کد خبر: ۳۰۰۲۳
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
استاد فیزیولوژی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران:
«دکتر وهاب بابا‌پور» افزود: محقق از دل آموزش متولد می‌شود، بنابراین اگر آموزش مطلوب جریان نداشته باشد، تحقیق ریشه‌داری نیز نخواهیم داشت ...
 
 

حکیم مهر - مترجم کتاب «فیزیولوژی دامپزشکی کانینگهام» اثر شایسته ‌تقدیر در بیست و چهارمین دوره جشنواره کتاب سال دانشگاهی گفت: متاسفانه دانشجویان ایرانی به منابع انگلیسی بی‌توجهند و ترجیح می‌دهند از نُت‌ها و یادداشت‌ها استفاده کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خبرگزاری کتاب ایران ‌(ایبنا)، «دکتر وهاب بابا‌پور» استاد تمام دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و مترجم کتاب «فیزیولوژی دامپزشکی کانینگهام» اثر شایسته‌تقدیر در بیست و چهارمین دوره جشنواره کتاب سال دانشگاهی درباره انتخاب این کتاب برای ترجمه اظهار کرد: یکی از منابع اصلی دانشجویان رشته پزشکی «فیزیولوژی گایتون» است در‌حالی که دانشجویان رشته دامپزشکی از وجود منبع مشابهی برخوردار نبودند؛ بنابراین ترجمه این اثر را با مشارکت دو تن از دانشجویان سابقم با هدف جبران کمبود منبع فارسی در رشته دامپزشکی صورت دادم.

وی افزود: کتاب «فیزیولوژی دامپزشکی کانینگهام» با متن روان یک سال پیش از سوی موسسه انتشارات دانشگاه تهران در اختیار دانشجویان رشته دامپزشکی قرار گرفته است. نویسنده در این اثر به جنبه‌‌های بالینی اشاره کرده که به‌‌ط‌ور قطع جای خالی آن در بین منابع اصلی دانشجویان دامپزشکی احساس می‌شد.

بابا‌پور با انتقاد از شمارگان اندک کتاب‌های دانشگاهی ادامه داد: با توجه به نیاز مبرم دانشجویان دامپزشکی به منبع «فیزیولوژی دامپزشکی کانینگهام»، موسسه انتشارات دانشگاه تهران در شمارگان 200 نسخه به انتشار این کتاب اقدام کرده است.

این متخصص فیزیولوژی غدد آندوکرین گفت: ترجمه این اثر دو سال به‌ طول انجامید و در 800 صفحه به‌عنوان کتاب جامع منتشر شد. با توجه به تمایل دانشجویان به مطالعه کتاب‌های کم حجم، تصمیم دارم تا از کتاب «فیزیولوژی دامپزشکی کانینگهام» منبع کوچکی ارائه کنم که تا سال آینده منتشر خواهد شد.

بابا‌پور درباره فقر منبع در حوزه دامپزشکی اظهار کرد: پیش از انتشار کتاب «فیزیولوژی دامپزشکی کانینگهام» منبع اصلی دانشجویان جزوه‌نویسی و نت‌برداری از مباحث مطرح شده در طول ترم بود، اما با وجود این مساله دانشجویان برای تهیه این کتاب با مشکل مواجه‌ هستند.

این استاد تمام دانشگاه تهران با انتقاد از بی‌توجهی دانشجویان به منابع زبان اصلی افزود: متاسفانه دانشجویان ایرانی به منابع انگلیسی بی‌توجه‌اند و ترجیح می‌دهند از نُت‌ها و یادداشت‌ها استفاده کنند. محقق از دل آموزش متولد می‌شود، بنابراین اگر آموزش مطلوب جریان نداشته باشد، تحقیق ریشه‌داری نیز نخواهیم داشت.

وی درباره وضعیت تحقیقات کاربردی در حوزه علوم دامپزشکی ادامه داد: به‌نظر می‌رسد که تحقیقات کاربردی در حوزه علوم دامپزشکی در نهاد‌هایی از جمله سازمان دامپزشکی کشور و دانشکده‌‌های دامپزشکی کم و بیش صورت می‌گیرد. هدف اصلی در پژوهش‌های کاربردی تولید ثروت است، اما باید توجه داشت که در حوزه علوم پایه پژوهش‌ها در دراز مدت منتج به ثروت می‌شود.

بابا‌پور درباره اشتغال فعلی خود در حوزه نشر گفت: در حال حاضر مشغول تالیف کتابی با عنوان «فیزیولوژی رفتار» هستم. فارمولوژیست و روانشناسان از جمله مخاطبان اصلی این کتاب هستند. سه دهه در موضوعات رفتار تغذیه‌ای،‌ جنسی، خواب و بیداری، اضطراب، حافظه و یادگیری مشغول مطالعه هستم و کتاب «فیزیولوژی رفتار» نتیجه این 30 سال پژوهش‌ است.
 
