کد خبر: ۳۰۴۶۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
 

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان زنجان گفت: دامپزشکی زنجان در بحث مقابله با بیماری تب برفکی، لمپی‌اسکین، آبله، شاربن، طاعون نشخوارکنندگان کوچک، هاری و سایر کوتاهی نکرده است، اما این استان با کمبود دامپزشک برای اعزام به مناطق مختلف روبه‌رو است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، «دکتر محمدباقر حاج‌کاظمی» با بیان اینکه بیماری تب برفکی بیماری ویروسی و بومی کشور بوده و برای متخصصان این حوزه و حتی دامداران به هیچ عنوان ناشناخته نیست اظهار داشت: تهیه به موقع واکسن مناسب به منظور پیشگیری از ابتلای دام‌ها به این بیماری بسیار پیچیده است به ویژه که ویروس در فواصل زمانی نامشخص تغییر چهره داده که ممکن است با واکسن‌های موجود هم‌پوشانی کمی داشته و یا اصلاً نداشته باشد و عملا استفاده از واکسن موجود بی‌فایده باشد.

وی تصریح کرد: از اواسط بهمن‌ماه سال 94 بیماری تب برفکی به تدریج در مناطق استان زنجان شیوع یافت.

معاون سلامت دامپزشکی استان زنجان فصل آبستن بودن گوسفندان را دلیل دیر آغاز شدن واکسیناسیون علیه بیماری تب برفکی اعلام کرد و گفت: اگر واکسیناسیون را زودتر از آن انجام می‌دادیم استرس‌های فیزیکی و عوارض طبیعی و بیولوژیک مرتبط با واکسن و واکسیناسیون قطعاً سبب سقط جنین‌های گسترده‌ای می‌شد که با تحمیل خسارات جدیدی روبرو می‌شدیم که در آن شرایط توجیه آن بسیار مشکل می‌شد، ضمن آنکه در فصل آبستنی دامها، دامداران هم عموماً اجازه واکسیناسیون نمی‌دادند و همکاری بسیار ضعیفی صورت می‌گرفت.

وی با بیان اینکه صحبت از مهار کردن بیماری تب برفکی در استان به هیچ عنوان به معنی ریشه‌کنی این بیماری نیست، تصریح کرد: اگر مسئولان ذیربط از واژه مهار بیماری تب برفکی در استان زنجان استفاده می‌کنند در واقع منظورشان آن است که سرعت انتشار این بیماری به صورت افقی یعنی انتقال از روستایی به روستای دیگر مهار شده و تحت کنترل درآمده است و به هیچ وجه به معنای پیدا نشدن کانون‌های پراکنده و جدید نیست.

کانون‌های انفرادی بیماری تب برفکی

حاج‌کاظمی با اشاره به اینکه بیماری تب برفکی سال‌هاست که در کشور وجود دارد عنوان کرد: به دلیل ماهیت ویروس، بومی بودن بیماری، ساختارهای سنتی دامداری، جابه‌جایی‌های بی‌ضابطه دام در کشور، قرار گرفتن استان در مسیر ترانزیت و نیز پدیده ریزگردها که قابلیت انتقال ویروس را از فواصل بسیار دور را فراهم می‌کند، مشاهده کانونهای انفرادی تب برفکی در استان زنجان دور از انتظار نیست.

وی تعداد واکسیناسیون دامها علیه بیماری تب برفکی از ابتدای شیوع بیماری تب برفکی در استان زنجان را 910 هزار و 282 رأس گوسفند و 45 هزار و 700 رأس گاو اعلام کرد و افزود: امیدواریم سال‌های آتی با این مشکل مشابهی مواجه نشویم چرا که اقدامات انجام شده به منظور مهار بیماری برای همکاران دامپزشکی فرسایشی بود.

شناسایی 61 کانون بیماری تب برفکی

معاون سلامت دامپزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه در سال 95، 61 کانون بیماری تب برفکی در استان زنجان شناسایی شده است خاطرنشان کرد: عمده این کانون‌ها مربوط به شهرستان‌های خدابنده و ماهنشان بوده است.

