کد خبر: ۲۹۹۷۵
 

سلفی گرفتن با زجر دادن یک سگ در کردکوی جامعه را از رواج حیوان آزاری درگلستان نگران کرده است، ولی اکنون می گویند این کار از مصادیق حیوان آزاری نیست.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، آخرین روزهای اردیبهشت بود که انتشار عکس جوان کردکوی‌ای که با پیسوله و پمپ رنگ در حال رنگ زنی سگی بود، اعتراض شدیدی را در فضای مجازی ایجاد کرد.

البته این نخستین باری نبود که آزار یک سگ در گلستان خبرساز شده بود بلکه در اسفندماه سال گذشته نیز فیلمی از آزار یک سگ توسط فردی در کلاله در فضای مجازی منتشر شد و باعث عکس‌العمل‌های فراوان دوست داران محیط‌زیست و فعالان اجتماعی در سطح کشور شد.

برخوردهای قضایی با این حادثه که طبعات اجتماعی و حتی سیاسی پیدا کرده بود، این انتظار را برای دوست داران محیط زیست و فعالان اجتماعی ایجاد می کرد که دیگر شاهد چنین حوادثی نباشیم. زیرا چند روز قبل از انتشار سلفی با زجر دادن یک سگ در فضای مجازی، رئیس‌کل دادگستری گلستان از محکوم شدن عامل اذیت و آزار یک سگ در کلاله به ۷۴ ضربه شلاق و ۲۷۰ ساعت کار در محیط‌زیست به‌منظور حفظ و صیانت محیط‌زیست از خسارت و آسیب‌ها خبر داده بود.

اما سگ قرمز شده در کردکوی این نگرانی را ایجاد کرده آزار و اذیت حیوانات در گلستان در حال رواج یافتن است. این مساله قطعا ریشه های اجتماعی دارد زیرا نه تنها این کار جذابیتی ندارد، بلکه همانطور که پیشتر مشاهده شد، عکس العمل های منفی چه در داخل کشور و چه خارج از کشور را به همراه داشته است. اما مشکل فقط به اینجا ختم نمی شود و ظاهرا خلاء های قانونی مسیر مبارزه به حیوان آزاری را دچار مشکل کرده است.

 

 

 

خبرنگار مهر برای روشن شدن زوایای مختلف سگ آزاری اخیر که باعث جریحه‌دار شدن احساسات عمومی شده بود، موضوع را از معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط‌زیست گلستان پیگیر شد و «سید مجتبی حسینی» در پاسخ به خبرنگار مهر گفت: از انتشار فیلم و یا عکس که مصداق سگ آزاری داشته باشد، اطلاعی ندارم.

وی افزود: وضعیت سگ‌های اهلی و خانگی به ما ارتباط پیدا نمی‌کند؛ موضوع سگ آزاری کلاله نیز هم‌اکنون برای محیط‌زیست گلستان دردسرساز شده است.

معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط‌زیست گلستان ادامه داد: قاضی پرونده سگ آزاری کلاله مجدد رأی به تحویل سگ آسیب‌دیده به صاحبش داده و گویا انجمن حمایت از حیوانات حاضر به تحویل سگ نیست.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون صاحب سگ از اداره کل حفاظت محیط ‌زیست گلستان شاکی شده است و پرونده قضایی این موضوع باز است، اضافه کرد: در مورد حیوانات اهلی و خانگی صاحبان آن‌ها تصمیم‌گیرنده هستند و ما اجازه دخالت نداریم.

خلأهای قانونی در حمایت از حیوانات اهلی و خانگی

حسینی تصریح کرد: من از ماجرای اخیر اصلاً اطلاع ندارم اما آنچه روشن و مشخص است اینکه هر ازگاهی حادثه‌ای رخ می‌دهد و عده‌ای آن را در فضای مجازی نشر می‌دهند و خلأهای قانونی بسیاری در این حوزه وجود دارد؛ محیط‌زیست هم اجازه دخالت در آن را ندارد.

معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط‌زیست گلستان یادآور شد: محیط‌زیست نمی‌تواند در مورد حیوانات اهلی و خانگی ورود کند بلکه حیطه وظایف ما فقط معطوف به حیات‌وحش است.

