کد خبر: ۳۰۲۵۴
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
 

حکیم مهر - پس از فروکش نمودن نسبی همه گیری تب برفکی در کشور، «محمد اسماعیل سعیدی» نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی برای دومین بار طی روزهای اخیر، اقدام به مصاحبه انتقادی و شدیداللحن علیه سازمان دامپزشکی کشور نموده است. با توجه به رقابت تنگاتنگ و نفس گیر وی با «دکتر علیرضا منادی» کاندیدای دامپزشک انتخابات مجلس و نماینده سابق مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی که نهایتاً منجر به جابجایی نتایج آرا در بازشماری و ورود مرزی سعیدی به مجلس شد، به نظر می رسد انگیزه این مصاحبه های پی در پی، چیزی فراتر از یک انتقاد واقعی از عملکرد سازمان دامپزشکی کشور باشد!

مشروح مصاحبه اخیر «محمد اسماعیل سعیدی» با «هفته نامه نماینده» به شرح زیر می باشد:

 

آمارهای رسمی سازمان دامپزشکی نشان می‌دهد که شیوع تب برفکی در ابتدای سال جاری در مقایسه با سال قبل به شدت افزایش یافته تا آنجا که تلفات ۲ ماهه دام‌ها به بیش از ۱۶ هزار رأس رسیده است. طبق اعلام رئیس سازمان دامپزشکی در سال گذشته حدود ۱۳ هزار رأس دام سبک بر اثر این بیماری در سطح کشور تلف شدند.

«محمد اسماعیل سعیدی» نماینده مردم تبریز در مجلس درباره این بیماری که دغدغه این روزهای بسیاری از مردم شده است، گفت‌وگویی با هفته‌نامه «نماینده» داشته که مشروح آن را می‌خوانید:

وضعیت تب برفکی در استان آذربایجان چگونه است؟

در استان آذربایجان شرقی و برخی استان‌های دیگر مشکلی به وجود آمده به نام تب برفکی. این بیماری خسارات سنگینی را از دامداران و روستاییان گرفته است. با توجه به اینکه عمده درآمد روستاییان به دامپروری و کشاورزی معطوف است و معیشت آنها از این محل تأمین می‌شود، کم آبی و خشکسالی‌ها از طرفی بر کشاورزی و تب برفکی نیز از سوی دیگر بر دامپروری اثرات سوء داشته و موجب خسارات سنگین شده است.

علت شیوع و تلفات زیاد این بیماری چیست؟

وزارت جهادکشاورزی غفلت کرده و سازمان دامپزشکی هم به موقع واکسن‌ها را در اختیار دامداران قرار نداده است. بعداً هم برای اینکه این معضل به چشم نیاید به نوعی، لاپوشانی‌هایی انجام شد. این مسئولین در اثر غفلت، خسارات غیرقابل قبولی را به دامداران وارد کردند. به دلیل اینکه واکسن به اندازه کافی و در زمان مناسب در اختیار دامدار قرار نگرفته بود، عده‌ای که از وضعیت مالی مناسبی برخوردار بودند، به‌صورت شخصی اقدام به خرید واکسن از خارج کشور کردند اما بسیاری دیگر از مردم که امکان چنین کاری را نداشتند طی چند ماه گذشته سرمایه‌های خود را از دست دادند.

وظیفه مسئولین در قبال این معضل چیست؟

مسئولین مربوط در وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی و سایر افرادی که به نوعی در این موضوع دخیل هستند اولاً باید پاسخگو باشند و ثانیاً باید خسارات وارد شده به مردم را جبران کنند. در مورد دام‌های موجود نیز هنوز نیاز به واکسن وجود دارد که دولت باید هرچه سریع‌تر داروهای مورد نیاز را به دست مردم برساند. سانسور خبری در این موضوع به هیچ عنوان شایسته و قابل پذیرش نیست.

پیامدهای عدم پیشگیری از شیوع این بیماری در بین دام‌ها چه بوده است؟

از اثرات این خسارات وارد شده به مردم موجی از مهاجرت‌ها از روستاها آغاز شده است که منجر به حاشیه‌نشینی و افزایش مشکلات اجتماعی خواهد شد. روستاییانی که منبع درآمد خود یعنی دام را از دست داده‌اند به حاشیه شهر مهاجرت می‌کند و تلاش خواهد کرد تا از طریق شغل‌های کاذب کسب درآمد داشته باشد.

اگر صحبت پایانی وجود دارد، بفرمایید.

سؤال من از مسئولین امر این است که چرا خسارت‌های ناشی از این بیماری دقیقاً اعلام نمی‌شود؟ چرا اقدامات مؤثر هرچه سریع‌تر انجام نمی‌شود تا دامدار بیچاره بیش از این خسارت متحمل نشود؟ اقدامات انجام گرفته تنها مصداق نوش‌داروی بعد از مرگ سهراب بوده است.
 
