کد خبر: ۳۰۵۱۹
تعداد نظرات: ۱۹ نظر
 
 

سخنگوی سازمان نظام پزشکی ورود دانش آموختگان رشته‌های غیربالینی را برای كار درمانی به رشته های علوم پايه پزشكی ظلم به مردم و کسانی دانست که بالغ بر ١٠٠ واحد کارورزی بالینی گذرانده‌اند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «دکتر رضا لاری پور» سخنگوی سازمان نظام پزشکی در خصوص اطلاعيه معاونت نظارت و برنامه ريزی سازمان نظام پزشکی که اخیراً موجب اعتراض دانش آموختگان رشته های غیربالینی برای تحصیل در مقاطع بالاتر شده است، اذعان داشت: کسانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع فوق لیسانس و یا مقطع دکترای تخصصی (PhD ) را دارند و قبلاً در مقاطع پایین تر مدرک آنان غيربالينی بوده یا در عرصه کار نکرده و دوره كارآموزی باليني نگذرانده اند، چگونه می خواهند با گذراندن چند واحد به مشاوره و ويزيت و يا تاسيس آزمايشگاه بپردازند و از مزایای شماره نظام پزشکی بهره مند شوند.

وی افزود: با اين حال چنانچه وزارت بهداشت در حال حاضر ارزشيابی نموده مثلاً فردی که علوم دامی یا شیمی خوانده اکنون صلاحيت دارد و می تواند دکترای تغذیه بگیرد و این دکترا به عنوان یک رشته بالینی برای وی محسوب می شود، مي تواند براي دريافت شماره نظام پزشكي اقدام كند.

وی ادامه داد: در صورت تایید صلاحیت، وزارت بهداشت باید كتبی از سوی از سازمان نظام پزشکی درخواست نمايد تا در شورای عالی این سازمان مطرح و تصمیم گیری شود.

سخنگوی سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که دانشجویان و دانش آموختگانی که در رشته های بالینی تحصیل کرده‌اند حداقل بیش از 100 واحد کارآموزی و كارورزي گذرانده‌اند، بیان داشت: ورود افرادی که رشته مقاطع قبلی آن ها غیربالینی بوده به كار درمانی ظلم بزرگی به کسانی است که کار بالینی می کنند، زیرا این دانشجویان فقط می‌خواهند با گذراندن تعداد واحد محدودی در دوره فوق لیسانس یا دکترای تخصصی از اين مزايا برخوردار شوند.

لاری پور در خصوص ورود این افراد به مقاطع بالاتر گفت: این امر موضوع جدیدی نیست بلکه از قبل بوده و در سایر رشته‌ها مانند حقوق هم وجود دارد و كسی بدون داشتن كارشناسی حقوق حق شركت در آزمون وكالت را ندارد، حتی اگر دكترا يا فوق ليسانس حقوق داشته باشد.

مشاور رییس کل سازمان نظام پزشکی یاد آور شد: نظر سازمان نظام پزشکی است که چنانچه وزارت بهداشت به نفع مردم می‌داند که دانش آموختگان غیر بالینی از شماره نظام پزشکی بهره مند باشند، این موضوع را بصورت مکتوب به سازمان نظام پزشکی اعلام کند تا در شورای عالی نظام پزشکی مطرح و در صورت تصویب اعضای شورا مبنی بر صلاحیت این افراد برای داشتن شماره نظام پزشکی، اقدامات لازم انجام شود.
 
