کد خبر: ۳۰۱۷۷
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
گفتگو با مدیر عامل و رئیس هیأت مدیره شرکت نظام سبز سلامت:
روابط عمومی سازمان نظام دامپزشکی به منظور تنویر افکار عمومی و شفاف‌سازی درخصوص شبهات مطرح شده در مورد فعالیت شرکت نظام سبز سلامت، به مصاحبه با «دکتر امیر عباس جعفری» رئیس هیأت مدیره و «محمد قاضی زاهدی» مدیرعامل این شرکت پرداخت ...
 
 

حکیم مهر - پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام دامپزشکی نوشت:

این روزها موضوع ماده 19 آئین نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی به بحث روز و داغ محافل دامپزشکی در کشور تبدیل شده است. ابتدا سازمان دامپزشکی کشور در اقدامی بحث برانگیز دستور توقف اجرای این آئین‌نامه را صادر کرد، اما با شروع موج مخالفت‌ها علیه این اقدام، این سازمان طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که درصدد اصلاح دستورالعمل اجرایی آئین‌نامه است و بحث توقف اجرا به هیچ وجه مطرح نیست.

در این میان به طور غیر مستقیم صحبت از نقش شرکت نظام سبز سلامت به عنوان حلقه واسط مالی بین کارفرمایان و مسئولین فنی بهداشتی شده و سازمان دامپزشکی کشور به طور تلویحی اعلام کرده است؛ یکی از اهداف اصلی اصلاح دستورالعمل‌ها جلوگیری از نقش انحصاری این شرکت در این زمینه می‌باشد.

روابط عمومی و امور بین الملل سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران به منظور تنویر افکار عمومی و شفاف سازی درخصوص برخی شبهات مطرح شده در مورد فعالیت و عملکرد شرکت نظام سبز سلامت، مصاحبه‌ای با آقایان «دکتر امیر عباس جعفری» رئیس هیأت مدیره و «محمد قاضی زاهدی» مدیرعامل این شرکت انجام داده است که متن آن را در ذیل ملاحظه می‌فرمائید:

قبل از هر چیز اگر ممکن است جایگاه شرکت نظام سبز سلامت را از نظر حقوقی تعریف کنید؟

شرکت نظام سبز سلامت شرکتی است با ماهیت سهامی خاص که در تاریخ 5/7/1388 به ثبت رسیده و تمامی سهام آن متعلق به سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران است.

آیا نهادهایی غیر از سازمان نظام دامپزشکی هم در شکل‌گیری شرکت نظام سبز سلامت مشارکت داشته‌اند؟

بله. در ابتدای روند اجرائی ماده 19 آئین‌نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی رؤسای وقت دو سازمان دامپزشکی کشور و نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران موافقت نمودند شرکتی ذیل صندوق تعاون و رفاه سازمان نظام دامپزشکی مسئولیت اجرای دستورالعمل مذکور را به‌عهده بگیرد که این موضوع به لحاظ حقوقی و مشاوره با کارشناسان مربوطه وفق اساسنامه صندوق تعاون و رفاه سازمان مصوبه شورای مرکزی عملیاتی شد.

امنیت شغلی و ضرورت استمرار فعالیت مسئولین فنی بهداشتی پس از اتمام مدت قرارداد مجاز، پرداخت به موقع دستمزد بر اساس تعرفه مصوب

هدف اصلی از ایجاد این شرکت چه بود؟

این شرکت به منظور تأمین نیروی انسانی متخصص (مسئولین فنی بهداشتی) برای واحدهای موضوع ماده 2 آئین نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی تأسیس شد و از وظایف اصلی آن قطع وابستگی مالی بین کارفرماهای متصدیان واحدهای مذکور و مسئولین فنی بهداشتی می‌باشد.

