آموختگان PhD رشته های بالینی با پایه دکترای عمومی (حرفه ای) دامپزشکی هستیم.

از گذشته تا به امروز دامپزشکان در کنترل کیفی، بهداشت، سلامت و ایمنی مواد غذایی، تولید واکسن های متنوع و بسیاری از موارد مربوط به بیماری های مشترک میان انسان و دام در مراکزی چون سازمان غذا و دارو، مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، اداره کل بیماری های مشترک بین انسان و دام وزارت بهداشت، انستیتو پاستور ایران و موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی حضور پررنگی داشته و راهکارهای مناسبی را در راستای پیشگیری، تشخیص ودرمان بیماری های مختلفارائه می نموده اند.

 برخلاف باورهای سطحی برخی از افراد جامعه، دانش آموختگان این رشته نه تنها از لحاظ سطح علمی از 3 رشته برتر کنکور تجربی (پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی) نازل تر نبوده، بلکه دانش آموزان مقطع دبیرستان با رتبه های نسبتاً خوبی در این رشته پذیرفته شده و با گذراندن واحدهای مشخص چه در علوم پایه و چه در علوم بالینی، از دانش قابل قبولی برخوردار هستند. گواه این مدعا اظهارات مشاور عالی سازمان سنجش، جناب آقای دکتر توکلی در مصاحبه بارسانه های کشوری بوده که در آن از دکترای عمومی (حرفه ای) دامپزشکی به عنوان چهارمین رشته پرطرفدار کنکور تجربی نام برده اند.

به طور حتم با انتشار این اطلاعیه و لحاظ نمودن رشته دکترای عمومی (حرفه ای) دامپزشکی، به کمرنگ نمودن اهمیت این رشته در جامعه دامن زده خواهد شد و نتیجه این امر سرخوردگی دانش آموختگان رشته مذکور خواهد بود که در دراز مدت به جای تعامل بیشتر بین دامپزشکی و پزشکی، شکاف عمیقی نیز بین آن ها ایجاد خواهد کرد. قطعاً قرارگیری این رشته بالینی در زیر مجموعه وزرات علوم نبایستی منجر به جایگیری دکترای عمومی (حرفه ای) دامپزشکی در اطلاعیه مرکز سنجش پزشکی وزارت بهداشت عطف به نامه قائم مقام و معاونت محترم نظارت و ارزیابی سازمان نظام پزشکی گردد. بدین ترتیب، این رشته به نوعی در زیر مجموعه رشته های علوم پایه طبقه بندی گردیده، در حالی که دانش آموختگان دکترای عمومی (حرفه ای) دامپزشکی طبق برنامه آموزشی و سر فصل های وزارت علوم، با گذراندن حداقل 222 واحد اعم از تئوری، آزمایشگاهی و بالینی و پس از گذراندن 6 الی 7 سال بسیار سخت فارغ التحصیل خواهند شد.

آیا بایستی علی رغم رضایت وزارت بهداشت مبنی بر ورود دانش آموختگان دکترای عمومی (حرفه ای) دامپزشکی به مقطع PhD برخی از رشته های بالینی، با یک کنکور سخت و پررقابت و پس از گذراندن مصاحبه ای نه چندان آسان، بعد از دانش آموختگی و کسب مهارت های لازم در زمینه علمی، به عنوان شهروند درجه 2 نظام سلامت محسوب گردیده و از دریافت شماره نظام پزشکی محروم گردند؟

لازم به ذکر است که چنانچه مطمئناً اطلاع واثق دارید، از سال جاری مصاحبه آزمون دکترای علوم پایه پزشکی به صورت بالینی ساختارمند عینی (OSCE ) و کوتاه چندگانه (MMI ) با ایستگاه های مختلف برگزار شده، لذا اساتید اندیشمند هیئت ممتحنه بورد رشته های مختلف به راحتی قادر به غربال نمودن دانشجویان و دانش آموختگان کم مایه از نقطه نظر بالینی خواهند بود. همچنین، از گذشته تا به حال دامپزشکان ورود یافته به مقطع PhD وزارت بهداشت واحدهای پیش نیاز را نیز به تعداد لازم می گذرانیدند تا به دریافت مدرک نهایی نائل گردند؛ این مورد نیز خود بر آگاهی ایشان از رشته هدف به میزان قابل قبولی می افزود.

حضور اساتید بسیار بزرگ با پایه دکترای عمومی (حرفه ای) دامپزشکی، با تخصص های مختلف علوم پایه پزشکی چه در ایران و چه در جهان، نمایانگر سطح علمی دانش آموختگان این رشته و اهمیت بالای آن است. از میان چنین اساتیدی در ایران می توان به دکتر رضا مجدزاده، رئیس موسسه ملی تحقیقات سلامت ایران که در میان یک درصد دانشمندان برتر جهان جای دارند، دکتر محمد وجگانی ریاست بورد ایمنی شناسی پزشکی وزارت بهداشت، دکتر جمشید حاجتی دبیر شورای علوم پایه پزشکی، دکتر هدایت حسینی سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور و دانشکده علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دکتر علی احسانی رئیس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز اشاره نمود.

با اجرایی شدن این اطلاعیه، چنانچه ذکر شد بسیاری از دانش آموختگان رشته دکترای عمومی (حرفه ای) دامپزشکی پس از فارغ التحصیلی از مقطع PhD رشته های بالینی به صورت غیر مستقیم به عنوان شهروند درجه 2 نظام سلامت در جامعه پزشکی محسوب خواهند شد. چنین موضوعی با دلسرد نمودن این قشر شریف در آینده ای نه چندان دور به طور قطع موجب مهاجرت برخی از نخبگان رشته مزبور به دانشگاه های کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی که در آن ها تمامی زمینه های تحصیلات برای ایشان فراهم است، خواهد گردید.

