کد خبر: ۳۰۱۲۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

دهکده طبيعت باراجين که در شمال شهر قزوين و در دامنه کوه‌هاي البرز واقع شده با محيطي طبيعي براي زيست انواع جانوران و وحوش به يک زيست بوم نمونه در کشور تبديل شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان نظام دامپزشکي جمهوري اسلامي ايران، «دکتر محمدرضا صفري» رئيس سازمان نظام دامپزشکي در رابطه با ايده ايجاد دهکده طبيعت باراجين گفت: در زمان تصدي پست زئيس سازمان جهاد کشاورزي استان قزوين، «مهندس نوري» به همراه «مهندس اردکاني» رئيس سابق سازمان عمران دشت قزوين براي انجام امري به سازمان جهاد کشاورزي استان آمدند، از علاقه آقاي نوري به محيط زيست و عملکرد منحصر به فرد وي در رابطه با نگهداري گونه هاي مختلف حيوانات مطلع شدم و به دنبال اين امر، به آقاي شهردار، پيشنهاد همکاري با مهندس نوري جهت احداث دهکده طبيعت در بوستان ملي باراجين را ارائه دادم؛ در نهايت بازديد اعضاي شوراي شهر و شهردار قزوين از مجموعه حيوانات مهندس نوري در کرج، به شکل گيري بنيان تفکر راه اندازي دهکده طبيعت منتهي گشت.

وي با اشاره به همکاري سازمان جهاد کشاورزي براي احداث دهکده طبيعت توضيح مي دهد: در تمام مراحل ساخت و توسعه دهکده، سازمان جهاد کشاوري قزوين، در کنار مهندس نوري بود و تا آنجا که مي توانست به ارائه ايده و هم فکري با مديريت دهکده طبيعت پرداخت.

صفري هدف از شکل گيري دهکده طبيعت را معرفي روابط واقعي در اجزاء آفرينش هستي بيان مي کند و مي افزايد: به دليل دوري از طبيعت و زندگي ماشيني، نگاه و تحليل انسان ها از طبيعت و روابط بين حيوانات  تغيير کرده و شهروندان به غلط خلق و خوي حيواني را خلق و خويي پست و قابل نکوهش معرفي مي کنند، در حالي که نظام مند ترين روابط در رفتار و روابط حيوانات قابل مشاهده است و چرخه نظام آفرينش بر اساس الگوي تعيين شده براي روابط بين حيوانات استمرار يافته است.

رئيس سابق سازمان جهاد کشاورزي استان قزوين، ادامه حيات طبيعت و استمرار آن را به دليل نظام مند بودن روابط در عالم حيوانات و اجزاء طبيعت، بيان مي کند و مي گويد: دهکده طبيعت فضايي را ايجاد کرده است تا زيست گونه هاي مختلف حيوانات در کنار يکديگر به نمايش گذاشته شود و نگاه بازديد کنندگان به واقعيت زيست حيوانات اصلاح شود. به عبارت ديگر دهکده طبيعت براي اصلاح نگاه سطحي انسان ها به عالم طبيعت و ايجاد يک جهان بيني جديد بوجود آمده است؛ جهان بيني که احترام به تمام موجودات عالم خلقت، سنگ بناي تفکر آن را تشکيل مي دهد.

محمد رضا صفري همچنين با تاکيد بر اهداف آموزشي دهکده طبيعت مي گويد: روش هاي حاکم بر نظام آموزشي ما داراي اشکالات ساختاري است، دهکده طبيعت اما با ايجاد فضاي تجربي براي آموزش، به بهترين وجه مي تواند به آموزش علوم زيستي وعلوم مربوط به حيوانات به بازديد کنندگان و کودکان بپردازد، علاوه بر آموزش هاي عمومي در حوزه تخصصي نيز اين مجموعه با ايجاد دانشگاه محيط زيست مي تواند به آموزش امور مربوط به حيات وحش و علوم زيستي بپردازد.

وي نگاه مديريت دهکده به هستي، حيات وحش و حيوانات را نگاهي منحصر به فرد و قابل تحسين بيان مي کند و توضيح مي دهد: دخالت انسان در محيط زيست، آسيب هاي فراواني در طبيعت و چرخه حيات حيوانات به دنبال داشته است، در صورت تاسيس دانشگاه محيط زيست در دهکده و تربيت متخصصان حوزه حيات وحش، اين مجموعه مي تواند کمک بزرگي براي کاهش آسيب هاي وارده بر حيات وحش باشد.

صفري همچنين با تقدير از عملکرد شهرداري براي احداث و توسعه دهکده طبيعت توضيح مي دهد: براي داشتن شهر توسعه يافته توسعه فرهنگ و شناخت شهروندان آن ها از جمله اموري است که شهرداران شهرهاي موفق دنيا به انجام آن مبادرت مي ورزند. براي مثال در جريان جنگ جهاني دوم، کشور آمريکا براي بهبود وضعيت کشورهاي جنگ زده اروپا به اين کشورها کمک هاي اقتصادي ارائه داد، همه کشورهاي اروپايي اين کمک ها مادي را براي ساخت مراکز صنعتي و راه سرمايه گذاري کردند اما کشور اتريش اين کمک ها را جهت ساخت موزه، سالن سيمناو تاتر خرج کرد، اين مسئله تعجب بيشتر کشورها اروپايي را به دنبال داشت اما شهرداران و مسئولان کشوري اتريش با دفاع از اين اقدام، سرمايه گذاري خود را در راستاي ارتقاء فرهنگ و توانمندي نيروي انساني به عنوان کارامد ترين سرمايه گذاري معرفي کردند.

وي ضمن بيان آمادگي  سازمان نظام دامپزشکي جهت همکاري با مديريت دهکده و شهرداري قزوين در قالب کميته محيط زيست و حيات وحش نظام مي افزايد: اگر چه اعتبار صرف شده براي احداث و نگهداري دهکده طبيعت رقم قابل توجهي است اما اين سرمايه گذاري قابل بازگشت بوده و به تغيير رفتار شهروندان با محيط زيست منجر خواهد شد.

رئيس سازمان نظام دامپزشکي جمهوري اسلامي ايران در آخر گفت: عملکرد دهکده طبيعت بايد به گونه اي باشد که مردم طي بازديدهاي مکرر از دهکده به اين مجموعه علاقمند شده و دهکده طبيعت را به عنوان يک گنج و سرمايه متعلق به خود بدانند، علاقه مردم به دهکده بايد به گونه اي باشد که نگهداري و صرف هزينه براي حفظ آن توسط شهرداري به مطالبات مردم تبديل شود.

 

دهکده حيات طبيعت قزوين

دهکده حيات طبيعت قزوين

 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
0
0
انشاا.. منافعی هم به سازمان نظام می رسد
هزینه مشاوران و مدیران بالاست
نظر شما
ادامه