کد خبر: ۳۰۰۲۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

معاون آبزی ‌پروری شیلات هرمزگان گفت: بیماری لکه سفید در حال حاضر جدی ترین و سخت ترین بیماری ویروسی تاثیر گذار در انواع گونه های میگو است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «علی کریمی» در حاشیه برگزاری کارگاه آموزشی «رعایت بهداشت و اصول پیشگیری بیماری های میگو با محوریت بیماری لکه سفید»، اظهار داشت: این بیماری در صورت بروز در مزرعه، با تلفات سنگین همراه است.

وی با اشاره به اهمیت و جایگاه پیشگیری نسبت به درمان بیماری، افزود: در مورد بیماری لکه سفید امکان درمان بیماری و جبران خسارت دشوار است.

وی با اشاره به اهمیت کارگاه آموزشی برگزار شده، خاطرنشان کرد: این کارگاه آموزشی بیشتر پیرامون بیماری لکه سفید و همچنین روش های پیشگیری از آن به منظور کاهش خسارت بوده است.

این مقام مسئول گفت: این کارگاه آموزشی در راستای انتقال و اطلاع‌رسانی یافته‌ها و تحقیقات پژوهشی و همچنین پاسخگویی به نیاز بهره‌برداران و آبزی‌پروران در رابطه با بیماری لکه سفید میگوهای پرورشی برگزار شده است.

وی ارتقاء کیفیت و سلامت میگوی تولیدی از طریق برگزاری دورهای آموزشی و افزایش دانش فنی بهره برداران را از دیگر اهداف برگزاری دوره‌های آموزشی خواند.

لازم به ذکر است، استان هرمزگان با 565 نفر آبزی پرور با تجربه و متخصص در زمینه میگو و دارا بودن یک هزار و 413 هکتار مزرعه فعال پرورش سالانه حدود سه هزارتن میگو تولید می کند که این میزان 24 درصد از کل میگوی پرورشی کشور (12 هزار و 698 تن) را شامل می شود.

بیماری لکه سفید از مهرماه پارسال در مزارع میگوی پرورشی هرمزگان در غرب این استان مشاهده شده است.

در اطلاعات منتشره یکی از بزرگترین ویروسهای جدا شده از میگو بعنوان عامل ایجاد کننده بیماری لکه سفید نام برده شده است.

بیماری لکه سفید هم اکنون بعنوان سخت ترین و جدی ترین بیماری ویروسی تاثیر گذار در انواع گونه های میگو معرفی شده که عامل آن بیماری باکولوویروس است.

هر چند 22 سال پیش در اثر شیوع بیماری لکه سفید افزون بر 80 درصد از میگوهای پرورشی مزارع ژاپن و چین را از بین برد اما گفته شده لکه سفید میگو درقاره کهن آسیا جنبه اپیدمیک دارد.

این درحالی است که کارشناسان پرورش میگو با افزودن عصاره گیاهان دارویی، ویتامین ها، مشوق های ایمنی زا به غذا و همچنین اصلاح باکتریائی به موفقیت هایی دست یافته اند.

ازآنجایی که میگوهای آلوده به این ویروس، پلاکهای سفید رنگی را از خود به جای می گذارند که دلیل آن رسوب و عدم جذب کلسیم است این بیماری لکه سفید نامیده شده است.

از وجود لکه های سفید در بدن میگو بعنوان علائم ظاهری این بیماری نام برده شده که در مرحله پیشرفته بدن میگو را لکه های سفید می پوشانند طوریکه پوست آبزی از بدن آن جدا می شود.

گسترش این بیماری از طریق حرکت لاروهای آلوده یا مولدین و انتقال آن بین مزارع و استخرهای پرورشی می تواند از طریق آب خروجی استخرهای آلوده، دستگاههای هواده، حشرات، پرندگان، تجهیزات آلوده، انسان ها و حتی جانوران آبزی مثل انواع خرچنگ انجام شود.

از انتخاب مولدین سالم، جلوگیری از واردات مولیدن و لاروهای بیمار، کنترل میگوهای سالم با استفاده از آزمایش و همچنین متعادل کردن تراکم استخرها بعنوان مهم ترین راههای پیشگیری از بیماری لکه سفید میگو نام برده شده است.