قراردادهای شرکت نظام سبز سلامت چگونه قطع ارتباط مالی فی‌مابین کارفرما و مسئولین فنی بهداشتی و تأمین امنیت شغلی همکاران را میسر می‌سازد؟

طی جلسات متعدد کارشناسی با انجمن‌های صنفی، مسئولان ارشد سازمان دامپزشکی، کارشناسان بیمه، حقوقی و  مشاوران کار و تأمین اجتماعی مواردی در قراردادها مورد توجه و اهتمام قرار گرفت که شامل:

1- امنیت شغلی همکاران و ضرورت استمرار فعالیت همکاران که طی آن کارفرما حتی پس از اتمام مدت قرارداد مجاز به قطع یکطرفه قرارداد نباشد.

2- بحث پرداخت بیمه تأمین اجتماعی اعضاء متناسب با حقوق دریافتی. لازم به ذکر است درگذشته عمدتاً حق بیمه براساس حداقل دستمزد توسط کارفرمایان پرداخت می‌شد که از این رهگذر آسیب جدی به همکاران وارد می‌شد.

3- پرداخت به موقع دستمزد بر اساس تعرفه مصوب هیأت محترم وزیران

4- قطع وابستگی مالی درخصوص مشاغلی که بحث امنیت و سلامت غذا  در آن مورد تأکید سازمان دامپزشکی کشور است.

5- رعایت شأن و منزلت همکاران در واحدهای مربوطه

لازم به ذکر است در طی سال‌های اجرای این قراردادها در استان‌هایی که مشارکت جدی در اجرای آن داشتند بهبود قابل ملاحظه‌ای در وضعیت حقوق و دستمزد همکاران مشاهده شده است.

 علت مخالفت برخی از کارفرمایان از اقدامات سازمان نظام دامپزشکی در اجرای ماده 19 را در چه موضوعی خلاصه می‌کنید؟

به طور کلی در سه مبحث 1- عدم پرداخت حقوق به ناظرین بهداشتی بر اساس تعرفه ابلاغی 2- قطع استقلال عملکرد ناظرین بر اساس شرح وظایف ابلاغی و ارتباط با سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی 3- از بین رفتن امنیت شغلی ناظرین به منظور اعمال سلایق شخصی در نحوه نظارت ناظرین بهداشتی.

گزارش عملکرد نظام سبز سلامت به طور مستمر به رئیس و اعضای شورای مرکزی ارائه می‌شود

نحوه نظارت بر عملکرد شرکت چگونه است؟

نمایندگان سازمان نظام دامپزشکی به عنوان هیئت مدیره شرکت انتخاب و منصوب شده‌اند، این هیئت مدیره تحت نظارت مستقیم رئیس سازمان و شورای مرکزی فعالیت می‌نماید، به همین لحاظ گزارش عملکرد شرکت به طور مستمر به رئیس سازمان و شورای مرکزی سازمان منعکس می‌شود.

اقداماتی که شرکت از بدو تأسیس تاکنون انجام داده است شامل چه چیزهایی بوده است؟

در ابتدا تهیه و تجهیز دفتر ستادی و بهره‌گیری از خدمات نیروهای سازمانی در استان‌های کشور و سپس تجهیز زیرساخت‌های نرم افزاری انجام گرفت که تمام این کارها عمدتاً از طریق سرمایه‌گذاری از سوی سازمان نظام دامپزشکی صورت پذیرفت. در ادامه نیز مسئولیت اصلی شرکت با مشارکت در جلسات تدوین قراردادهای کارفرمایان و مسئولین فنی بهداشتی پیگیری شد که در سال 1388 با انعقاد بیش از 50 فقره قرارداد شروع به کار نمود که در سال 89 این رقم به تعداد 480 فقره رسید که به تدریج  با عدم همکاری‌ها سیر نزولی در پیش گرفت.

ادارات کل دامپزشکی بدون در نظر گرفتن ارائه قرارداد مسئول فنی بهداشتی مورد تأیید سازمان نظام دامپزشکی، اقدام به صدور پروانه فعالیت صنفی کرده‌اند

چرا شرکت نظام سبز سلامت نتوانست تمامی واحدهای موضوع ماده 19 آئین نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی را تحت پوشش قرار دهد، علت چه بود؟

مهمترین علت این مسئله عدم همکاری سازمان دامپزشکی کشور به عنوان متولی امر و دستگاه حاکمیتی، در انجام تعهدات پیش‌بینی شده در دستورالعمل‌های ابلاغی بوده است.

