کد خبر: ۳۰۳۵۱
 

سال گذشته از تعداد 33 هزار و 51 نوبت تست مشمشه انجام شده، تعداد 44 مورد دام راکتور شناسایی و معدوم شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر کریم امیری» معاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اظهار داشت: در سالهای اخیر با اجرای برنامه های کنترل و ریشه کنی بیماری مشمشه در حیوانات توسط سرویس های دامپزشکی کشورها، میزان شیوع جهانی آن در حیوانات به بشدت کاهش یافته و موارد انسانی آن بندرت گزارش می شود.

دکتر امیری افزود: در گذشته های دور علاوه بر خطرات ناشی از بروز موارد طبیعی بیماری در تک سمیان و انسان، از باکتری عامل مشمشه به عنوان سلاح میکروبی جهت کشتار جمعی در جنگ های جهانی استفاده شده است.

وی تصریح کرد: این بیماری مانند تب مالت، هاری، تب کریمه کنگو بومی کشور بوده و در سالهای دور موارد زیادی از این بیماری در ایران گزارش شده است ولی با اقدامات سازمان دامپزشکی کشور در راستای کنترل این بیماری در حیوانات، طی سه دهه اخیر گزارشی از وقوع انسانی این بیماری در کشور وجود نداشته است.

دکتر امیری ادامه داد: رخداد های اخیر این بیماری در اسب های با ارزش مخصوص مسابقات اسب سواری در تعدادی از کشورهای خاورمیانه می تواند زنگ خطری جهت گسترش بیماری در خاورمیانه باشد. لذا با مطرح شدن امکان بازپدیدی این بیماری نیاز به توجه بیش از پیش جهت کنترل بیماری در حیوانات می باشد.

معاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی سازمان دامپزشکی گفت: به علت تشابه علائم بالینی مشمشه با برخی دیگر از بیماریهای مخصوص اسب سانان، صرف مشاهده علائم بالینی جهت تشخیص کافی نبوده و لازم است برای تشخیص این بیماری از آزمونهای تشخیصی معتبر بالینی و آزمایشگاهی بهره گرفت.

دکتر امیری خاطرنشان کرد: به واسطه نبود دارویی موثر برای درمان قطعی حیوانات مبتلا به مشمشه و همچنین مخاطرات ناشی از انتقال و انتشار بیماری در زمان درمان دام مبتلا، مناسب ترین راه کنترل و حذف بیماری در جمعیت دامی و به تبع آن جوامع انسانی، شناسائی و حذف حیوان آلوده می باشد. در این راستا بسیاری از کشورها موفق به حذف و ریشه کنی بیماری شده اند ولی با این حال در صورت کوچکترین غفلت و عدم رعایت مقررات بهداشتی و ضوا بط قرنطینه ای، خطر شیوع مشمشه به عنوان یک بیماری باز پدید، تهدیدی جدی برای کشورهای عاری از مشمشه می باشد.

وی بیان کرد: در کشور ما برای کنترل بیماری هر ساله حدود 15 تا 20 هزار تک سمی توسط سازمان دامپزشکی کشور مورد آزمایش قرار می گیرند تا در صورت شناسائی حیوان راکتور نسبت به معدوم سازی آنها اقدام شود. در سال گذشته از تعداد 33 هزار و 51 نوبت تست انجام شده تعداد 44 مورد دام راکتور شناسایی و معدوم شده است و در سه ماهه سال جاری از حدود 5 هزار تست انجام شده 14 مورد دام راکتور شناسائی و معدوم شده است که این راکتور ها مربوط به 5 استان کشور شامل آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، مرکزی و چهارمحال و بختیاری بوده اند.

این مقام مسئول در ادامه گفت: از گذشته بیماری مشمشه معضل مهمی برای انسانهایی به شمار میرفته که با اسب سانان در تماس بوده اند، مشمشه یکی از خطرناکترین بیماریهای عفونی واگیر دار و قابل انتقال از حیوان به انسان می باشد. این بیماری بیشتــر در تک سمیان از قبیل اسب و قاطر مشاهده می گردد و این حیوانات بشدت به این بیماری حساس بوده و ابتلاء به فرم حاد مشمشه معمولاً منجر به مرگ آنها خواهد شد. عامل این بیماری، یک نوع باکتــری بنام بورخولــدریا مالئی است که سابقاً به نام پسودوموناس مالئی شناخته می شد.

گفتنی است تک سمیان به عنوان میزبان اصلی باکتری بورخولدریا مالئی (عامل مشمشه) در طبیعت می باشند. اسب ها بیشتر به شکل مزمن و مخفی مشمشه دچار می شوند. بنابراین نیاز است که بشکل دوره ای و برنامه ریزی شده جهت شناسائی این قبیل دامها و حذف بموقع آنها اقدام نمود.

لازم به ذکر است انسان به عنوان میزبان اتفاقی مشمشه بوده و انتقال آن به انسان بطور معمول در صورت تماس نزدیک و مکرر با حیوانات آلوده اتفاق می افتد. و در صورت ابتلا انسان به مشمشه و عدم درمان بموقع سرانجام بیماری به مرگ افراد ختم خواهد شد.
 
 
نظر شما
ادامه