کد خبر: ۳۰۰۸۰
خبرگزاری فارس: کاهش شیب ابتلا به بیماری تب مالت در همدان
 

مدیرکل دامپزشکی استان همدان از کاهش شیب ابتلا به بیماری تب مالت در همدان خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر محمودرضا رسولی» با شروع فصل گرما نسبت به احتمال بروز برخی از بیماری‌ها هشدار داد و افزود در این فصول احتمال بروز از جمله بیماری‌هایی که به وسیله کنه و بندپایان منتقل می‌شود، وجود دارد.

وی با بیان اینکه برخی از این بیماری ها مختص دام است اما برخی دیگر مشترک میان انسان و دام، گفت تب هموراژیک کریمه و کنگو از جمله بیماری مشترک میان انسان و دام است که به وسیله بندپایان منتقل می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با بیان اینکه اکیپ های سمپاشی در پیشگیری از این بیماری فعال هستند، با توصیه به دامداران در پیشگیری از این بیماری از طریق سمپاشی دام ها و جایگاه آنها، گفتدامداران از لمس کردن و فشار دادن کنه ها و کشتار غیر مجاز دام خودداری کنند.

وی با بیان اینکه این بیماری برای انسان کشنده است، گفت: از مصرف گوشت خام و نیمه پخته جلوگیری شود، گوشت باید از مجاری مجاز تهیه شود و حاوی مهر و لیبل دامپزشکی باشد.

رسولی با اشاره به احتمال بروز بیماری دیگری که مختص دام است، خاطرنشان کرد بیماری تب سه روزه مختص دام بوده و به انسان ها منتقل نمی شود، اما برای دام و دامداران خطرناک است.

وی با بیان اینکه در خصوص پیشگیری از این بیماری‌ها سمپاشی‌ها انجام شده و خوشبختانه تاکنون موارد مثبت نیز مشاهده نشده است، افزود هدف پیشگیری و اطلاع‌رسانی به مردم در مورد این بیماری‌هاست.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان یادآور شد دامداران اگر دام مریض دارند آن را سریعاً به نزدیکترین دامپزشکی منتقل کنند تا هماهنگی لازم انجام شود و مشکلی در این زمینه ایجاد نشود.

وی در رابطه با بیماری تب مالت گفتمنحنی بیماری تب مالت نشان می‌دهد که میزان بروز این بیماری در فصل گرم بیشتر است.

رسولی با اشاره به اینکه در فصل گرما احتمال مصرف لبنیات سنتی بیشتر است، گفتدر تابستان لبنیات سنتی به راحتی از روستا و عشایر به شهر منتقل می‌شود.

وی خاطرنشان کردتوصیه ما به افراد این است که از لبنیات پاستوریزه استفاده کنند و اگر شیر خام مصرف می‌کنند حتما آن را بجوشانند و نیز از مصرف فرآوری‌هایی که از شیر خام جوشانده و پاستوریزه نشده تهیه شده، خودداری کنند.

مدیرکل دامپزشکی همدان تصریح کرددامداران همکاری لازم را با اکیپ‌های دامپزشکی داشته باشند و اگر دامشان سقط جنین شد حتما مسئله را به دامپزشکی انتقال دهند تا نمونه‌برداری انجام شود.

وی با بیان اینکه دامی که سقط می‌کند حتماً باید جایگاهش ضد عفونی شود، افزوداز دست زدن به جنین سقط شده خودداری شود.

رسولی از آغاز واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری بروسلوز طی یک ماه آینده خبر داد و در ادامه با اشاره به وضعیت استان نسبت به بیماری تب مالت گفتشیب ابتلای این بیماری در استان کمتر شده که دلیل آن افزایش واکسیناسیون بوده است.

وی با بیان اینکه دو یا سه سال طول می‌کشد تا نتایج واکسیناسیون در رابطه با این بیماری مشخص شود، افزود: سال گذشته از تمام گاوداری‌های صنعتی نمونه‌برداری شد و حتی یک نمونه دام مبتلا به بروسلوز مشاهده نشد.

این مقام مسؤول با اهمیت به رعایت بهداشت و حفاظت فردی در رابطه با بیماری تب مالت، گفت: امکان انتقال بیماری از طریق خوراکی، چشم، مخاط، تنفس، پوست و... وجود دارد، بنابراین هر آنچه حفاظت فردی رعایت شود در پیشگیری از بیماری موثر است.

وی بیان کرد: از تماس با سقط جنین و ترشحات زایمانی دام جلوگیری شود چرا که هر ترشحات زایمانی 10 به توان 12 میکروب دارد و بسیار عفونی است.
 
 
نظر شما
ادامه