کدام همکاری‌ها بر عهده سازمان دامپزشکی کشور بوده که انجام نگرفته است؟

مهمترین گلایه‌ای که در این زمینه مطرح است آن است که سازمان دامپزشکی کشور در سال‌های گذشته با ارسال دستورالعمل‌های متعدد باعث سردرگمی ادارات کل و شوراهای نظام دامپزشکی استان‌ها گردیده است. در همین رابطه علی‌رغم توافقات اولیه در مورد مشروط بودن صدور پروانه فعالیت و اشتغال در واحدها به ارائه قرارداد مسئول فنی بهداشتی مورد تأیید سازمان نظام دامپزشکی ولی متأسفانه ادارات کل دامپزشکی در استان‌ها بدون در نظر گرفتن این موضوع، اقدام به صدور پروانه فعالیت صنفی کردند و در بسیاری از موارد وقتی کارفرمایان و متصدیان واحدها از پرداخت حقوق و دستمزد مسئولین فنی بهداشتی استنکاف می‌ورزیدند، علی‌رغم اعلام و درخواست سازمان نظام دامپزشکی مانع از فعالیت واحد مزبور نمی‌شدند.

آیا این موارد به سازمان دامپزشکی انعکاس داده شده بود؟

بله مکرراً در این سال‌ها طی جلسات و مکاتبات متعدد این موضوع به اطلاع مسئولین وقت سازمان دامپزشکی کشور رسانده شد که در نهایت معاون محترم بهداشت و درمان سازمان دامپزشکی کشور طی ابلاغیه شماره 7791/30/95 مورخ 08/02/95 این موضوع را برای اجرا به ادارات کل ارسال نمود که متأسفانه در کمال ناباوری ظرف مدت چند روز پس از ابلاغ اجرای عملیاتی این دستورالعمل نیز مانند سایر موراد قبلی متوقف شد.

اشتغال‌زایی و تأمین امنیت و سلامت غذایی کشور تنها بهانه برای ادامه حیات نظام سبز سلامت

با توجه به مسائل مطروحه آینده فعالیت این شرکت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در سنوات گذشته بدلیل عدم همکاری سازمان دامپزشکی کشور از یک سو و عدم انجام کامل تعهدات از سوی کارفرمایان در پرداخت به موقع حقوق مسئولین فنی بهداشتی و متضرر شدن شرکت نظام سبز سلامت از این بابت، هیئت مدیره مکررا درخواست توقف فعالیت شرکت و حتی انحلال آن را به رئیس سازمان و شورای مرکزی ارائه داده است.

پاسخ رئیس سازمان نظام دامپزشکی در این خصوص چه بود؟

رئیس سازمان با توجه به تأکید صریح مقامات عالی رتبه وزارت جهاد کشاورزی در مورد تلاش برای کمک به اشتغال‌زایی و تأمین امنیت و سلامت غذایی کشور دستور به ادامه فعالیت شرکت دادند.

در همین رابطه در جلسه‌ای که در آبان‌ماه 1394 در حضور جناب آقای مهندس آقایی قائم مقام محترم وزیر جهاد کشاورزی، جناب آقای دکتر خلج رئیس محترم سازمان دامپزشکی کشور، جناب آقای دکتر صفری رئیس محترم سازمان نظام دامپزشکی و جمعی از مدیران ارشد وزارتخانه و دو سازمان مذکور تشکیل شد با تأکید موکد قائم مقام محترم وزیر مبنی بر اهمیت موضوع و حاکمیتی بودن موضوع اجرای ماده 19، سازمان نظام  دامپزشکی را به عنوان تنها گزینه مورد نظر وزارت متبوع برای قطع ارتباط مالی بین کارفرمایان و مسئولین فنی بهداشتی معرفی شد. بدیهی است اگر قرار بود موضوعاتی چون ایجاد شرکت‌های جدید و یا اصلاح دستورالعمل‌ها مد نظر باشد باید در آن جلسه مطرح می‌شد نه اینکه بعد از ارسال دستور صریح معاونت بهداشتی سازمان دامپزشکی به استان‌های سراسر کشور به ناگهان اقدام به ملغی کردن دستورالعمل معاونت مزبور و سپس تأکید بر توقف اجرای ماده 19 شود و در نهایت مطرح کردن ضرورت اصلاح دستورالعمل پیش بیاید. این همه تناقض کاری در ظرف چند روز نشان می‌دهد مسائلی غیر از مسائل فنی و کارشناسی مطرح بوده است.