وی تصریح کرد: 51 کانون از 61 کانون شناسایی شده مربوط به بیماری تب برفکی گوسفندی، 7 مورد مربوط به بیماری تب برفکی گاوی و 3 مورد هم مربوط به بیماری تب برفکی گوسفندی و گاوی بوده است.

حاج‌کاظمی میزان تلفات دام‌های سبک و سنگین مبتلا به بیماری تب برفکی از ابتدای شیوع این بیماری را 29 رأس گاو و 390 رأس گوسفند اعلام کرد و گفت: البته این تعداد تلفات جزو آمارهای ثبت شده است و ما ادعا نداریم که آمار دقیقی است چرا که برخی از دامداران ما که در 900 روستا فعال هستند و با توجه به شناختی که از بیماری دارند گاهی گزارش بیماری را به دامپزشکی ارائه نکرده و خودشان نسبت به مدیریت بیماری و معدوم کردن لاشه دام‌ها اقدام می‌کنند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اقدامات ترویجی دامپزشکی استان زنجان به منظور اطلاع‌رسانی‌های لازم به روستائیان به هنگام مواجه شدن با دام آلوده به بیماری و مراحل معدوم کردن آن و حتی اقدامات پیشگیری از ابتلای دام به انواع بیماری‌ها تصریح کرد: سازمان دامپزشکی به طور مستقیم متولی اصلی حوزه ترویج نیست و اعتبارات ترویجی این دستگاه در سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها متمرکز شده است اما در سطح استان همکاری‌های نزدیک و تنگاتنگی بین اداره کل دامپزشکی استان و واحد ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان وجود داشته و اقدامات شاخص و مناسبی در این رابطه انجام گرفته است.

معاون سلامت دامپزشکی استان زنجان خاطرنشان کرد: متاسفانه گاهی برخی از دامداران با انگیزه‌های خاصی و عمدتا با جلب مساعدت مالی مسئولان آمار تلفات دام‌های خود را بیش از حد واقعی اعلام می‌کنند که جای بررسی وجود دارد.

کمبود دامپزشک

وی با بیان اینکه دامپزشکی استان زنجان نه در بحث مقابله با بیماری تب برفکی بلکه در مقابله با بیماری‌های نظیر لمپی‌اسکین، آبله، شاربن، طاعون نشخوارکنندگان کوچک، هاری و سایر کوتاهی نکرده است با اشاره به کمبود دامپزشک برای اعزام به مناطق استان افزود: در حال حاضر در بسیاری از شهرستان‌ها حداکثر 3 اکیپ و حداقل یک اکیپ دو نفره را برای تزریق واکسن‌های مورد نظر به روستاها اعزام می‌کنیم که در برخی موارد به دلیل تعداد وسعت روستاها با مشکلات جدی مواجه می‌شویم که این وضعیت نیرو به هیچ عنوان جوابگوی نیاز واقعی و انتظارات دامداران نیست.

حاج‌کاظمی تصریح کرد: البته در این بین نباید همکاری‌های بخش خصوصی را در واکسیناسیون دام‌های اهالی روستاهای هدف استان زنجان در مقابله با بیماری‌های تب برفکی، آنتروتوکسمی، آگالاکسی، تیلریوز و سایر را نادیده گرفت.

وی تصریح کرد: دامپزشکی استان زنجان بخش خصوصی را یکی از بازوان پرتوان دامپزشکی دانسته و تلاش آنها را ارج نهاده و از زحمات طاقت فرسای آنها نیز تشکر می‌کند چرا که کمک‌های آنها در مهار بیماری در استان شایسته تقدیر است.

واکسیناسیون دام‌های سبک 800 روستا

معاون سلامت دامپزشکی استان زنجان گفت: در سال 95 حدود 61 روستا در اپیدمی تب برفکی درگیر شدند و این در حالی است که حدود 85 درصد دام‌های سبک استان (درحدود 800 روستا) تحت پوشش واکسیناسیون قرار گرفتند که متاسفانه فقط آن 61 روستا دیده می‌شود.