 
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
وحید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
2
3
داره مثنوی میگه ...................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
1
3
دوره لیسانس یه رشته مثل تغذیه3 اصلا کارورزی نداره، پروژه و 18 واحد کارآموزی داره. دوره ارشد هم تعداد ساعات کارورزیش مشخصه.
بعد ایشون فکر کرده دوره لیسانس با 130 و اندی واحد، 100 واحد کارورزی و کارآموزی داره؟!! چون مدام از کارشناسی های مرتبط با پزشکی حرف میزنه. 100 واحد؟؟؟!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
1
3
البته ميدونيد ظلم اصلي نسبت به مردم چيه ؟؟؟ ظلم اصلي صفهاي طول دراز پشت در مطب آقايونه ،زير ميزي هاي سرسام آوره ،معاينه داخل بيمارستانه كه فرق داره با مطبشون بله عزيزم ظلم نخسه هاي گران قيمت و غير ضروريه بله جانمم تعريف درستي از ظلم نسبت به مردم نداري
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
1
2
دامپزشک باید دامپزشکی کنه این حرف ها مسخره است و این دست و پا زدن ها برای گرفتن شماره نظام پزشکی چیزی جز خراب کردن دامپزشکی پیش پزشکان نیست!!!!!آبروریزی بسه دیگه چقدر بعضی از همکاران ما خودشون رو کوچیک میکنن و حرف غیر منطقی میزنن!!!پزشکی باید کار پزشکی بکنه دامپزشک کار دامپزشکی!!!1
دکتر دامپزشک
|
Germany
|
۰۱:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
1
2
ظلم زمانی ایجاد شد که توجیه رو بر منطق مقدم ساختید و ریشه ای کج و معوج در عرصه خدمت به بیماران نیازمند ایجاد کردید- کدام رشته 100 واحد کارورزی داره؟؟ پس طلم اصلی اونجایی شده که شما که حتی سرفصل رشته ها رو نمیدونی و اطلاعاتت در این زمینه نزدیک به صفره اومدی تصمیم گیرنده شدید- بسی تاسف.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
1
2
اولا که شخصی که میتواند در آزمون شرکت کند حتما صلاحیت داشته و واحدهایی پاس کرده که منطبق بر آن رشته دکترایی بوده که شرکت کرده هر چند رشته کارشناسی یا ارشد این شخص در وزارت بهداشت گذرانده نشده باشد. دوما شخص قرار است 5 سال دوره ببیند و درس بخواند تا به او مدرک دکترای تخصصی ارایه شود پس حق گرفتن نظام پزشکی را هم دارد . سوما این دست درازی علنی وزارت بهداشت و پزشکان به رشته های علوم پایه است چرا که خود پزشکان آزمون دستیاری دارند و میتوانند در این آزمون شرکت کنند که فقط مختص پزشکان است.اصولا در هیچ جای دنیا پزشکان حق ورود به رشته های علوم پایه را ندارند . ورود پزشکان به رشته هایی همچون دکتری تخصصی میکروب شناسی ایمنی شناسی ویروس شناسی انگل شناسی نقض قانون و زیاده خواهی پزشکان و نمونه بارز پزشک سالاری در کشور است چرا که وزارت بهداشت سهمیه 50 درصدی برای قبولی پزشکان در بسیاری از این رشته ها قایل شده و اکنون هم برای این که پزشکان چه در عرصه کار بعد از فارغ التحصیلی و چه در زمان امتحان رقیبی نداشته باشند خبر عدم اعطای نظام پزشکی به افرادی که در مقطع لیسانس و فوق لیسانس در وزارت بهداشت تحصیل نکرده اند را اعلام کرده اند. رشته های ایمنی شناسی و ویروس شناسی و انگل شناسی و .... همگی جزو رشته های علوم پایه بوده و تمامی افرادی که مقطع ارشد آنها علوم پایه است چه رشته های علوم پایه دامپزشکی یا زیست شناسی و یا علوم پایه پزشکی حق شرکت در این رشته ها و گرفتن نظام پزشکی بعد از فارغ التحصیلی را دارند. این حق رشته های علوم پایه است و ورود پزشکان به این رشته ها نقض صریح قانون و نمونه بارز پزشک سالاری در کشور است. اینکه رشته های مقطع زیست شناسی یا علوم پایه دامپزشکی جزوی از رشته های وزارت بهداشت نیستند دلیل بر عدم ماهیت بالینی این رشته ها نیست بلکه نشان دهنده نگاه سلیقه ای به این رشته هاست که تعدادی از آنها را زیر گروه وزارت بهداشت قرار داده اند و مابقی را نه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
2
4
واقعا که!!!! اینطور باشه بهتره بگم که واسه توجیه کردن راه و دلیل زیاده و میشه گفت این نظرات سلیقه ای هستن و نه بر اساس خرد جمعی افراد آگاه. اینطور باشه گواهی نامه های رانندگی واسه راننده اتوبوس باید phd بخاد! هرچی باشه هر روز با جون ده ها نفر بازی میکنن.
