کد خبر: ۳۰۰۶

حکیم مهرخبرهایی از دامپزشکی مازندران و قزوین

 

معاون فنی دامپزشکی مازندران:
دستورالعمل جمع‌آوری حیوانات ناقل بیماری بازنگری شود


معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان مازندران گفت: دستورالعمل جمع‌آوری حیوانات ناقل بیماری باید بازنگری شود.

حمید رسولی‌زاده در کارگروه جمعیت ناقل بیماری با بیان اینکه در بحث کنترل حیوانات ناقل بیماری در سال‌های اخیر نسل این حیوانات در حال گسترش است، بیان داشت: افزایش حیوانات ناقل بیماری جامعه را تهدید کرده و هزینه درمان بیماری‌ها بیشتر از پیشگیری خواهد بود.
وی افزود: در سال گذشته 14 هزار قلاده سگ برای پیشگیری از بیماری هاری واکسینه شدند و محمود‌آباد تنها شهرستانی بود که برای جمع‌آوری حیوانات ناقل بیماری اقدام به تهیه زمین کرد.
رسولی‌زاده خاطرنشان کرد: هشت شهر مازندران باید دارای زمین مختص به جمع‌آوری حیوانات ناقل بیماری باشد و در این راستا نیز شهرستان بابل برای جمع‌آوری اقدام به تهیه زمین کرده که در حال کارشناسی است.
معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان مازندران با اشاره به اینکه برای جمع‌آوری حیوانات ناقل بیماری نیازمند اعتبار هستیم، تصریح کرد: شهرداری‌ها موظف به همکاری در این بخش هستند و نیز دستگاه‌های اجرایی باید در این مورد حمایت خود را اعلام کنند.
رسولی‌زاده ورود بخش خصوصی را برای جمع‌آوری حیوانات ناقل بیماری ضروری دانست و اظهار داشت: به دلیل تجمیع فعالیت‌های جنبی و هزینه‌بر بودن، نیاز است از سوی مسئولان استانی برای بخش خصوصی ایجاد انگیزه شود تا بتوان در پیشگیری از بیماری‌هایی که از سوی حیوانات انتقال می‌یابد مطلوب عمل کرد.
وی یادآور شد: ازدیاد سگ‌های ولگرد در سطح استان سلامت جامعه را تهدید کرده و باید از تجربیات استان‌های دیگر در این رابطه استفاده شود.
رسولی‌زاده با اشاره به اینکه در بین سگ‌های ولگرد، نژاد قیمتی این نوع حیوانات دیده می‌شود، بیان داشت: سگ‌های ولگرد باید بیهوش شوند و بعد از واکسینه شدن و نگهداری به فروش برسند.
معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان مازندران گفت: ضرورت دارد دانشکده دامپزشکی مازندران برای نگهداری و درمان حیوانات ناقل بیماری با شهرداری و اداره دامپزشکی همکاری داشته باشد.
رسولی‌زاده افزود: دستورالعمل جمع‌آوری حیوانات ناقل بیماری باید بازنگری شود زیرا دفن حیوانات در پنج متری زمین باعث می‌شود سفره آب زیرزمینی دچار آلودگی شود.
معاون مدیرکل دفتر امور شهری استانداری مازندران نیز در ادامه بیان داشت: شهرستان بابل به صورت پایلوت در جمع‌آوری حیوانات ناقل بیماری در استان مورد کارشناسی قرار می‌گیرد و نیز تأکید شد تا فرمانداران و شهرداری‌ها به دلیل دستگاه اجرایی معین در ایجاد اتاقک‌های صحرایی و حصارکشی زمین‌ها همکاری لازم را با دامپزشکی داشته باشند.

 

-----------------------------

 

توزیع مرحله دوم داروهای رایگان زنبور عسل ،توسط اداره کل دامپزشکی استان قزوین

 

در راستای پیشگیری و مبارزه با بیماریهای زنبور عسل و حفظ و جلوگیری از کاهش جمعیت کندوها در زنبورستانهای استان ، اداره کل دامپزشکی استان قزوین، مرحله دوم توزیع داروهای رایگان ضد کنه واروآ را در سطح استان از مورخه 16/5/89 آغاز خواهد نمود.

لذا پرورش دهندگان زنبور عسل که در مرحله اول توزیع ، دارو دریافت ننموده اند می توانند با مراجعه به شبکه های دامپزشکی شهرستانهای تابعه نسبت به دریافت دارو اقدام نمایند. لازم بذکر است جرب واروآ سبب تلفات درکندو ، تولید زنبوران و شفیره های ناقص ، زنبوران بدون بال و در نتیجه تضعیف شدید جمعیت کندو شده و زیانهای اقتصادی فراوانی را به زنبورستانها وارد می نماید.

 لذا بایستی به منظور مبارزه با این بیماری نسبت به استفاده از نوارهای ضدواروا در دو فاز بهاره و پاییزه اقدام نمود .

 

نظر شما
ادامه