وی در مورد عدم اعزام اکیپ‌های دامپزشکی از سوی این دستگاه به روستاهای آلوده خاطرنشان کرد: این موضوع به هیچ عنوان صحت نداشته و به محض اطلاع از وقوع بیماری، اکیپ‌های بررسی یا اکسیناسیون به محل اعزام شده و اقدامات لازم اعم از بررسی، نمونه‌گیری یا واکسیناسیون را انجام می‌دادند که انجام آن حجم اشاره شده از واکسیناسیون دلیل بر این مدعا است، همچنین در برخی موارد با عدم همکاری دامداران نیز مواجه می‌شدند که با امضاء گواهی‌های عدم همکاری به دلایل مختلف خواستار واکسینه نشدن دام‌هایشان شده‌اند.

حاج‌کاظمی با اشاره به دید سنتی روستائیان و مشکلات دامپزشکان در واکسیناسیون دام‌ها تصریح کرد: در حال حاضر واکسیناسیون دام‌های سبک (گوسفند) علیه بیماری تب برفکی رایگان است ولی واکسن‌های به‌کار گرفته شده برای گاو از کشور ترکیه وارد شده و در دسترس قرار گرفته و طبق دستورالعمل به صورت بهادار انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه هر دز واکسن مورد استفاده در واکسیناسیون گاوها 3 هزار تومان و هزینه تزریق آن نیز یک هزار و 100 تا یک هزار و 300 تومان است اعلام کرد: متاسفانه روستائیان تمایلی برای پرداخت 4 هزار و 300 تومان برای واکسن با هدف مقابله با بیماری تب برفکی در مقایسه با ارزش دام سنگین خود ندارند.

معاون سلامت دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه مدیریت واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری‌های دامی در مقایسه با تراکم دام‌ها به خصوص در مورد تب برفکی بسیار مطلوب بود با اشاره به اقدامات این دستگاه در مورد پیشگیری از بیماری‌های دامی در مدت 3 ماهه امسال گفت: در این مدت 50 هزار و 924 رأس گوسفند علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک، 678 رأس گاو علیه بیماری لامپی اسکین، 500 رأس گاو و 78 هزار و 632 رأس گوسفند علیه بیماری آنتروتوکسمی واکسینه شده‌اند.

وی افزود: تا پایان خردادماه تعداد 500 رأس گاو و 450 رأس گوسفند علیه بیماری شاربن علامتی تحت پوشش واکسیناسیون قرار گرفتند.

حاج‌کاظمی تعداد بز و گاوهای واکسینه شده علیه بیماری عمومی آبله در 3 ماهه امسال را به ترتیب 73 هزار و 190 و 378 هزار و 438 رأس اعلام کرد.

وی با بین اینکه در این مدت 51 رأس الاغ، 977 رأس گاو و 405 هزار و 377 رأس گوسفند علیه بیماری عمومی شاربن واکسینه شده‌اند ابراز کرد: تا پایان خردادماه 472 قلاده سگ نیز علیه بیماری هاری واکسینه شده‌اند.
 
 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
0
0
منظورشون از کمبود نیروی واکسیناتوره
واکسیناتور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
0
1
بله... منظور ایشون نیروی واکسیناتوره دقیقا، چون که ما تو این ده سالی که کار میکنیم تا الان ندیدم دکتر دامپزشکی تو مهار بیماری تب برفکی و لمپی اسکین و شاربن و آبله و..... تاثیری داشته باشه و تمام کارا رو واکسیناتورهای عزیز و سخت کوش انجام دادن و دکترای عزیز تنها کارشون گرفتن حقوقه سر ماهه اونم سه چهار برابر.
بله احتمالا روشون نشده بگن تو هر اداره دو سه تا دکتر بی کار دارن و در عوضش دو سه تا اکیپ بد بخت واکسیناتور دارن که وقت سر خاروندن هم ندارن.
اشتباه لپی شده....
من اصلاحش میکنم و میگم؛
اقا واکسیناتور نداریم اونایی هم که داریم قرارداد کار مشخص و ماده 88 که تقریبا سیستم برده داریه.... .بله.
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۰
0
0
تعجب کردم. مگه میشه جایی دامپزشک کم باشه. خواستم برم زنجان. ولی متن رو که خوندم دیدم منظور ش نیروی واکسیناتور است .
نظر شما
ادامه