کد خبر: ۳۰۰۸۸
 
 
بعد از ماجرای روغن پالم و مضراتش، این بار این روغن در خامه‌های صبحانه دردسرساز شده، به گونه‌ای که متخصصان توصیه می کنند مصرف آنها به حداقل برسد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران، «دکتر پیام فرحبخش» متخصص تغذیه با بیان اینکه روغن پالم از اسیدهای چرب و گلیسرول مثل همه چربی ها تشکیل شده و بر خلاف تمام چربی ها، اسیدهای چرب اشباع فراوانی دارند که در دمای اتاق جامد هستند، گفت: فواید این روغن بسته به اینکه از هسته خرما گرفته شده باشد یا خود خرما، متفاوت بوده و روغن خرما از روغن هسته آن بهتر است.

وی با اشاره به اینکه مصرف روغن پالم به دلیل دارا بودن اسید چرب اشباع بالا، موجب افزایش چربی خون و کلسترول و در نهایت گرفتگی و انسداد عروق می‌شود، ادامه داد: افرادی که مستعد بیماری‌های قلبی و عروقی و تصلب عروق هستند باید از میزان روغن بخصوص چربی اشباع کمتری استفاده کنند و حتی الامکان دور مواد حاوی روغن های پالم را خط بکشند و در عوض لبنیات و غذاهای کم چرب را انتخاب کنند.

فرحبخش تصریح کرد: این باور غلط در بین برخی خانواده ها وجود دارد که به کودکان لبنیات و بخصوص خامه پرچرب زیاد می دهند و معتقدند که به دلیل فعالیت زیاد، فرزندشان به این انر‍ژی برای سوخت و ساز احتیاج دارد، در حالی که بیماری هایی مثل تصلب شرایین از چهار سالگی ممکن است رخ دهد، پس نباید با این بهانه هر روز به کودک لبنیات پرچرب و خامه خوراند.

این متخصص تغذیه اظهار داشت: بیشتر متخصصان مصرف خامه‌های صبحانه را توصیه نمی کنند چرا که چربی و چربی اشباع بالای آن می‌توانند باعث بالا رفتن چربی خون، افزایش کلسترول بد و در نهایت موجب گرفتگی و انسداد عروق شوند و این در حالی است که بیماری‌های قلبی و عروقی از مهمترین علل مرگ هستند.

وی به همگان توصیه کرد: از آنجا که لبنیات بیشتر برای جذب کلسیم مصرف می شود و جذب کلسیم با چربی ها منافات دارد، حتما باید به منظور دریافت کلسیم بیشتر از لبنیات کم چرب استفاده شود و مصرف خامه‌های صبحانه را به حداقل رساند.
 
 
نظر شما
ادامه