کد خبر: ۳۰۳۷۰
 

مدیرکل دامپزشکی استان خراسان جنوبی گفت: تبلیغات منفی نسبت به شیر پاستوریزه مبنی بر وجود روغن پالم و غیره در ذهن مردم وجود دارد، این عامل سبب تمایل مستقیم مصرف کنندگان به تهیه شیرخام است، برای حفظ سلامت افراد باید در این ارتباط تمهیدات لازم اندیشیده شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر علیرضا رفیعی پور» روز سه شنبه در نشست کار گروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان افزود: همچنین کارخانه های لبنی به دلیل مباحث مالی نتوانسته اند برای خرید شیر خام از دامداران جاذبه ایجاد کنند.

وی اضافه کرد: در فصول گرم سال به شکل طبیعی حجم خرید شیر توسط کارخانه ها کاهش می یابد و عرضه مستقیم شیر خام بیشتر رونق می گیرد و این مهم باید مورد توجه مسئولان باشد.

وی افزود: همچنان در خرید شیرخام توسط کارخانه های لبنی و فروش شیر توسط دامداران استان با مشکل رو به رو هستیم، باید به این موضوع رسیدگی شود اگر شیر خام با قیمت مناسب از دامدار خریداری شود تولید کننده رغبتی به عرضه شیر فله و فروش آن به واحدهای عرضه مواد لبنی در شهرها ندارد.

وی با بیان اینکه عرضه شیر خام در استان از 25 تن در روز به حدود 15 تن رسیده است تصریح کرد: در حال حاضر از نظر سلامت نگران شیر خام نیستیم.

وی تاکید کرد: عرضه شیر خام به شکل مناسب و شیر کامل توزیع شود و نتایج میدانی نشان می دهد شیرخام در وضعیت نگران کننده نیست و در معرض عوامل آلودگی قرار ندارد.

وی تولید شیر کامل را بهترین جایگزین برای استفاده از شیرخام و فله دانست و افزود: تنها موضوعی که باید توسط دامپزشکی و دانشگاه علوم پزشکی بیرجند پیگیری شود این است کارخانه های لبنی برای اینکه مردم از شیر خام به سمت شیر کامل تغییر ذائقه دهند تغییر اصولی را آغاز کنند.

مدیرکل شبکه دامپزشکی استان ادامه داد: در این ارتباط هماهنگی های لازم با تمامی کارخانه ها و مراکز عرضه لبنیات در استان انجام شده است و تقاضا داریم تغییرات لازم برای جایگزینی شیر کامل به جای شیر خام به صورت ویژه مورد توجه واقع شود.
رفیعی یادآور شد: افزایش همکاری دامپزشکی به عنوان متولی اصلی بحث سلامت شیر خام تا مرحله تحویل به کارخانه لبنی و سپس مراکز تولید لبنیات با همکاری های لازم می تواند نوید بخش ارتقای کیفیت شیر در استان باشد.
وی اظهار کرد: سال 93 امکان عرضه شیر خام یا لبنیات در مراکز مورد تاکید مدنظر قرار گرفت و 13 فروشگاه عرضه لبنیات و شیر خام با رعایت اصول بهداشتی در بیرجند ایجاد شد.

وی ادامه داد: عرضه لبنیات بعلاوه شیر خام در این فروشگاهها خدمت بزرگی به استان کرد و مغازه ها از این عرصه در حال خارج شدن هستند همچنین تعداد هفت مغازه در بیرجند از شیر سرد کن استفاده می کنند که خود عامل تضمین سلامت و کیفیت شیر خواهد بود.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی در ادامه از سالم بودن 90 درصد دام های استان خبر داد و گفت: امسال پایش سرمی تب مالت بر روی 691 راس دام استان انجام شد که از مجموع نمونه برداری ها، 619 مورد سالم گزارش شد.

به گفته وی در دو سال گذشته آمار مبتلایان به بیماری های مشترک بین انسان و دام در خراسان جنوبی 57 درصد کاهش داشته است.

رفیعی پور با بیان اینکه شهرستان زیرکوه در شمال شرق استان بیشترین آمار مبتلایان به بیماری انسانی تب مالت را دارد، گفت: طرح پایش سرمی تب مالت امسال به عنوان نمونه در این شهرستان اجرا شد و تعداد افراد مبتلا به تب مالت از 60 نفر در سال گذشته به 15 نفر کاهش یافت.

وی یکی از دلایل ابتلای انسان به تب مالت را استفاده از شیر غیر پاستوریزه( فله) ذکر کرد و افزود: مصرف مستقیم شیرخام و شیر فله موجب رواج بیماری های مختلفی از قبیل تب مالت، اسهال خونی، التهاب گوارشی، سل، دیفتری، حصبه و غیره می شود.

وی یادآور شد: شیر فله و خام از نظر بهداشتی کنترل نمی شود و می تواند عامل انتقال بیماری های مشترک بین انسان و دام شود همچنین امکان تقلب و افزودن مواد غیر مجاز در آن وجود دارد.

وی یادآور شد: سال 93 تب مالت در استان سه برابر متوسط کشوری بود، هم اکنون با توجه به انجام واکسیناسیون به موقع دام ها، نظارت بر مراکز عرضه لبنیات و همکاری سایر دستگاهها این بیماری در استان کاهش چشمگیری داشته و از نرم کشور پایین تر است.

 
 
نظر شما
ادامه