 دکترای عمومی (حرفه ای) دامپزشکی با قرار گرفتن در اطلاعیه مرکز سنجش پزشکی با وجود دارا بودن اهمیت  بالینی و آزمایشگاهی بسیار، جایگاه خود را از دست داده و حتی در مقایسه با رشته های کاردانی و کارشناسی وابسته به وزارت بهداشت که در کنکور سراسری با فاصله بسیار از آن قرار دارند، جای خواهد گرفت.

در اختتام، ما جمع کثیری از دانشجویان و دانش آموختگان دکترای عمومی (حرفه ای) دامپزشکی، خواستار لغو این اطلاعیه و خروج رشته بالینی مزبور از آن هستیم.

همچنین به سازمان نظام پزشکی ایران پیشنهاد می نماییم که در صورت پذیرفته شدن دانش آموختگان دکترای عمومی (حرفه ای) دامپزشکی در مقطع PhD رشته های بالینی وزارت بهداشت، پس از اتمام دوره، به جای محرومیت از شماره نظام پزشکی، در راستای خدمت رسانی به سلامت و بهداشت کشور و مردم عزیز ایران اسلامی که خود نیز جزئی از آنیم، راهکارها و تمهیداتی چون؛ کارآموزی و کارورزی در محیط بیمارستانی، طرح اجباری مناطق محروم و طرح اجباری نیروی انسانی را برای این گروه از دانش آموختگان آشنا با محیط آزمایشگاه و بالین در نظر گیرند.

 

با احترام فراوان و با تشکراز زحمات بی شائبه حضرتعالی در زمینه طرح تحول سلامت و ارتقای بهداشت جامعه

جمع کثیری از دانشجویان و دانش آموختگان دکترای عمومی (حرفه ای) دامپزشکی

 

رونوشت:

- رئیس کل محترم سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران

-  ریاست محترم کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی

 - معاون محترم آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

 - دبیر محترم شورای آموزش علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی
 
 
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
میم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
2
1
آقای هاشمی برای اعتراضات گسترده پرستاران بیچاره که همکارشون محسوب میشدن, تره هم خرد نکرد که هیچ, بلکه خیلی ها رو اخراج کرد, برای دامپزشکان که اصلا ارزشی قایل نمیشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
1
1
ان شاء الله همگی دست به دست هم میدهیم و از این اطلاعیه مرکز سنجش پزشکی، دکترای دامپزشکی را حذف میکنیم.
با توجه به دروس پایه و بالینی که دامپزشکان میخوانند، این مصوبه ظلم در حق دکترای دامپزشکی است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
0
0
ممنون از حکیم مهر که همیشه از حقوق دامپزشکان دفاع کرده است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
0
0
مرسی از حکیم مهر، تو یک روز و نیم نزدیک 600 امضا جمع شده، لطفا همه به دانشجویان و دانش آموختگان و اساتید دکترای حرفه ای دامپزشکی اطلاع بدهید.
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
0
0
ای کاش به این نکته هم اشاره میشد که در خیلی از کشورهای پیشرفته دنیا دامپزشکان هرکدوم از رشته های بالینی رو که علاقه دارن میتونن برای تخصص انتخاب کنند حال آنکه اینجا تخصص های علوم پایه رو هم دارن از دامپزشکا می گیرن!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
بایولوژی هم بخونی اجازه داری که بری هر رشته بالینی بخونی، فقط واحدها رو تطبیق میدند.

در ایران وضع فرق میکنه...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
0
0
تا الان شده 700 تا همت کنید به همه دوستانتون اطلاع بدید تو شهرستانهای مختلف، الان تعطیلات تابستانی هست غالب دانشگاه ها، خیلیا هنوز نمیدونن، فقط اطلاع رسانی کنید.
فربد ايراني
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
0
1
تنها راه نجات دامپزشكي انتقال رشته دامپزشكي به وزارت بهداشت است وضعيت دامپزشكان اسف بار است و ..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
0
0
اول تحقیق کنید ببینید کشورهای دیگر هم اینکار رامی کنند؟ کجای دنیا اینطور هست ؟
دکتر سلطانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
0
1
اگر یکبار هزینه میکردید و محکم همه پشت انتقال به وزارت بهداشت می ایستادید نیاز نبود چند وقت یکبار چند برابر هزینه بدید. مسولین سازمان دامپزشکی مخالف قطعی انتقال هستند و هر وقت جریانی راه می افته( گروه هم اندیشی مثلا) بلافاصله از مسیر خارجش میکنن. چون وزارت جهادی هستن و پستسون رو در وزارت بهداشت از دست میدن
شیما
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
0
0
امیدواریم به نتیجه برسیم باید همه باهم باشند چ از هم حمایت کنند والا...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۶
0
1
ان شاءالله تا هفته بعد بهترین نتایج رو کسب میکنیم و این اطلاعیه رو لغو میکنیم.
مهرداد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۷
0
0
حتما موفق میشیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
0
0
بسیارعالی،،لطفا راهنمایی کنین تا همگی امضا کنن ان شاالله
mahtab
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۵
0
0
ببخشید روانشناسی بالینی جز وزارت بهداشت یا علوم؟؟واگر جز علوم میشه مطببزنیم؟؟
نظر شما
ادامه