سازمان دامپزشکی در اجرای ماده 19 اهدافی غیر از اصلاح دستورالعمل‌ها را دنبال می‌کند!

علت عدم همراهی کافی سازمان دامپزشکی با فعالیت‌های شرکت نظام سبز سلامت را در چه چیزهایی می‌بینید؟

ظاهراً همکاران گرامی در سازمان دامپزشکی این ادعا را مطرح کرده‌اند که برای اجرای مفاد ماده 19 آئین نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی نباید فقط به یک شرکت بسنده کرد و در بیانیه‌های منتشره توسط آن سازمان بهانه‌هایی چون مغایرت این امر با قوانینی همچون قانون بهبود مستمر کسب و کار و یا عدم ایجاد انحصار و ... مورد استناد قرار گرفته است. اما این ادعاها و بهانه‌ها درحالی مطرح می‌شود که اولاً شرکت نظام سبز سلامت یک شرکت انتفاعی نیست، بلکه بر اساس یک محمل قانونی با هماهنگی دو سازمان دامپزشکی کشور و نظام دامپزشکی ج.ا.ا تشکیل شده است و تحمل زیان‌دهی‌های سنگین آن نیز فقط با هدف تداوم وظایف قانونی آن برای اشتغال زایی دامپزشکان و فارغ‌التحصیلان و تأمین سلامت فرآورده‌های دامی انجام گرفته است و درثانی سازمان دامپزشکی کشور در اطلاعیه اخیر خود مبنی بر توقف اجرای ماده 19 با صراحت با شرکت‌های ممیزی مخالفت و خواستار توقف فعالیت‌های آن‌ها نیز شده است. بنابراین سازمان دامپزشکی نمی‌تواند از یک طرف با فعالیت شرکت‌های ممیزی مخالفت کند و از طرف دیگر در رابطه با اجرای ماده 19 عملاً معتقد به شکل‌گیری شرکت‌های متعدد و رقیب هم باشد. همین تناقض در حرف و عمل نشان‌ می‌دهد موضوعاتی غیر از اصلاح دستورالعمل‌ها مطرح است.

و به عنوان آخرین سوال با توجه به ضرر و زیان‌هایی که شرکت نظام سبز سلامت در راستای اجرای وظایف محوله متحمل شده، آیا راهکارهایی برای جبران آن در نظر گرفته شده است؟

رئیس سازمان نظام دامپزشکی طی مکاتبه‌ای گزارشی از فعالیت و وضعیت شرکت نظام سبز سلامت و همچنین روند اجرای ماده 19 را به اطلاع وزیر محترم جهاد کشاورزی رسانده‌اند که منتظر پاسخ ایشان هستیم و پس از دریافت آن با مشورت‌های حقوقی به‌عمل آمده قطعأ اقدام قانونی در این زمینه را انجام خواهیم داد.
 
