کد خبر: ۳۰۰۴۴
 

استاد دانشگاه مک گيل کانادا با ابراز قدرداني از سازمان نظام دامپزشکي براي تدارک برنامه بازديد از دهکده بوستان ملي باراجين قزوين گفت: اين مرکز مي‌تواند براي تهيه پايان‌نامه و برنامه‌هاي تحقيقي و پژوهشي به همکاري با دانشگاه‌هاي دامپزشکي کشور بپردازد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان نظام دامپزشکي ج.ا.ا، «دکتر محمد جواهري» استاد دانشگاه مک گيل کانادا با ابراز قدرداني از سازمان نظام سازمان دامپزشکي براي تدارک برنامه بازديد از دهکده بوستان ملي باراجين قزوين گفت: حتي تصور اين که چنين مجموعه‌اي در وطن وجود داشته باشد برايم دشوار بود، بايد بگويم از ديدن دهکده طبيعت واقعا هيجان زده‌ام .

دکتر محمد جواهري ادامه داد: دهکده طبيعت و شيوه مديريتي اين دهکده بي نظير است؛ چنين مجموعه‌اي نه تنها در ايران بلکه در منطقه نيز منحصر به فرد است .

وي اضافه کرد: در جهان نيز کمتر نمونه اي وجود دارد که مجموعه اي از حيوانات وحشي، پرندگان، خزندگان و حيوانات اهلي در فضایي به وسعت دهکده طبيعت نگهداري شوند .

وي در کنار اهداف تفريحي تأسيس دهکده، آموزش مسائل علمي مربوط به حيوانات را از جمله اهداف قابل توجه دهکده بيان کرد و توضيح داد: به طور معمول مردم از طريق رسانه ها و برنامه‌هاي تلوزيوني با حيات وحش و حيوانات آشنا مي‌شوند، اما در دهکده مردم به شکل مسقيم و از نزديک حيوانات را مشاهده کرده و اطلاعات عمومي آن ها در رابطه با زيست حيوانات افزايش پيدا مي‌کند .

استاد دانشگاه مک گيل کانادا همچنين با توصيه براي استفاده از فضاي دهکده جهت برنامه‌هاي آموزشي براي کودکان و خردسالان گفت: دهکده بهترين فضا براي اجراي برنامه‌هاي تحقيقاتي و آموزشي براي کودکان است، اين مرکز همچنين مي تواند براي تهيه پايان نامه و برنامه‌هاي تحقيقي و پژوهشي به همکاري با دانشگاه‌هاي دامپزشکي کشور بپردازد .

دکتر محمد جواهري در آخر دهکده طبيعت را به نوزاد در حال رشدي تشبيه کرد که با وجود توجه مديريت شهري و مديريت اجراي استان مي‌تواند در آينده نزديک به يکي از بهترين مراکز آموزش علوم زيست محيطي تبديل شود .

 دهکده طبيعت قزوين يک مجموعه متفاوت، ديدني و منحصر به فرد است

«مهندس ابراهيم نوروزي» رئيس آزمايشگاه‌هاي شيمي مواد غذايي دانشگاه مک گيل نيز در اين بازديد گفت: من در طول زندگي از مراکز متفاوت نگهداري حيوانات بازديد کرده‌ام اما بايد بگويم دهکده طبيعت يک مجموعه متفاوت، ديدني و منحصر به فرد است .

وي جمع آوري، درمان و نگهداري حيوانات در دهکده را يک اقدام در خور تقدير بيان کرد و افزود: زندگي حيوانات، گياهان و انسان ها مانند يک زنجيره به يکديگر متصل است، با توجه به اين اتصال ما انسان ها براي داشتن يک زندگي خوب و سالم بايد محيط زيست سالمي داشته باشيم .

نوروزي ادامه داد: استفاده از سموم از سوي انسان ها، خاک، آب و هوا را آلوده مي‌سازد، خاک آلوده گياهان را آلوده مي‌سازد، در ادامه حيوانات و دام‌ها به عنوان مصرف کننده گياهان آلوده به سم آلوده مي‌شوند، در نهايت زندگي انسان ها به عنوان مصرف‌کنندگان گياهان و دام‌هاي آلوده نيز به خطر مي‌افتد؛ علاوه بر اين حفظ حيات گونه هاي مختلف حيوانات وگياهان در سلامت زندگي انسان ها تعيين کننده است، با توجه به اين مسائل، نگهداري گونه‌هاي حيواني در حال انقراض در دهکده طبيعت و حمايت دهکده از محيط زيست و حيات وحش در کمک به سلامت چرخه محيط زيست کمک بزرگي مي رساند .

ابراهيم نوروزي در آخر گفت: اميد است در آينده نزديک ساير استان‌هاي کشور نيز اقدامات اين مجموعه را به عنوان الگويي در دستور کار خود قرار داده و به جمع آوري و نگهداري گونه‌هاي نادر محيط زيست خود بپردازند .

 
 

 
نظر شما
ادامه