کد خبر: ۳۰۱۵۱

به گزارش حکیم مهر به نقل از دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران، روز شنبه ۱۳۹۵/۳/۱۵ یکى از دامداران روستاى کلارودبارد در حوزه شهرستان نکا و واقع در مناطق جنگلى حاشیه پارک ملى پابند با نیروهاى محیط زیست این پارک تماس گرفته و اعلام نمود که گاو اهلى متعلق به وى توسط پلنگ شکار شده است.

 

حضور کارشناسان محیط زیست جهت بررسی گزارش حمله پلنگ به گاو اهلی

رییس پارک ملی پابند در این باره گفت: به دنبال این گزارش اکیپى از کارشناسان محیط زیست پارک ملى پابند عازم روستاى مذکور شده و با راهنمایى دامدار، به محل مورد نظر در عمق جنگل رفته و لاشه گاو را مشاهده نمودند.

مهندس علی کلانه اظهار داشت: کارشناسان طبق بررسى هاى صورت گرفته و بر اساس علائم بجا مانده ازجمله فرو رفتن دندان هاى نیش پلنگ در گردن گاو، آثار و نمایه هاى اطراف لاشه و غیره، بروز حمله پلنگ به گاو را قطعى دانستند.

 

گاو اهلی تلف شده بر اثر حمله پلنگ در مناطق جنگلی اطراف پارک ملی پابند

بنابراین در این رابطه گزارشى تنظیم و جهت تصمیم گیرى به اداره کل حفاظت محیط زیست مازنداران ارسال گردید.

محدوده اى که گاو در آنجا مورد حمله پلنگ قرار گرفته، در عمق جنگل و در محدوده ى قرق منابع طبیعى واقع شده است که ورود دام اهلى به این بخش از جنگل ممنوع و غیر قانونى مى باشد.

 

متاسفانه على رغم محدودیت ها و ممنوعیت ورود دام اهلى، دامداران این مناطق گاوهاى خود را به منظور چرا روانه جنگل میکنند. این گاوها به اعماق جنگل و حتى مناطق قرق وارد شده و گاها چندین شبانه روز در جنگل بسر برده و به روستا بازنمی گردند.

 

حضور گاو در جنگل به دلیل تغذیه این حیوان از نهال هاى نورس درختان و درختچه هاى جنگلى، زادآورى جنگل را دچار اختلال نموده و جنگل هاى پیر پس از گذشت مدتى دچار بیمارى و پوسیدگی شده و نهایتا از بین مى روند.

 

اینگونه دامداران سنتى و ساکن در حاشیه جنگل معمولا به لحاظ اقتصادى اقراد ضعیفى هستند و از دست دادن یک گاو خسارت بزرگى براى آنان به شمار مى رود.

 

آثار دندان های پلنگ بر روی گردن گاو اهلی شکار شده

در بسیارى از موارد دامداران زیاندیده پس از بروز حوادث مشابه در صدد کشتن پلنگ و یا سایر جانوران مهاجم برآمده و با کمین بر روى لاشه حیوان با اسلحه و یا ریختن سم در لاشه باعث مرگ پلنگ و سایر گوشتخوارانى میشوند که از لاشه تغذیه مى کنند.

 

آثار دندان های پلنگ بر روی گردن گاو اهلی شکار شده

با این وجود، اقدام این دامدار زیاندیده در خوددارى از اقدامات خودسرانه و اطلاع رسانى به محیط زیست ارزشمند بوده و امید می رود خسارت وارده به وى هر چه زودتر از طرف سازمان حفاظت محیط زیست جبران شود.

طی تماس با آقای «محمدرضا آقاملایی» دامدار زیاندیده ای که تیرماه سال گذشته دو گاو خود را در پارک ملی پابند بر اثر حمله پلنگ از دست داده و نهایت همکاری را با محیط زیست در این رابطه داشت، اظهار داشتند که هنوز ریالی از خسارت وارده به ایشان جبران نشده است.

 

نمایی از منطقه جنگلی که گاو اهلی در آن توسط پلنگ شکار شده است

سازمان حفاظت محیط زیست در تاریخ ۲۶ اسفند ماه ۱۳۹۴ از صدور بیمه نامه جامع پلنگ ایرانی توسط «شرکت بیمه ما» وابسته به بانک ملت خبر داد.

بر اساس جزئیات اعلام شده از این بیمه نامه، در صورتیکه حمله پلنگ به دو گاو اهلی در روستای دلی خمسیر شهرستان بویراحمد توسط کارشناسان محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد تایید شود، خسارات وارده به دامدار زیان دیده بر اساس ضوابط مندرج در بیمه نامه قابل پرداخت می باشد.
 
 
نظر شما
ادامه