کد خبر: ۳۰۴۳۲
 

با وجود آنکه انتقال لاروهای میگو به مزارع پرورشی در حال انجام است، بررسی‌ها و آزمایش‌های اولیه اثراتی از لکه‌سفید در مزارع پرورشی نشان نداده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، کارشناس تکثیر آبزیان استان بوشهر از انتقال لارو میگو به استخرهای پرورشی خبر داد و گفت: بیماری لکه‌سفید در مزارع پرورشی کشور بومی شده است و به‌دلیل عدم رعایت موازین بهداشتی ازجمله جمع‌آوری خاک سیاه و آهک‌پاشی استخرها، هرساله شاهد شیوع آن هستیم.

 «عبدالرضا کللی» درباره شایعه شیوع لکه‌سفید در بوشهر افزود: میگوهای بوشهر در مرحله لاروی است و تاکنون اثراتی از لکه‌سفید دیده نشده است.

وی خاطرنشان کرد: لاروها از مولدان SPF  گرفته می‌شود که از کشورهای آمریکایی وارد شده و عاری از هرگونه ویروس است و انجام آزمایش‌های RCR  نیز حاکی از سالم بودن لاروها، غذای میگو و مولدان است.

مدیرکل روابط عمومی اداره‌کل دامپزشکی بوشهر ادامه داد: لاروهای انتقال‌یافته به مزارع پرورشی قبل و بعد از ورود تحت آزمایش قرار می‌گیرند، بنابراین اگر موردی از بیماری مشاهده شود، به‌سرعت اقدامات لازم انجام می‌شود.

کللی تصریح کرد: تاکنون ۵۰۰ میلیون قطعه بچه‌میگوی سالم در مزارع استان بوشهر رهاسازی شده است و آزمایش‌های انجام‌شده در مرکز ملی بررسی و تشخیص بیماری‌های میگو اثری از لکه‌سفید نشان نداده است.

وی با تکذیب شیوع لکه‌سفید در مزارع بوشهر یادآور شد: آزمایش روی سه‌هزار و ۶۲۱ مورد به انجام رسیده و هیچ اثری از لکه سفید گزارش نشده است.

کللی تأکید کرد: بیماری لکه‌سفید در استان خوزستان، بوشهر، سیستان و بلوچستان و سایر استان‌های میگوخیز بومی شده است، اما با رعایت نکاتی بهداشتی می‌توان آن را تحت کنترل درآورد.

وی در پایان اظهار داشت: در حال حاضر میگوهای استان بوشهر در مرحله لاروی است و برداشت در وزن ۱۶ تا ۲۰ گرمی و معمولاً در شهریورماه و اوایل مهرماه انجام می‌شود.
 
 
نظر شما
ادامه