کد خبر: ۳۰۰۱

حکیم مهر - معاون سازمان دامپزشکی کشور گفت : وضعیت کمی و کیفی گوشت قرمز اکنون از طربق مهری که بر روی لاشه ها زده می‌شود قابل ردیابی است که برای سهولت کار و همچنین در دست داشتن اطلاعات جامع از چگونگی کشتار و عرضه، از شش ماهه دوم سال جاری برای شناسنامه دار شدن گوشت برچسب‎های مخصوصی بر روی آن زده خواهد شد.

دکتر سعید چرخکار افزود: در سه ماهه نخست سال جاری بیش از ‪ ۱/۷‬میلیون راس دام سبک و ‪ ۴۱۶‬هزار راس دام سنگین در کشور کشتار شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل تغییر چندانی نداشته است.

وی درباره کشتار ‪ ۱۱‬میلیون راسی دام سبک و سنگین سال ‪ ۸۸‬در کشتارگاه ها، ادامه داد: آمار کشتار دام سبک در سال ‪ ۸۸‬بین ‪ ۱۵‬تا ‪ ۱۶‬میلیون راس بوده است که ‪ ۹‬میلیون راس آن در کشتارگاه‌ها و مابقی بصورت سنتی و خارج از کشتارگاه صورت گرفته است!

وی افزود: در تولید مرغ ایران با تولید بیش از ‪ ۹۰۰‬میلیون قطعه مرغ رتبه هفتم کشورهای تولیدکننده جهان را در اختیار دارد که از این میزان ‪ ۶۰۰‬میلیون قطعه روانه کشتارگاه، ‪ ۱۰‬درصد تلفات و مابقی بصورت سنتی کشتار می‌شود.

چرخکار در مورد صدور مجوزهای واردات گوشت نیز گفت: میزان واردات گوشت قرمز نسبت به مجوزهای صادر شده ‪ ۹‬به یک و در گوشت مرغ چهار به یک است.

وی قوانین دست و پاگیر اداری، مشکلات اعزام ناظر و حمل و نقل را دلیل اجرایی نشدن مجوزهای صادره دانست و گفت: در چهار ماهه نخست سال بیش از ‪۹۱‬ تن گوشت گرم و ‪ ۶۴‬هزار تن گوشت منجمد دام سنگین و هزار و ‪ ۸۱۶‬تن گوشت گرم و ‪ ۱۰‬هزار تن گوشت منجمد دام سبک وارد کشور شده است.

 

نظر شما
ادامه