احسان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
1
2
من فقط یه سوال از ایشون دارم کدوم رشته تو کارشناسی 100 واحد کارورزی بالینی داره؟ بگید حداقل ما هم بدونیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
1
5
رشته های علوم پایه در ایران شامل: علوم پایه پزشکی، علوم پایه گروه زیست شناسی و علوم پایه دامپزشکی است تمامی این سه گروه جزو گروه اصلی زیست شناسی حساب میشن و تقریبا به صورت پایه دروس مشابه هم رو پاس میکنن .من کاری به دکترای پزشکی و دامپزشکی ندارم بحث من رشته های علوم پایه هستن. رشته هایی در مقطع دکتری تخصصی مثل ایمنی شناسی باکتری شناسی و ویروس شناسی و ..... همگی بعد از فارغ التحصیلی زیست شناس حساب میشن. حالا اتفاقی که در ایران افتاده این است که پزشکان رو وارد این رشته ها کردن در صورتی که رشته پزشکی خودش آزمون دستیاری داره و پزشکان میتونن در این آزمون شرکت کنن رشته هایی مثل جراحی ارتوپدی و..... که هیچ کس جز پزشکان حق شرکت در این آمونها رو نداره. وزارت بهداشت به طور غیر قانونی حق ورود پزشکان به دوره های تخصص گروه علوم پایه رو داده و علاوه بر اون حق 50 درصدی برای قبولی پزشکان رو در این آزمون قایل شده و حالا هم که کلا میخواد این رشته ها رو از چنگ بچه های علوم پایه در بیاره و با ندادن نظام پزشکی به فارغ التحصیلان رشته های علوم پایه در مقطع ارشد بازار کار این رشته ها رو به انحصار پزشکان در بیاره. اصولا هر جا که بوی پول به مشام برسه انحصار طلبی شروع میشه. این رشته ها،حق رشته های علوم پایه هستن و وزارت بهداشت تنها به دنبال ایجاد بازار کار برای پزشکان میگرده. بهتره به جای وزارت بهداشت اسم این وزارت خونه بشه وزارت پزشک. وزارتی که هیچ وقت بر خلاف اسمش که باید یک فارغ التحصیل دکتری تخصصی بهداشت رئیس اون باشه همیشه یک پزشک به عنوان رئیس اون انتخاب شده چون ما ایرانی ها متاسفانه یک پزشک رو همه چیز تمام میدونیم و از وجود بسیاری از رشته های دیگه که در امر بهداشت نقشی به اندازه و حتی بیشتر از پزشکی دارن غافل بودیم.
با سلام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
5
4
کار و نظر جناب مشاور 100% درست است. اخیرا مصوبه مشابهی هم درمورد ابطال مجوز لیسانس و فوق لیسانس های نامربوط با عمران و شهر سازی صادر شده که درست هم هست. اگر مخالفتی هم هست بی جاست... چه کسی راضی می شود خانه مورد نظرش را بدهد کسی بسازد که شیمی یا دام پروری خوانده بوده است؟! چرا باید یک دامپزشک هماتولوژی پزشکی بخواند؟! اگر میخواند یا در اثر فساد و خلا قانونی است یا در اثر ناآگاهی مسول پذیرنده و دانشگاه علوم پزشکی مورد نظر است. بنده دامپزشک هستم و بشدت مخالف اعطای مجوز به دامپزشکان دارای مقاطع دکترای تخصصی رشته های آزمایشگاهی هستم. بیایید بپذیریم ما از پزشکی و دنیای پیجیده اش با خواندن جند کتاب و جزوه و خلاصه جزوات، سردر نخواهیم آورد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
اگر دامپزشکان، رشته شان برای شرکت در رشته های علوم پایه بی ربط بود اصلا حق اجازه شرکت به آنها داده نمیشد. شما مقایسه شیمی و مهندسی عمران رو مشابه مقایسه پزشکی و دامپزشکی یا دامپزشکی و رشته های علوم پایه میدونین؟
گلچین
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
با سلام- اول اینکه به نظر حقیر شما یا دامپزشک نیستید و یا آشنایی با علم پزشکی و خدمات صورت گرفته در حیطه پزشکان ندارید.
