کد خبر: ۳۰۴۱۳
Modern chicken farm, production of white meat
 

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی خبر شیوع بیماری آنفولانزای پرندگان را تکذیب، و نکات بهداشتی در این زمینه را تشریح کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از نبض شهر، در برخی شبکه های مجازی خبر گشایش راه پای آنفولانزای مرغی در کشور منتشر می شود؛ این خبر مبنی بر این است که آنفولانزای مرغی در سمنان و شاهرود شیوع یافته، که در شهرستان شاهرود شیوع این بیماری بسیار بالاتر گزارش شده است.

این خبر حاکی از آن است که به علت عدم جلوگیری از شیوع، این بیماری به سرعت در مناطق دیگر گسترش می یابد و تاکنون هیچ مقام مسئولی در این خصوص موضع گیری نکرده است.

از این رو برای روشن شدن اذهان عمومی و ارائه اطلاعات راجع به شیوع بیماری آنفولانزای مرغی در استان خراسان رضوی با رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور اداره کل دامپزشکی این استان وارد گفت و گو شدیم.

«دکتر شهرام شرقی» رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با اشاره به شایعات مبنی بر گسترش آنفولانزای مرغی در سمنان و شاهرود، اظهار کرد: این بیماری معمولاً در فصل سرما شیوع پیدا می کند و ویروس آن در هوای سرد رشد کرده و منتشر می شود.

وی با بیان اینکه هیچ گونه وقوع بیماری آنفولانزای مرغی در کشور ابلاغ نشده است، تصریح کرد: اگر در هر کجای کشور این بیماری وقوع یابد، اداره دامپزشکی برای آمادگی جهت مقابله با این بیماری به تمام استان ها ابلاغیه صادر می کنند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با تکذیب این خبر، خاطر نشان کرد: تنها منبع ذی صلاح برای انتشار خبر دامپزشکی کشور است و چون هیچ ابلاغیه ای صورت نگرفته، این خبر فاقد صحت است.

وی عنوان کرد: با این وجود علی رغم هوای گرم، تمام مرغداری ها باید نکات بهداشتی را مورد تأکید قرار دهند، از این رو هیچ گونه نقل و انتقال دام، طیور زنده و تخم مرغ از استانی به استان دیگر بدون مجوز صورت نگیرد.

شرقی ابراز کرد: قرنطینه از آن حیث که شخصی بخواهد وارد منطقه مرغداری شود نیز بسیار اهمیت دارد، همچنین خوراک طیور نیز از مکان های مورد تأیید خریداری شود که دارای مجوز حمل دامپرشکی است.

وی با تأکید بر میزان رطوبت مرغداری و ضد عفونی کردن این مکان، ادامه داد: مرغداران باید از تردد گوشت، تخم و طیور از مزرعه ای به مزرعه دیگر جلوگیری کنند، در غیر این صورت این جا به جایی باید با مقررات بهداشتی صورت پذیرد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با بیان اینکه انتقالات مکانیکی از عوامل شیوع بیماری است، افزود: از این رو مرغداران باید محل ورود و خروج حشرات و سایر پرندگان را به محل مرغداری مسدود کنند.

وی بیان کرد: در صورتی که در هر مرغداری تلفاتی صورت گیرد باید سریعا با دامپزشکی منطقه هماهنگ کرده و لاشه ها را معدوم سازند و اگر پرنده ها علائمی نظیر ترشحات چشمی، اشک و ریزش آب از دهان دارند به دامپزشکی مراجعه کنند.
 
 
نظر شما
ادامه