کد خبر: ۲۹۹۸۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان شیر تولید شده در این استان را یکی از باکیفیت ترین شیر های تولید شده در کشور اعلام کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان، «دکتر شهرام موحدی» ضمن اعلام این خبر گفت: استان اصفهان دارای ده درصد جمعیت دامی در کشور می باشد و با دارا بودن بیش از 400 هزار راس گاو رتبه برتر تولید شیر در کشور را به خود اختصاص داده است.

وی در ادامه افزود: در صورت در نظر گرفتن مصرف سرانه جهانی این ماده مغذی و با توجه به جمعیت انسانی و میزان شیر تولید شده در استان تولید استان نهایت تامین نیاز استان را دارا است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان در خصوص دلایل پایین بودن مصرف شیر در استان اظهار داشت: متاسفانه در سال های اخیر افراد ناآگاه به مسایل نظارت بر تولید، طرح شائبه و ترویج شایعات سبب ایجاد بی اعتمادی در بین عموم مردم در خصوص شیرهای تولید شده در دامداری ها و همچنین فرآورده های تولید شده در کارخانجات لبنی شده است.

وی در ادامه بیان کرد: جهت اطمینان از شیر تولید شده در استان اصفهان اداره کل دامپزشکی استان اصفهان در سال 94 اقدام به طرح پایش شیر نمود. در این طرح 975 نمونه از شیر تولید شده در دامداری های صنعتی، سنتی و مراکز جمع آوری شیر در تمام شهرستان های استان اصفهان به صورت تصادفی مورد آزمون قرار گرفتند.

دکتر موحدی در خصوص تست های صورت گرفته گفت: این نمونه ها از لحاظ تعداد میکرواورگانیسم ها و سلول های سوماتیک بررسی گردید همچنین با همکاری مرکزتحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان تعداد 60 نمونه از لحاظ وجود سرب، سموم ارگانوفسفره و ارگانو کلره مورد ارزیابی قرار گرفتند که نتایج این پایش اثبات کننده کیفیت شیر تولید شده در استان باشد.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان نتایج به دست آمده در این پایش را اینگونه اعلام کرد: تمامی نمونه ها ی تست شده از لحاظ سرب، سموم ارگانوکلره و ارگانوفسفره منفی بود. همچنین در این تست ها مشخص شد که دامداری های صنعتی از لحاظ تست وجود میکروارگانیسم ها بالای 75 درصد دارای کمترین میزان میکروارگانیسم می باشد. این نتایج در خصوص تست سوماتیک سل در خصوص دامداری های صنعتی بالای 95 درصد دارای کیفیت بالا است.

وی در ادامه افزود: دامداری های صنعتی فرآورده های تولیدی خود را معمولا به کارخانجات بزرگ می فروشند و دامداری های سنتی به مراکز جمع آوری شیر فرآورده های خود را تحویل می دهند که نزدیکی جواب تست ها در خصوص شرکت های جمع آوری شیر و دامداری های سنتی صحت آزمایش های صورت گرفته را به اثبات می رساند.

دکتر موحدی خاطر نشان کرد: با اجرای طرح پایش شیر و جواب هایی که از این تست ها بدست آمد مشخص گردید که شیر تولید شده در استان اصفهان دارای کیفیت قابل قبول است و مردم به راحتی می توانند از آن استفاده نمایند ولی پیشنهاد کارشناسان به مصرف کنندگان با توجه به بیماری هایی مانند تب مالت و سل که ممکن است از شیر به انسان انتقال پیدا کند استفاده از شیرهای پاستوریزه شده است و تا حد امکان از شیرهای خام استفاده نکنند.



انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مصطفی قلاوند دانشجو ترم 3
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
0
0
با تشکر از زحمات جناب دکترموحدی گرامی، امیدوارم ایشان پیام بنده را ملاحضه بفرمایند.

جناب دکتر در خصوص پایش های آماری، روش آماری به چه صورت بوده ؟
آیا در این تحقیق به صورت رندم از بقیه شهرستان ها و شهر های کشور هم نمونه گرفته شده ؟
در چه زمانی از روز نمونه ها گرفته شده ؟و شرایطی نگهداری شده تا زمان آزمایش به چه صورت بوده ؟

از زحمات مدیرانی که به کیفیت و سلامت جامعه می اندیشند بسیار خوشنود هستم.
نظر شما
ادامه