کد خبر: ۳۰۴۱۲
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
 
 

جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران در پی مصوبه اخیر سازمان نظام پزشکی واکنش نشان دادند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خبرنامه دانشجویان ایران، اخیراً مرکز سنجش آموزش پزشکی کشور در اطلاعیه ای اعلام کرد که از این به بعد به دانش آموختگان مقطع Ph.D رشته های بالینی که مقطع تحصیلی قبلی آنها دامپزشکی باشد، شماره نظام پزشکی اختصاص نخواهد یافت.

بر همین اساس، چهار دفتر بسیج دانشجویی دانشکده های دانشگاه تهران بسیج دانشجویی پردیس علوم، بسیج دانشجویی دانشکده دامپزشکی، بسیج دانشجویی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، بسیج دانشجویی پردیس ابوریحان نسبت به این مسئله بیانیه ای را منتشر کردند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: یک ماه مانده به کنکور دکتری تخصصی وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی در نامه ای به سازمان سنجش پزشکی مصوب داشته است که دانشجویان رشته‌های متعددی که کارشناسی یا کارشناسی ارشد خود را از وزارت علوم و مدرک دکتری را از وزارت بهداشت دریافت کرده اند، حق دریافت شماره نظام پزشکی و تأسیس آزمایشگاه ها و مطب های مرتبط با رشته تخصصی خود را نخواهند داشت.

در ادامه این بیانیه آمده است: این چه تدبیری است که رفتار مسئولین وزارت بهداشت با دأب انحصار طلبی و امتیازخواهی بی حدشان، امری روزمره شده است! چنین تصمیمی برخواسته از کدام مبنای علمی می باشد؟ آیا فارغ التحصیلان وزارت علوم در جایگاهی ممنوعه یا به خطا تحصیل کرده اند، که اگر این طور است پس کارکرد این رشته های وزارت علوم برای فارغ التحصیلان آن چه خواهد بود؟ اگر عدالت آموزشی در بدنه سیستم آموزش عالی رعایت نشود، آیا انتظار اجرای آن از دانش آموختگان این سیستم، انتظار بیجایی نیست؟ آیا باعث ترویج بی اعتنایی به حقوق دیگران نیست؟

این چهار تشکل دانشجویی در ادامه می افزایند:‌ این انحصار و دیوارکشی مدیران وزارت بهداشت آیا حد و انتهایی نیز خواهد داشت! یا که طلبکارانه، روز به روز، بر سطح خواسته های خود خواهند افزود، و مسئولین به عنوان نماینده مردم، به جای دفاع از حق مردم و در این مورد خاص، فارغ التحصیلان وزارت علوم، باز هم طرف زیاده خواهان و انحصار طلبان را خواهند گرفت و دست محقّان را از حق شان دور خواهند ساخت. بسیج دانشجویی به عنوان صدای عدالتخواهی دانشجویان، مخالفت خود را با چنین سیاست گذاری های انحصاری و بر خلاف مشی عدالتخواهی، اعلام می دارد و خواهان است مسئولین مربوطه نسبت به تصمیم گرفته شده، تجدید نظر نموده و به جای در نظر گرفتن منفعت گروهی، به منفعت مردم و کلیت ملت بیاندیشند.

این مصوبه چه می گوید؟
این مصوبه به این معنا است که؛ دامپزشکانی که مدرک دکترای تخصصی خود را در رشته های بالینی وزارت بهداشت طی کنند، علی رغم به دست آوردن دانش و توانایی های لازم، اجازه دایر نمودن آزمایشگاه، مطب و فعالیت بالینی نخواهند داشت (به عنوان مثال کلینیک تغذیه یا ژنتیک) و تنها اجازه فعالیت در مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی را دارند.

با توجه به اینکه برخلاف سایر رشته های ذکر شده در این اطلاعیه که زیرمجموعه وزارت علوم بوده و ماهیت بالینی ندارند، «دامپزشکی» تنها رشته ای است که ماهیت آن کاملاً بالینی بوده و تنها قرابت آن با سایر رشته های اشاره شده، زیرمجموعه وزارت علوم بودن آن است، جا دارد که مسئولین سازمان نظام دامپزشکی و وزارت علوم از طریق مکاتبه با مرکز سنجش آموزش پزشکی و سازمان نظام پزشکی، موضع مناسبی را در برابر این تبعیض ناروا اخذ نموده و حداقل فارغ التحصیلان رشته دامپزشکی را از شمول این اطلاعیه خارج نمایند.

این مسئله در حالی است که «محمدحسین پورکاظمی» رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی در خصوص اعتراضات جمعی از دانشجویان به مصوبه جدید این مرکز مبنی بر عدم اعطای شماره نظام به برخی از رشته های PhD که مدرک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد آنها غیرمرتبط با رشته دکتری در حال تحصیل است، گفت: این مصوبه مربوط به نظام پرشکی است و ما هم به عنوان مرکز سنجش وزارت بهداشت نسبت به این موضوع معترض هستیم.

وی با بیان این که این اعلامیه امروز از روی سایت برداشته می شود، افزود: دبیرخانه علوم پایه پیگیر این مصوبه است چرا که معتقدند غیر عادلانه است.
 