 
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۴
غیر قابل انتشار: ۲
مطلع
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
0
1
ادعاي مديران نظام سبز در خصوص صدور پروانه توسط ادارات دامپزشكي استانها بدون أخذ تاييديه نظام دامپزشكي كذب ميباشد و قابليت پيگيري دارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
0
1
ميشه يه خبرنگاري چيزي يه خبر موثق از برگزاري جلسه جامعه با سازمان تهيه كنه ببينيم اين مسئله راست بوده يا دروغ اگه دروغ باشه و براي گمراه كردن دامپزشكا اينكار رو كرده باشن بايد سر به بيابون گذاشت از اينهمه ................ و كوتاهي طبع
خيلي مطلع
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
0
0
جلسه رييس جامعه با رييس سازمان زياد مهم نيست چرا كه رييس سازمان زرنگ تر از اين حرفهاست كه سرنوشت اين همه مسوول فني را دست يك عده ............. در راه رضاي خدا بسپارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
0
1
دوستان عزيز بدور از تخريبها بايد ببينيم اصل ماده ١٩ ايين نامه نظارت بهداشتي را هم ريس اسبق نظام و هم رياست فعلي به ان اعتقاد دارند و تنها راه انجام ان را شركتي حمايتي تحت نظارت صنف مي داند اين نشان از اهميت موضوع و نحوه اجراي ان دارد اقايان محترم كه نظام را تخريب مي كنند بگويند اقاي دكتر اقاميري مگر چيزي از اين شركت برد مگر غير از اين است كه كل سهام ان مال نظام بوده و دكتر صفري نيز ان را پيگيري مي كند و قطعا ريس بعدي نيز راه دكتر صفري را دنبال خواهد كرد پس به جاي گوش كردن به حرفهاي اختلاف انگيز بيايم بدنبال حل موضوع باشيم
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
0
1
سلام
مسولین محترم با سواستفاده از نقاط ضعف مسولین با ایجاد شرکت نظام سبز سلامت و یا هر اسم دیگری که روی ان بگذارند بزرگترین قدم را در راه نابودی مسولین فنی و ناظرین برمیدارند.
متاسفانه برخی از همکاران عزیز هم به علت عدم اطلاع و اگاهی و همچنین تحت تاثیر جوسازی های انجام شده قرار میگرند و از این طرح حمایت میکنند.
ای کاش بجای ................ برای حقوق مسولین فنی و ناظرین بهداشتی مسولین محترم فکرهای بهتری میکردند. فقط میتوانم بگویم که بینهایت متاسفم که قرار از در اینده چه به روزمان بیاید .
مدیر مسئول حکیم مهر
|
Finland
|
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
0
0
با سلام و احترام،
متاسفانه به علت اختلال به وجود آمده در سایت، تعدادی از نظرات بینندگان محترم (از دیشب تا حدود ساعت 10:30 صبح امروز) به دست ما نرسیده است.
ضمن پوزش، خواهشمندم در صورت درج نشدن کامنت شما، در صورت تمایل مجدداً آن را برایمان ارسال بفرمایید.
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
0
0
تا زمانی که سرنوشت سلامت و بهداشت مردم دستخوش باند بازی و حفظ موقعیت و... باشد چه انتظاری میتوان داشت.خواهشمندم این کارا رو کنار بزارید و کمی هم به فکر سلامت مردم باشید و قشر زحمتکش دامپزشکی را اذیت نکنید و بزارید در محیطی آرام به کار با ارزش خود که نظارت بر تولید فرآورده سالم است بپردازند.کمی هم به فکر آخرت باشید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۱
0
0
لطفا تصویر اظهارنامه شرکت نظام سبز سلامت را منتشر کنید .بر اساس آنچه در روزنامه رسمی آگهی شده سهام داران آن شرکت عبارتند از 1 نظام دامپزشکی 2 صندوق تعاون نظام و 3 شرکت نظام سبز صبا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۱
0
0
نظام سبز قبلا هم ایفای نقش میکرده منتها خودشم حقوق مسول فنی هارو میخورده!!!!!
کارشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
0
0
نظام سبز سلامت هم محلی برای درامد زائی برای ......... نظام و شورای آن است و این همه قیل و قال برای از دست دادن درامدهای حاصل از ان است
........................... به فکر اکثریت تحصیل کردگان دامپزشکی نیست .
مسول فني
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
0
0
20درصد ازحقوق قرارداد مسول فني را ميگرفت براي چي ،اين شرکت ................. است
نظر شما
ادامه