کد خبر: ۳۰۰۹۹
 

مرگ یک آهو در سایت نگهداری حیوانات بیجار به علت عفونت ناشی از آسیب جسم خارجی بار دیگر مباحث مربوط به این سایت و مشکلات آن را برجسته کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خبرآنلاین، در سایت 40 هکتاری بیجار حیواناتی همچون گوزن زرد ایرانی، آهو و قوچ و میش نگهداری می شوند.

مدیرکل دامپزشکی استان کردستان با تایید مرگ آهویی در این سایت به علت عفونت گفت: بررسی های این اداره نشان می دهد که بر اثر آسیبی که یک جسم خارجی به این آهو رسانده، این حیوان دچار عفونت شده است.

«دکتر کامران زیباکردار» افزود: پاره شدن پوست خارجی و از دست رفتن مقاومت بدن آهو در مقابل عوامل بیماری زای بیرونی، این جاندار را دچار عفونت کرده و سپس کیست های بزرگی در بدن آن ایجاد شده بود.

وی ادامه داد: این کیست ها به قلب و کبد آهو فشار وارد کرده و موجب مرگ این حیوان شده بود.

وی گفت: در صورت رسیدگی به موقع امکان درمان عفونت به راحتی توسط دارو وجود داشت.

با توجه به توضیحات مدیرکل دامپزشکی کردستان به نظر می رسد که اداره حفاظت از محیط زیست با توجه به کمبود نیرو، بازرسی های مناسبی از سایت نگهداری حیوانات ندارد، در غیر این صورت به موقع متوجه آسیب به آهو شده و اقدام به درمان آن می کرد.

«رسول بهرامیان» تنها فردی است که از سوی اداره محیط زیست در این سایت 40 هکتاری مشغول به کار است.

بهرامیان که پیشتر با یکی از خبرگزاری ها گفت و گو کرده بود تنها عشق و علاقه خود به حیوانات را دلیل ماندگاری در این سایت می داند.

او که از اول مهر سال گذشته حقوقی دریافت نکرده است قرار است با قراردادی که محیط زیست با یک شرکت بسته است تنها حقوق امسال خود را دریافت کند.

طبق قانون اداره محیط زیست نمی تواند به صورت مستقیم با بهرامیان در سایت نگهداری حیوانات بیجار قراردادی ببندد.

تا سال 89 و قبل از اینکه بهرامیان در این سایت مشغول به کار شود شش نفر کار نگهداری از حیوانات سایت بیجار را انجام می دادند، ولی از آن روز این مسوولیت به تنهایی بر عهده بهرامیان است.

در صورت وجود تعداد محیط بان متناسب با محیط 40 هکتاری سایت بیجار امکان تشخیص به موقع آسیب به آهو وجود داشت و اکنون به علت عفونت دچار مرگ نمی شد.

دو ماه گذشته نیز یک آهوی دیگری جان خود را از دست داده بود که گزارش ها حاکی از این بود که علت مرگ این آهو سن بالای آن بوده است.

تعداد آهوان سایت نگهداری بیجار 28 آهو است که با توجه به اینکه تعداد نرها بیشتر است نیاز به انتقال تعدادی از آنها به زیستگاهی دیگر وجود دارد.

با توجه به اینکه قبل از این انتقال نیاز به آزمایش وجود دارد و انتقال آهوها نیز هزینه های دیگری را در بر دارد هنوز اقدامی برای انتقال صورت نگرفته است.

سایت نگهداری و تکثیر حیوانات بیجار از سال 86 و در اصل برای نگهداری و تکثیر گوزن زرد ایرانی ایجاد شده بود اما بعدا آهو و قوچ و میش نیز به این سایت اضافه شد اما تا کنون حتی یک بار هم رها سازی نداشته است که این نشان می دهد هدف اصلی ایجاد کنندگان سایت بعد از 9 سال هنوز محقق نشده است.
 
 
نظر شما
ادامه