 
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
1
2
این مصوبه ناعادلانه باید برداشته شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
1
0
دم دکتر یکتا و تیمش گرم که دارن مصوبه رو لغو میکنند. خبرا حاکی از لغو مصوبه هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
1
1
سلام دوستان عزیز دامپزشک بخدا حق گرفتنیست دادنی نیست باید زودتر از این حرفها این اقدام صورت میگرفت دیدن فارما رو حذف کردن دامپزشکها چیزی نگفتن خیلی از همه دوستان عذر میخوام فکر کردن دامپزشکان بی بخارند هر بلایی سرشون در بیاریم چیزی نمی گویند همه رو حذف کردن درود به شرفتان ببینید دوستان اگه برای پرداخت حقوق دامپزشکان به عنوان مسئول فنی بهداشتی هم این کارو میکردن بخدا درست میشد بخدا هرکی به گوشش میرسه دامپزشک از کارفرما حقوق میگیره خندش میگیره و میگه چه نظارتی شد بخدا در قدیم دامپزشکان در روستا مامور میشن و مثل پزشک خانواده از دولت حقوق میگرفتن البته با این شرط که دامپزشک الکی در دانشگاههای جدید جذب نکنید که سر جوان مردم رو الکی گرم کنید به درس بدون آینده شغلی (حق گرفتنی است و دادنی نیست)
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
2
0
دکتر یکتا؟
این دوستمون هنوز تازه آزمون پیش درمانگاهی داده،دکتر خطاب کردنشون درست هست؟
ای کاش تمام فعالیت ها برای هدف درست انجام بشن نه خود نمایی و خطاب کردن خود به عنوان دکتر.....
پاسخ ها
دکتر دامپزشک
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
دانشجوهای پزشکی از ترم یک همدیگه رو دکتر خطاب میکنن و حتی اساتیدشون به اونها دکتر میگن- تاسف که اون خودباوری و احترام در صنفمون کم رنگه.
دکتر دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
1
0
امیدوارم دوستان تا حصول نتیجه قطعی تلاش کنند و به هیچ عنوان گول وعده و وعیدها را نخورند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۶
0
1
با این حرکت آبروی دامپزشکی رو بردین، من دامپزشک هستم و به شماره نظام دامپزشکی و دامپزشک بودنم افتخار میکنم، با این تجمعات و کارهای نمایشی دانشجویان دامپزشکی خودشون رو‌هم‌ردیف با دانشجویان کارشناسی قرار دادن که واقعا جای تاسف داره...هر کاری راهی داره و راهش این کارهای بی اثر نیست!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۶
1
0
ممنون از اینکه این خبر رو پخش کردین . اما باید اینو بدونین زیست شناسی و علوم پایه هیچ وقت از پزشکی جدا نبوده و اگه در مورد افرادی رو که در چند سال اخیر جایزه نوبل پزشکی گرفتند بیشتر تحقیق کنید متوجه می شوید که خیلی از آن ها زیست شناس بودند نه پزشک و علوم ازمایشگاهی . اینم باید بگم که با توجه به این که کارشناسی رشته ی ژنتیک در وزارت بهداشت وجود ندارد چرا دانش جویانی با بیس ژنتیک و سلولی که تعداد زیادی واحد تخصصی ژنتیک پاس کردند نباید دکترای ژنتیک پزشکی بخونن اما یک پزشک یا دام پزشک یا علوم آزمایشگاهی که زیر سه چهار واحد ژنتیک پاس می کنند می توانند؟؟؟؟؟؟؟؟ لطفا ابتدا اطلاعات تون رو در باره علوم پایه و رشته ها ی بچه هایی که اعتراض کردند بیشتر کنید و بعد بنویسید حد اقل دامپزشکی رو اجازه بدند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۶
1
0
دوستان و همکاران پیشنهاد میکنم از طرف دامپزشکان گروهی در تلگرام تشکیل شود و لینک آن در حکیم مهر نیز گذاشته شود تا تمامی دامپزشکان معترض به طور مدون و منظم بتوانند در خصوص اعتراض هم فکری کرده و با ذکر مشخصات نامه اعتراضی نیز از طرف صنف دامپزشکی تنظیم کنند.
لیسانسه های ژنتیک و زیست این کار را کرده اند، فکر میکنم غیر از گروه های استانی، تشکیل یک گروه تلگرامی صنفی دامپزشکی برای معترضین به این مصوبه الزامی باشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۶
1
0
آقای یکتا در مشهد زحمت کشیدند ولی پیام هایی که از طرف ایشان در گروه معترضین ذکر میشد بسیار ناپخته بود، زیرا به طور قطعی خبر از لغو مصوبه میدادند، در حالی که فعلا خبری نیست و اصولا نظام پزشکی مشهد اعلام کرده در این خصوص اطلاع کافی ندارد و باید از نظام پزشکی کل پیگیری کند. متاسفانه این گونه پیام ها از جانب هر کسی از جمله برادر عزیزمان آقای یکتا، صحیح نبوده و موجب تمسخر سایر رشته ها میشود. دقت بیشتری لازم است.
در مصاحبه هایی که از تجمع مشهد کار شد نیز متاسفانه دامپزشکان حضور رسانه ای نداشته و گویا مصاحبه نکرده بودند!
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
0
0
با سلام
فورا در دیوان عدالت شکایت کنید. این مصوبه ظالمانه لغو خواهد شد.
نظر شما
ادامه