از آنجایی که تاکنون درمان موفقی برای غلبه بر بیماری لکه سفید گزارش نشده باید تلاش کرد تا میزان تلفات مزارع آلوده به این بیماری را به حداقل برسد.

آبان ماه پارسال سازمان مدیریت و برنامه ریزی با اختصاص مبلغ شش میلیارد ریال برای مقابله با شیوع این بیماری در هرمزگان موافقت کرد.

مدیرکل دامپزشکی هرمزگان اواخر آبان ماه پارسال در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به بحران ناشی از این بیماری درسالهای ابتدایی دهه هشتاد هجری خورشیدی در مزارع پرورش میگو بوشهر و حتی خوزستان ابراز داشته بود: از آنجایی که لاروهای مورد استفاده سایت بندر مغان در غرب هرمزگان از بوشهر خریداری شده این احتمال وجود دارد که منبع آلودگی استان همسایه غربی ما باشد.

«دکتر محمد جانباز» با بیان اینکه گسترش لکه سفید میگو قادر به از بین بردن صنعت پرورش میگو است، افزود: با استفاده از تجربیات استانهای دیگر تمهیدات لازم را برای مقابله و جلوگیری از گسترش این بیماری به مزارع دیگر از جمله شرق هرمزگان اندیشیده شده است.

این درحالی است که مدیرعامل اتحادیه تکثیر و صادرات آبزیان کشور نهم آبان ماه پارسال در گفت وگو با خبرنگاران از سازمان دامپزشکی بعنوان مقصر اصلی بروز بیماری لکه سفید مزارع میگو نام برد.

«ارسلان قاسمی» از بیماری لکه سفید بعنوان مهمترین بیماری میگوهای پرورشی نام برد که در یک دهه گذشته تاکنون در مزارع میگو کم و زیاد وجود داشته اما در سال جاری مقصر اصلی بروز آن سازمان دامپزشکی کشور است.

وی با بیان اینکه سازمان دامپزشکی در مرحله لاروین موظف بوده که لاروهای وارده به مزارع میگو را از نظر بیماری لکه سفید تست و آزمایش کند تصریح کرد: اطلاعات به دست آمده حاکی از آن است از کیت هایی استفاده شده که به خوبی این بیماری را نشان نداده و از سویی تولید کنندگان لاروها را نیز وارد مزارع کرده و این امر موجب بیماری شده است.

قاسمی در ادامه گفت: در واقع بعد از شیوع بیماری نیز سازمان دامپزشکی به وظیفه خود در ریشه کنی و کنترل بیماری عمل نکرده و از طرفی حاضر نیست که خسارات وارده به تولید کنندگان را پرداخت کند.

وی بیان کرد: متاسفانه در سال جاری به علت شیوع بیماری لکه سفید در مزارع افت 50 الی 60 درصدی پیش بینی می شود.

مدیرعامل اتحادیه تکثیر و صادرات آبزیان کشور تصریح کرد: در سال جاری شیوع بیماری لکه سفید همه مزارع پرورشی را درگیر کرده اما با توجه به اینکه بیشترین حجم تولید مربوط به استان بوشهر است لذا شدت آلودگی در این استان بیش از سایر نقاط کشور است.

وی خاطرنشان ساخت: هرچند بیماری همراه موجود زنده است اما کنترل، پیشگیری و آموزش اصلاح روش های تولید هم زمان با فعالیت به تولید کنندگان از وظایف سازمان دامپزشکی و شیلات کشور است.

کارشناسان شیلات تاقبل از مشاهده بیماری لکه سفید میگو در سایت مغان، از نبود حتی علایم بیماری لکه سفید در مزارع پرورش میگوی هرمزگان به عنوان یکی از امتیازهای مهم این استان در زمینه بهداشت و جلوگیری از ورود این بیماری نام می بردند که سرایت آن در دهه گذشته به مزارع بوشهر، خوزستان و حتی چابهار ضرر و زیانهای فراوان و حتی جبران ناپذیری به پرورش دهندگان میگو در این استانها وارد آورد.
 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
راد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
0
0
متاسفانه ابتدای خبرکاملاغلط وتاریخ گذشته است...سردبیرمحترم دقت کن
دامپزشک دولتی کرمان
|
Iraq
|
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
0
0
اقای دکتر جانباز دوست عزیز به نظر اسم بندر مقام است نه مغان دقت کن مدیر کل شدی ناسلامتی
نظر شما
ادامه