اگر پاتولوژی خوانده باشید حتما لااقل نام کتاب پاتولوژی رابینز را شنیده اید! کافیست یک بار این کتاب بسیار شیرین و علمی رو بخونید تا بدانید مطالب آن چقدر برای یک دامپزشک ملموس و قابل درک است که بعید می دانم برای یک رشته دیگر اینچنین باشد- در ثانی اگر دستی در تحقیق داشته باشید و نام موسسه هایی چون رویان و پاستور رو شنیده باشید متوجه می شوید پیشرفت پزشکی در یک صورت حاصل می شود و آن ارتباط بالین با پایه هست ولو اینکه در زمینه درمان ناباروری و سلول درمانی و ژن درمانی که بروزترین پیشرفتهای عرصه پزشکی محسوب می گردد جز با همکاری و لینک علوم پایه با بالین و با تلاش متخصصینی که از علوم پایه وارد بالین شده اند،حاصل نگردیده است. احتمالا شخص شما آشنایی کامل با علوم پایه و علوم بین رشته ای ندارید و لذا نمی توان بهای قابل قبولی به نظر و عقیده شما قائل شد و به دیگر همکاران دامپزشک تعمیم داد- از طرفی گمان نکنید که ورود به مقطع دکتری تخصصی یک رشته به این راحتی می باشد، ضمن گذراندن یک آزمون سخت از کلیه دروس مهم و مادر آن رشته طی دوره نیز فرد مجبور به گذراندن دروس زیرنظر اساتیدی می شود که دانشجویان مقاطع پایین از حضور آنها بی نصیب اند و بعد چهار ترم آزمون جامع برای ورود به مرحله انجام پایان نامه اخذ می شود. در مجموع کسانی که بیس بیولوژی خوبی داشته باشند ضمن آموزش(بعد از قبولی در کنکور و گذراندن دروس مهم) می توانند بخوبی با بالین آشنا و به ارائه خدمات مرتبط بالینی در زمینه کاری و علمی (به اقتضای رشته) خود بپردازند. این اعتراضات ضمن احیای حقوق دامپزشکی و ارائه ارزشهای اون به این خاطر می باشد که اغلب مسئولان دامپزشکی نتوانستد وجهه این رشته و صنف رو نگهدارند وگر نه بدیهی است در صورت امید به پیگیری حتمی این گونه حق کشی ها از طرف مسئولان دامپزشکی، این اعتراضات نیز می توانست در قالبی شکیل تر و آکادمیک تر مطرح گردد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
3
4
واقعا جالبه!!!! اصولا یک کارشناس دامپروری که ارش تغذیه گرفته چندین برابر یک پزشک واحد تغذیه پاس کرده و یقینا اطلاعات و سطح دانش بالاتری نسبت به اون در خصوص اصول تغذیه داره!!! یک مبحث باقی میمونه و اون هم گذراندن دوره ای در ارتباط با مباحث بالینیه و اون دوره همون دوره phd که طرف رفته و درسش رو خونده!!!
وقتی کسی صلاحیت گرفتن دانشنامه دوره phd رو داره یعنی صلاحیت دارد وسلام. نه اینکه بگیم صلاحیت دارد که دانشنامه گرفته ولی صلاحیت ندارد!!! عجب مغزی دارن اینا.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
5
1
من با نظرسخنگوی سازمان نظام پزشکی موافقم .چون خودم به چشم تفاوت یه دانشجوی کلینکال وعلوم پایه رو دیدم .وبدون هیچ غرض ورزی دارم می گم .برای کنکور خوندن وقبول شدن درآن ملاک توانایی یک نفر نیست چون درس هایی که برای کنکور می خونی بخش کمی از کل درسهایی هست که در طی لیسانس می خونی .یه علوم پایه ای هیچوقت اناتومی وفارما وسم وبیوبالینی خون شناسی وبانک خون و..........نمی خونه.کاره علوم پایه ای ها تحقیقاته نه ازمایشگاه زدن نه مطب زدن وقتی هنوزاسم آزمایشای تیروئیدی رو نمیدونن .این تصمیم نظام پزشکی به جا وحساب شده است .چون در رشته های دیگر هم این کار انجام شده تا به ما رسیده میشه ظلم ما می شیم ظالم .این کار بیشتر به نفع بیماره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
0
3
ایشون با حرفاشون نشون دادن که کاملا در باره چیزی که صحبت کردند بی اطلاع هستند . باید برای کشوری که مسئولاش اینقدر در باره ی رشته های تحصیلی اطلاع ندارند و به خودشون اجازه می دند در باره آن ها نظر بدند متاسف بود.
پوریا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۴
0
1
من لیسانسم ژنتیک بوده از وزارت علوم.خود رشته ی ژنتیک.میگند چون ژنتیک تو کنکور غیر پزشکیه شما نمیتونید در صورت ادامه تحصیل به ارشد و سپس دکترا کد نظام پزشکی دریافت کنید!جالبه میگند دریافت کنید ظلم به مردمه چون سواد کافی ندارید! اونوقت کسی که پزشکی خونده باشه تخصص ژنتیک بگیره سواد داره ! حالا منی که از پایه ژنتیک خوندم و تا مقطع دکترا بیش از 100 واحد تخصصی ژنتیک پاس میکنم چه نظری و چه عملی چطور از کسی که کمتر از 40 واحد ژنتیک پاس کرده کمتر میفمم؟داریم مگه؟کدوم عقل سالمی قبول میکنه؟قوانین ریاضیات هم میگه حق با ماست ولی اینا میگند نه.
مجتبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۶
1
0
بنده فوق لیسانس ژنتیک مولکولی از وزارت علوم دارم. چند نکته می خواستم بگم.
1- تمام رشته های علوم پایه (مثل ژنتیک-بیوشیمی و...) نسبت به وزارت بهداشت سخت تره و حالت تحلیلی داره در حالی که در وزارت بهداشت فقط حفظیه.

