کد خبر: ۳۰۴۹۱
تعداد نظرات: ۵ نظر
این برنامه از سوی مسئولین فنی بهداشتی و دامپزشکان شاغل در این حوزه مورد استقبال شدید قرار گرفت و از سوی دیگر، انجمن‌ها و تشکل‌های کارفرمایی به انتقاد شدید از این گزارش پرداختند ...
 
 

حکیم مهر - سه شنبه شب (8/4/95) بخش خبری  20:30شبکه دو سیما در گزارشی که به همت «دکتر سیامند حسین زاده» و «دکتر عاطفه میرسیدی» تهیه شده بود، به موضوع ضرورت اجرای ماده 19 آیین نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی و استقلال مسئولین فنی دامپزشک پرداخت.

در ابتدا جا دارد که از دست اندرکاران و تهیه کنندگان این گزارش به سبب مطرح نمودن دامپزشکی و اهمیت آن در پربیننده ترین بخش خبری رسانه ملی به نوبه خود تقدیر و تشکر نماییم.

این برنامه از سوی مسئولین فنی بهداشتی و دامپزشکان شاغل در این حوزه مورد استقبال شدید قرار گرفت و از سوی دیگر، انجمن ها و تشکل های کارفرمایی به انتقاد شدید از این گزارش پرداختند و حتی تهدیدهایی هم در فضای مجازی از سوی آنها دیده شد.

چنانچه بخواهیم بطور منصفانه به محتوای این گزارش خبری و تاثیرات آن نگاه کنیم، ذکر چند نکته در این زمینه ضروری به نظر می رسد:

1. این گزارش توانست به خوبی اهمیت فعالیت مسئولین فنی بهداشتی دامپزشک و نقش کلیدی آنها را در حفظ سلامت جامعه را برای افکار عمومی منعکس نماید.

2. در این گزارش ضرورت قطع رابطه مالی مسئولین فنی و کارفرمایان به خوبی تشریح گردید و نشان داده شد که ادامه وضعیت موجود، ممکن است چه تبعات سوئی برای سلامت مصرف کنندگان داشته باشد.

3. سختی کار مسئولین فنی بهداشتی و عدم وجود ساختاری از پیش طراحی شده برای حمایت از آنها در برابر تهدیدات کارفرما در این گزارش مورد تاکید قرار گرفت.

4. در عین حال، مطرح کردن چنین مباحثی در سطح رسانه ملی باید با ظرافت بسیار زیاد بیان گردد و مانند یک تیغ دولبه عمل می نماید. سلب اعتماد عمومی از سلامت فرآورده های پروتئینی، ممکن است منجر به کاهش مصرف آنها توسط مصرف کنندگان شده و دود آن به طور غیرمستقیم به چشم خود جامعه دامپزشکی کشور برود. ضمن آنکه نمایش دامپزشکان در رسانه ملی بصورت افرادی که برای حفظ معیشت خود حاضر به تایید محصولات غیربهداشتی هستند، نیز چندان جنبه خوبی نخواهد داشت (هر چند بیان این موضوع، غیرقابل اجتناب بود).

5. یکی دیگر از نکاتی که نباید از آن غافل شد، سوء استفاده سازمان غذا و دارو از ایجاد چنین فضاهایی می باشد. تجربه ثابت کرده است که این سازمان از هیچ فرصتی برای دست اندازی به حوزه دامپزشکی فروگذار نمی کند و هر چند در روزهای اخیر، به دلیل درگیری های به وجود آمده بین سازمان غذا و دارو و سازمان ملی استاندارد، چنین خطری از سوی این سازمان احساس نمی شود، ولی همواره مترصد خارج نمودن بخشی از وظایف دامپزشکی و الحاق آن به سازمان متبوع خود بوده و چنین گزارش هایی می تواند زمینه را برای ایشان فراهم نماید.

6. در پایان ذکر این نکته را ضروری می دانیم که هر چند دامپزشکی باید نیم نگاهی به حمایت از تولیدکنندگان و افزایش کمیت تولید داشته باشد، ولی وظیفه اصلی آن حفظ بهداشت و سلامت جامعه است و هیچ موضوع دیگری نباید این وظیفه قانونی را تحت شعاع خود قرار دهد. تساهل و تسامح در امر نظارت بر بهداشت عمومی جامعه به هیچ عنوان جایز نبوده و سلامت مردم بایستی در اولویت اصلی مسئولین امر قرار گیرد.
 
 
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۴
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۱
0
0
بسیار عالی. با تشکر از دست اندرکاران این مقوله، ای کاش اینگونه برنامه ها افزایش یابند
مدیر مسئول حکیم مهر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۱
0
0
با سلام و احترام،
متاسفانه به علت مشکل فنی، کامنت تعدادی از بینندگان محترمی که صبح روز جمعه اقدام به ارسال نظر خود نمودند، حذف گردیده است.
ضمن عرض پوزش، لطفاً در صورت تمایل، مجدداً نظر خود را ارسال فرمایید تا در ذیل خبر منتشر گردد.
مسئول فنی و بهداشتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
0
0
با عرض سلام و تقدیر
با سپاس فراوان از همکاران و دوستانی که برای تهیه و بخش شدن این گزارش زحمت کشیده اند بنظر من اگر مهمانی کاردان وآشنا به مشکلات عرصه مظلوم دامپزشکی به برنامه هایی مثل خندوانه که بیننده های زیادی دارند دعوت بشن و در مورد مشکلات صحبت کنند خیلی موثر خواهد بود کسانی مثل پروفسور نوری از دانشگاه شهید چمران اهواز.بازم ممنون بابت این اقدام مهمی که انجام شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
0
0
باید قبول کرد که به نحوی باید مسائل عنوان گردند .نباید نشست تا خدایی ناکرده مسائلی تحت عنوان غفلت دامپزشکی پیش اید وبعد کل مجموعه دامپزشکی زیر سئوال برود چه اشکال دارد رسانه ها مسائل معیشتی مسئولین فنی را راکه باید کارفرمایش بدهد واکاوی نمایند وبخش عظیم مردم بدانند ایا این کار گرفتن حقوق از کارفرما وپیگیری مسائل بهداشتی ایا با هم می توانند در یک مقوله بگنجند بسیار کار پسندیده ای بود رسانه ای کردن 7سال تاخیر در مصوبه هیات دولت که عده ای سودجو مانع اجرای ان بودند
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
0
0
درود بر دکتر حسین زاده عزیز و تشکر از خانم دکتر میر سیدی. بهداشت و سلامت اصلی ترین وظیفه دامپزشکی است و مسائل اقتصادی نباید آنرا تحت الشعاع قرار دهد و با جان مردم بخاطر مشکل اقتصادی نباید بازی شود. به امید توجه بیشتر به رکن اصلی پیشگیری از بیماریهای مشترک (دامپزشکی) و به امید توجه بیشتر مسئولین عزیز و دلسوز
نظر شما
ادامه