 
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
1
2
دکتر اگر همین نوت ها و جزوه ها را بخونند خیلیه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
3
1
ایشون دانشجویان الان رو با دوره خودشون نباید مقایسه بفرمایند. دغدغه های این دو نسل و مشکلاتشون برای همدیگه قابل درک نیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
0
2
با سلام این کار باید 20 سال پیش انجام میشد باز هم جای شکرش باقی است . دست آقای دکتر و همکارنش درد نکنه .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
0
2
الحق که استاد علم و تدریس هستند. ای کاش از این نوع اساتید زیاد بودند
مصطفی قلاوند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
0
2
با سلام خدمت جناب دکتر وهاب باباپور گرامی،
در خصوص اینکه اکثر دانشجویان به قول معروف تکست خوان نیستند به این خاطر هست که در دانشگاه ها متاسفانه اساتید آکادمیک کم پیدا میشود به گونه ای که بعضی از اساتید .................... خودشون رو در دانشگاه پیاده سازی کرده و زندگی را به کام دانشجویان محقق و با ذوق، زهر مار مینمایند.

بنده در همین ابتدا به ساکن که ترم 3 هستم با داشتن 6 مقاله در کنگره های داخلی و بین المللی و 4 مقاله ISI pending (فقط در حوزه اقتصاد و مدیریت دامپزشکی) و 2 کتاب (در دست ویراستاری) متوجه ضعف های شدید سیستم آموزشی شده ام که دانشجو را ترغیب به گرفتن هر چه سریعتر مدرک خود از دانشگاه و - فرار- کرده است.

این معضل در دانشگاه های سراسری و آزاد دیده شده و متاسفانه در دانشگاه آزاد به شدیدترین شکل ممکن با اساتید غیر آکادمیک رو به رو شده ام.

موفق و پیروز باشید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
0
1
با سلام

در دانشکده دامپزشکی دانشگاه شبراز از منابع انگلیسی زیاد استفاده می شود وعموم دانشجویان به خوبی می توانند از منابع اصلی بهره گیرند. علت اصلی این است که اساتید انها را اشنا و تشویق می کنند .
میلاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
0
1
این موضوع مربوط به دامپزشکی نمیشه مسئله خیلی خیلی جدی تره....همه ی رشته هایی که وضعیت بازارکار چندان مناسب نیست بچه ها انگیزه ی مطالعه ی تکست ندارند
پاسخ ها
مصطفی قلاوند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۴
شما فکر میکنی شریف با پیام نور کرج چه فرقی توی دروسشون دارند ؟
هیچ فرقی ندارند، فقط دانشجو ها هستند که باید به فکر خودشون باشند چرا که هیچ استادی رو من ندیدم که راه پول درآوردن رو به دانشجو یاد بده، اگر بلد بود هم یاد نمیداد.
دانشجوی دامپزشکی دانشگاه تهران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
0
3
در ترم 1 است که دانشجو متوجه جو حاکم بر دانشکده ها می شود. خوشبختانه ما در ترم 1 با پروفسور اسدی استاد بیوشیمی که هر کجا هستند تن درست باشند آشنا شدیم و ایشان هم به آموختند که تکست خواندن لازم است. البته این مسئله هر چه جلو تر رفتیم کمرنگ تر شد و متوجه شدیم با خواندن تکست معمولا نمره کمتری نسبت به افرادی که صرفا جزوات اساتید را حفظ می کنند می توان دریافت کرد. با این حال، هر چه آموخته ایم قطعا از خواندن تکست ها بوده و نه جزواتی که ساعاتی پس از امتحان به فراموشی سپرده می شوند و منابع آن ها اغلب کهنه و نامشخص است.

البته از حق نگذریم دانشگاه ها میان محقق و استاد فرق زیادی نگذاشته اند و استادی که صرفا تعداد مقالات بالاتری داشته باشد زودتر درجات عالی را طی می کند در حالی که هر قدر زیبا تدریس کند یا نکند، تاثیر زیادی برای وی نخواهد داشت. بنابراین اغلب تلاش می کنند بیشتر به برنامه های خود برسند و زمان کمتری برای آماده سازی مطالب می گذارند. اکثر اسلاید ها متنی هستند و از نظر ظاهری تفاوتی با روزنامه ندارند و سبک تدریس هم کاملا یک طرفه و یکنواخت است. در چنین شرایطی مسلما دانشجو هم ترجیح میدهد همان جزوات را بخواند و صرفا پاس کند. وقتی ذوقی در تدریس نیست، دانشجو هم کم انرژیست، مجموعه جالبی در نهایت از کار در نخواهد آمد...
پاسخ ها
مصطفی قلاوند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۴
آفرین
جمال
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
0
0
من دانشجو دکتر باباپور بوده ام . واقعا کلاس دو ساعت در عرض ده دقیقا می گذشت. اصلا متوجه گذر زمان نمی شدم.
ایشون سر جلسات تدریس همیشه ب روز بود اطلاعات شون
خدا حفظ شون کنه
نظر شما
ادامه