2- این که بچه ها مایلند در کنکور بهداشت شرکت کنند دلیلش آینده کاری بهتره، اگر آینده کاری وزارت علوم هم خوب بود هیچ یک از بچه های علوم دل خوشی از وزارت بهداشت ندارند و در همون رشته خودشون ادامه می دادند

3- در کنکور ارشد و دکتری بهداشت همیشه بچه های وزارت علوم موفق ترند. چون از لحاظ تئوری قوی ترند. شاید یکی از دلایل این باشه که می خوان دست زیاد نشه .
بینام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
1
1
یعنی .............. تو و امثال تو که میای با ........ این ..... رو میبافی .. الهی ................! نه فقط تو همه مسئولینی ....... که مثل تو حرف میزنن ! آخه ........ تو اصلا میدونی که یک دانشجوی بدبخت باید چقدر پشت کنکور ارشد بمونه تا قبول بشه ؟ اصلا تو میفهمی ؟ نه خب نمیفهمی چون ..........! نمیفهمی که این بدبختا چقدر خون جگر میخورن تا بتونن قبول بشن ! چه هزینه هایی رو متحمل میشن ! چه سختی هایی رو میکشن ! که چی بشه ؟ فقط به این امید که آینده شون امیدوارکننده باشه ! که بدونن بعد این همه خون جگری راحتی دارن ! بعد تو میای از ظلم به مردم حرف میزنی ؟ آخه .......... همین دکترایی که دارن فرت فرت از دانشگاه پزشکی میان بیرون فرق سرماخوردگی رو با آنفولانزا نمیفهمن ! فقط مردم رو کردن موش آزمایشگاهی ! هر رو از بر تشخیص نمیدن ! بعد تو میای از ظلم به مردم حرف میزنی؟ ........... یک عمر خون مردم رو تو شیشه کردن از این به بعد هم میکنن ! به جای جون مردم پولشون براتون اهمیت داره ! از مریضی مردم کاسبی میکنین که یک وقتی عیش و نوش تون کور نشه ! سفرهای خارجی تون عقب نیوفته ! ماشین چند صد میلیونی تون تاخیر نداشته باشه ! بعد این ........... رو سرهم میکنی ......؟ من حاضرم چند تا بچه های علوم پایه رو بیارن با تو یکی مناظره کنن ببینیم بار علمی کی بیشتره ! تو به دقیقه نزده بادت در میره ! امثال تو ........ افتادن به این مملکت که نزاشتن این کشور پیشرفت کنه ! الهی .......... تا راحت بشیم ! توی کشور های دیگه علم مهمه ........ که الان پیشرفت کردن ! خبال کردی همه مردم مثل خودت .......؟ نه تو .......... خیال کردی بقیه هم .....! ..............! خودت هم میدونی دکی های ......... که عمومی شدن کار ندارن اندازه پشه هم مردم بهشون اهمیت نمیدن بعد میخوای بچوپونیشون توی این رشته ها که شاید به یک ......... دیگه سرشون فرو بشه ! حالا که این رشته ها پول داره ! پس بزار سر ........های خودمون که عمومی زپرتوک هستن بره توش ! .....................!!! آرزو میکنم ...................................! قسم میخورم تا عمر دارم نفرین تون میکنم ! حالا میبینی عاقبت کی ........... کشیده میشه !!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
0
0
اگر بیشتر نگران حال سلامت مردمین تحریم هارو درست کنین با گذراندن یکی دوواحد کسی نمیمیره ولی روزانه صد نفر به علت اوردوز مواد و بی پولی میمیرن کسی هم صداش درنمیاد،به همون تعداد ک رشته های بهداشت عملی داره رشته های علوم هم عملی دارن کل واحد ۱۳۰تاست کجاش میشه ۱۰۰واحد عملی،از طرفی مدارک پولی ک وزارت بهداشت صادر میکنا یا سهمیه های ایثارگری اونارو بررسی کنین ک دانش اموزان بی سواد بوسیله سهمیه نروند در رشته های پزشکی تحصیل کنند،بیشتر دانشجو ها از سر اشتباه یک مشاور قبولی دانشگاه وزارت بهداشت شدند
نظر شما
ادامه