 
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
0
5
این نماینده که حرف نادرستی نزده است. شما چه شواهد دیگری دارید که انگیزه مصاحبه های وی چیزی فراتر از انتقاد است؟
مجتبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
0
3
بله کاملا حرف‌ها و اظهارات این نماینده به جا و به حق. و شواهدی از شانتاژ و سوءنیت در حرفهای ایشون نیست.
شما هم لطفا انقدر سنگ هر کسی رو که دامپزشک به سینه نزنید!
آقای علیرضا منادی سفیدان همون کسی است که ................................... می‌گرفته!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
0
4
حرف بدی نزده.
ولی انگیزه این سخن ایشان احتمالا به ریاست اداره کل استان و رابطهدکتر بهداد با منادیه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
5
3
بنده کاری به نماینده بودن ندارم اما بهتره هرکس در حیطه ای صحبت کنه که دانش و اطلاع لازم رو داشته باشه. 5 ماه قبل از شیوع بیماری سازمان مدام هشدار سیوع بیماری رو میداد و از دولت برای تهیه واکسن کمک میخاست و صد البته واکسنی در کار نبود (وظیفه سازمان تهیه واکسنه اونهم بر اساس حمایت دولت و نه تولید اون) چون موسسه رازی تولید رو بنا به دلایلی متوقف کرده بود. حالا وقتی کسی حمایت نکرده سازمان بی پول دامپزشکی واکسن رو چطور تهیه کنه؟
قطعا و یقینا این فرد از علم لازم برخوردار نیست و به نوعی تحت تاثیر سمت فعلی خودش قرار گرفته و حرف های احساسی میزنه.
پاسخ ها
دامپزشک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
شما احساسی حرف نمی زنی بزرگوار؟ نتیجه عملکرد سازمان دامپزشکی و شرکت رازی شده به خاک سیاه نشستن عده ای از هموطنان که با دامپروری امرار معاش میکردند . هرکسی هم که به این عملکرد اعتراض میکنه به جای پاسخگویی از خودشون تقدیر و تشکر میکنند . و به شانتاژ کاری متهم میشه مثل همین سایت حکیم مهر . در ضمن شما که از علم لازم برخورداری حتما میدونید سازمان و شرکت رازی دولتی هستند . چرا چوب عدم هماهنگی دستگاه های دولتی باید تو سر مردم بخوره و آب از آب هم تکان نخوره ؟
دکتر
|
Germany
|
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
2
0
صحبتهای ایشون نشون می ده که فقط با صورت مساله کار دارند و قصد کمک به سازمان دامپزشکی را ندارند. می خواهند فقط ایراد بگیرند و جو سازی کرده و جولان دهند. من با شخص کاری ندارم ولی خداییش با این حرفها چی رو می خواهد ثابت کنه. ایا اگر سازمان دامپزشکی منحل بشه عالی می شه. یا یک رییس سازمان یا هر کس دیگری عوض بشه اوضاع بهتر می شه. بیایید از سازمان بپرسیم چرا این مشکل بوجود امد. اگر واقعا مقصر بودید باید پاسخ بدهد ولی اگر مقصر نیست بیاییم رفع مشکل کنیم تا دیگر از این اتفاقات نیافتد. نماینده باید مشکلات را احصا کرده و با مطالعه صحبت بکند. ایشان گفته اند جهاد غفلت کرده. مگر جهاد می دونه سازمان دامپزشکی الان باید چه واکسنی بزنه یا نه. سیستم جهاد که در حال حاضر جز ترویج چیز دیگری برای عرضه ندارد سازمان دامپزشکی را در زیرمجموعه خود دارد ولی نه تخصص بررسی دامپزشکی دارد و نه توان بررسی را. سازمان دامپزشکی در تب برفکی فقط چوب ندانم کاری یا غرض ورزی ........... و تغییر سویه ویروس را خورد و بس. که با افزایش اختیارات و امکانات سازمان دامپزشکی مسایل حل می شود.والا با این حرفها نه به روستاییان دولت پول می دهد و نه دولت پولدار می شود که بموقع واکسن را بخرد و وارد کند.
دکتر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
1
1
به نظر من غفلت اصلی رو روستایی ها و دامداران کردند وقتی که اطلاع داده میشه دام جدید نخرن وقتی گفته میشه که بیماری هست وقتی گفته میشه از شهر های دیگه دام نیارن ولی اگار نه انگار ...
وقتی به یک روستا چندبار اکیپ برای واکسیناسیون میره ولی با عدم همکاری وعدم اجازه واکسیناسیون روبرو میشه ,اگر سویه جدید ویروس و کمبود واکسن وکمبود بودجه وتاثیر واکسن رو هم حساب کنیم ماحصلش این میشه....
اما اقای سعیدی , شاید در رابطه با تصدی مدیر کل چون دکتر منادی نقش مهمی داشتند و با این ایراد ها میخواهند دامپزشکی استان ا شرقی رو به چالش بکشن البته شاید...
ناشناس
|
Germany
|
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
0
1
ریس اداره کل دامپزشکی استان آذربایجان شرقی .................. دکتر منادی بودند و آقای سعیدی در صدد هستند تا آثار باقی مانده از دکتر منادی را حذف کنند
واکسیناتور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
1
1
سلام
اقایون دامپزشکان بخونید و بدونید ما کجاییم و کشورای دیگه کجان و مسولین بدانند که با این روش فعلی نباید انتظار زیادی از دامپزشکی در ایران داشت.:
وضعیت استخدام دامپزشک در برخی کشورهای جهان
آمریکا - پیش بینی ها نشان می دهد میزان استخدام دامپزشکان بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ ، رشد ۳۶ درصدی خواهد داشت. در حالی که متوسط این رشد برای همه مشاغل ۱۴ درصد می باشد.
استرالیا - در بازه زمانی ۵ سال گذشته میزان استخدام در این شغل رشد ۲۲ درصدی داشته و رشد زیاد در آینده برای آن پیش بینی شده است.

