کد خبر: ۳۰۲۴۷
 

معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: زمینه های صادرات محصولات لبنی مازاد بر نیاز استان به کشورهای همسایه فراهم شده است که امیدواریم با رونق صادرات محصولات کشاورزی قدم موثری و مفیدی جهت حمایت از صنعت دامداری استان صورت بگیرد.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، «بهلول تکلوی» با اعلام این که جشنواره شیر در اردبیل برگزار می شود، افزود: هدف از برگزاری جشنواره شیر در اردبیل توجه بیشتر و تخصصی به اهمیت ارتقای میزان مصرف سرانه شیر درسلامت جوامع انسانی و همچنین افزایش تقاضای مصرف کنندگان و حمایت از تولید کنندگان بخش دامپروری استان است.

تکلوی در مراسم هم اندیشی شیر که با با حضور نمایندگان اتحادیه دامداران استان، مدیریت شرکت بازار گستر پگاه منطقه یک اردبیل و مدیریت ترویج و مدیر روابط عمومی سازمان در محل دفتر معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان تشکیل گردیده بود، افزود: متاسفانه متوسط سرانه مصرف شیر در استان در سطح بسیار پائینی قرار دارد، بطوری که این میزان مصرف درسال به حتی ۱۰۰ کیلوگرم هم نمی رسد؛ در صورتی که بنا به دلایل مستدل و مستند کارشناسان تغذیه و سلامت باید متوسط مصرف سرانه یک فرد برای اینکه حداقل مواد غذایی و املاح و ویتامین ها را دریافت نماید ۱۶۰ کیلو گرم باشد که این میزان حداقل پایه مصرف شیر سرانه یک فرد است. در کشورهای توسعه یافته این میزان به ۳۰۰ کیلوگرم می رسد و میزان مصرف ایده آل سرانه مصرف شیر برای یک نفر طبق نظر متخصصین تغذیه ۴۰۰ تا ۴۵۰ کیلوگرم در سال است .

تکلوی ضمن تشریح وضعیت تولیدی شیر و برنامه های امور دام استان با اشاره به موضوع جلسه هم اندیشی درخصوص برگزاری همایش یا جشنواره دررابطه با ترویج فرهنگ مصرف شیروبالا بردن مصرف سرانه درجهت بهبود وافزایش سلامت جامعه و حمایت از تولید کنندگان و ایجاد انگیزه مثبت برای تولید هرچه بیشتر بر ضرورت اجرای چنین برنامه های تاکید و ازتمامی دست اندرکاران مرتبط درخواست همکاری نمودند.

تکلوی افزود: زمینه های صادرات محصولات لبنی مازاد بر نیاز استان به کشورهای همسایه فراهم شده است که امیدواریم با رونق صادرات محصولات کشاورزی قدم موثری و مفیدی جهت حمایت از صنعت دامداری استان صورت بگیرد.

این مقام مسئول درخصوص همکاری این معاونت به سازمان آموزش و پرورش درخصوص گسترش فرهنگ استفاده از شیر افزود: بر اساس تفاهم نامه منعقده بین سازمان جهاد کشاورزی و سازمان آموزش و پرورش استان، مروجین و کارشناسان این معاونت در برنامه ها، کلاس های درسی و همایش های دانش آموزان حضور خواهند یافت و فرهنگ استفاده روزانه ازشیر وف واید ارزشمندی که این ماده حیاتی دارد را به آنان آموزش خواهند داد.

لازم به توضیح است ، اتحادیه دامداران استان و شرکت بازار گستر پگاه استان اردبیل درخصوص برگزاری همایش اعلام آمادگی کرده اند و مقرر گردید جلسات بعدی برای پیگیری و تسریع روند اجرایی آن بادعوت از سایر ادارات ذی ربط تشکیل گردد.
 
 
نظر شما
ادامه