کد خبر: ۳۰۰۴۶
 

مدیر کل دامپزشکی استان آذربایجان شرقی در خصوص پیشگیری از بیماری لمپی اسکین، توصیه های لازم در مورد این بیماری را بیان کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان آذربایجان شرقی، «دکتر امیرحسین بهداد» مدیر کل دامپزشکی استان، با توجه به اهمیت این بیماری به لحاظ ایجاد خسارت های اقتصادی به روستائیان و دامداران گفت: بیماری لمپی اسکین نوعی بیماری حاد ویروسی، بسیار عفونی و پوستی در گاوها می باشد که از علائم آن می توان به تب بالا، آبریزش از چشم ها، افزایش ترشحات بینی، کاهش تولید شیر و ظهور ندول های پوستی دکمه مانند است که به تدریج تمام سطح بدن را می پوشانند.

دکتر بهداد با ذکر این نکته که بیماری لمپی اسکین،‌ بیماری مشترک بین انسان و دام نیست، افزود: لمپی اسکین در گاوهای حساس موجب بروز علائم شدید کلینیکی می شود و در تمام نژادهای گاو با حدت و شدت متفاوت این بیماری بروز پیدا می کند که عمده ترین راه انتقال بیماری پشه ها هستند اما سایر حشرات نیز می توانند بیماری را به صورت مکانیکی منتقل کنند.

وی به اهمیت واکسیناسیون دام ها در مقابل این بیماری اشاره کرد و افزود: واکسیناسیون در مقابل این بیماری موجب ایجاد ایمنی به مدت یک سال در دام ها خواهد شد.

دکتر بهداد در ادامه به دامداران توصیه کرد برای پیشگیری از بیماری نسبت به واکسینه کردن دامهای خود اقدام نموده و اقدام به درمان دامهای آلوده یا حذف از گله نمایند، همچنین کنترل تردد دامها و ضدعفونی سمپاشی مناسب محوطه دامداری از دیگر اقداماتیست که دامداران باید نسبت به انجام آنها اقدام نمایند، برای کنترل جمعیت حشرات نیز میتوانند در صورت امکان آبهای راکد اطراف دامداری از بین ببرند.

 
 
نظر شما
ادامه