ایران - میزان دقیق بیکاری این رشته و تعداد دانشکده های دامپزشکی و سیل فارغ التحصیلان این رشته خود مبین وضعین این رشته می باشد
. درآمد دامپزشک در برخی از کشورهای جهان:
آمریکا - متوسط درآمد سالانه این شغل ۸۲.۰۴۰ دلار (برای همه مشاغل ۳۳.۸۴۰ دلار) در سال ۲۰۱۰ و مطابق با آخرین آمارها در سال ۲۰۱۳، ۸۳.۲۰۰ دلار بوده است.
استرالیا - متوسط درآمد سالانه دامپزشکان ۷۹.۰۰۰ دلار (قبل از کسر مالیات) می باشد.
انگلستان - متوسط درآمد سالانه در این شغل برای افراد تازه کار حدود ۴۶.۰۰۰ دلار ، برای افراد با تجربه ۷۳.۰۰۰ دلار و برای افراد ارشد ۷۶.۰۰۰ دلار می باشد.این رقم ها را با دلار 3500 تومانی حساب کنید.این ارقام متوسط درآمد این قشر سخت کوش می باشد.حال این موارد را با درآمد دامپزشکان کشور ایران مقایسه نمایید.آیا این دلیل خوبی برای اثبات عدم مدیریت ها نمی باشد؟
پاسخ ها
مصطفی قلاوند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۶
آماری که ارسال فرمودید با اینکه مربوط به 4 تا 6 سال پیش است ولی ایرادی از این مورد نمیگیرم.

در اقتصاد عوامل زیادی رو باید مد نظر گرفت که در اینجا فضای مناسبی برای طرح موضوعات اون وجود نداره.
زمانی که شرایط شغلی جامعه رو در نظر میگیریم " تورم " و "رکود" در قاعده آن وجود دارند.
در کشور های مدل مطرح شده هر یک دارای میزان مشخصی تورم و رکود میباشند ولی در کشوری مثل ایران که مدیریت بحران ضعیفی دارد و حتی از اجرای برنامه های کوتاه مدت خود نیز عاجز است،- تورم و رکود - را توام در قاعده با هم داریم که به سبب آن مشکل جدی برای دامپزشکی به وجود آورده اند، در صورتی که در کشور های مطرح شده فقط در یک مورد مطرح میشود. (یا تورم بالایی دارند یا رکود بالا)
دکتر دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
0
2
من خودم به عنوان یک دکتر دامپزشک کاملا حق رو به نماینده مجلس میدهم ایشان حرف حق زده است متاسفانه سازمان دامپزشکی دچار ضعف های متعددی که هیچ حرکت مثبتی هم برای رفع اون ها انجام نمیده و هیچ انتقادی روهم قبول نمیکنه این سازمان فقط خودش رو قبول داره و حتی ارزشی برای بخش خصوصی دامپزشکی دامداران و حتی سازمان نظام دامپزشکی قائل نیست
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
0
0
آیا از یک نماینده به غیر از حمایت از مردم و سرمایه های آن انتظار می رود ؟
آیا نماینده حتما باید حافظ منافع دولت و مدیران کل باشد؟
آیا نماینده اگر از مردم دفاع کرد باید زیر سوال برود و به گفته هایش شک کرد ؟
نظر شما
ادامه