وی خاطرنشان کرد: در مورد حیوانات اهلی، بیشتر از هر دستگاهی شهرداری‌ها، سازمان دامپزشکی و معاونت امور دام جهاد کشاورزی ورود پیدا می‌کنند.

حسینی همچنین اظهار کرد: آنچه بیان شد بدان معنا نیست که محیط‌زیست نقش حمایتی از حیوانات ندارد بلکه اگر حیوانی توسط مردم به ما تحویل داده شود نسبت به تیمارداری، پرستاری و مداوای آن حیوان اقدام می‌کنیم.

پشت پرده رنگ‌آمیزی سگ در روستای چهارده کردکوی

در حادثه دوم که شاید از نظر آزار حیوان، به اندازه حادثه اول نباشید ولی برای مخاطبان دلخراش بود، سوالی مطرح می شود این است که آیا رنگ آمیزی سگ جزو حیوان آزاری است یا خیر. آیا برای اذیت یک حیوان فقط باید آن را کتک زد یا آسیب بدنی به آن رساند؟ شاید پاسخ مبهم سید مجتبی حسینی درباره این حادثه هم هم ارتباط مستقیمی با این سوال داشته باشد.

به سراغ نماینده انجمن حمایت از حیوانات ایران در گلستان رفتیم او در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: در ارتباط تلفنی و تلگرامی با فردی که سگ را رنگ کرده دریافتم که این کار با نیت آزار سگ انجام‌نشده است و شاید نتوان آن را مصداق سگ آزاری دانست.

«دکتر مسعود شکیبا» افزود: طبق اظهارات صاحب این سگ، تعداد زیادی از مرغ و جوجه‌های اهالی روستا توسط این سگ خورده شده است و صاحب سگ برای شناسایی و تشخیص اهالی روستا، سگ را رنگ‌آمیزی می‌کند.

 

 

 

وی ادامه داد: ظاهراً صاحب سگ وقتی اقدام به رنگ‌آمیزی این حیوان کرده نمی‌دانست که رنگ‌آمیزی حیوانات مصداق آزار و اذیت است، چون بارها و بارها جوجه‌های رنگ‌شده‌ای را دیده بود که در بازار به فروش می‌رسند.

نماینده انجمن حمایت از حیوانات ایران در گلستان اضافه کرد: ظاهراً نخستین بار هم صاحب سگ خودش فیلم این اتفاق را در یک گروه شعر و ادب انتشار می‌دهد و پس از موج مخالفت و اعتراض عده‌ای به حیوان آزاری، متوجه کار خود شده و به دنبال سگ می‌گردد.

وی تصریح کرد: پس از پیدا شدن سگ فردی که خودش را مأمور دامپزشکی اعلام کرده بود، سگ را از صاحبش تحویل گرفته اما با همکاری صاحب سگ، این حیوان تحویل انجمن حمایت از حیوانات ایران در گلستان شد.

شکیبا خاطرنشان کرد: فقط روی موهای سگ رنگ‌آمیزی شده بود و به سطح پوست حیوان آسیبی وارد نشده بود.

شستشوی سگ رنگ شده با کره و شامپو

وی اظهار کرد: در چندین سال کار دامپزشکی با چنین موضوعی برخورد نکرده بودم به همین دلیل از دکتر آل داوود رئیس انجمن حمایت از حیوانات ایران کمک خواستم. به پیشنهاد دکتر آل داوود سگ را با کره و شامپو بچه شستشو دادم و هم‌اکنون این سگ در پناهگاه حیوانات گرگان به سر می‌برد و حالش مساعد است.

نماینده انجمن حمایت از حیوانات ایران در گلستان گفت: به اعتقاد من شکل برخورد انسان‌ها با حیوانات در یک اجتماع، تابلویی از واقعیت‌های موجود و پتانسیل‌های رفتاری در جامعه است که بالفعل نشده و دیده نمی‌شود.

وی به شیوع صید و شکار پرندگان در فریدون‌کنار اشاره و تصریح کرد: مصرف گوشت حیوانات برای همه موجودات یک واقعیت است اما برای انسان به‌عنوان اشرف مخلوقات زجر دادن یک موجود کار بسیار قبیح و زشت است.

وی متذکر شد: مصرف گوشت پرندگان در رژیم غذایی حق است اما کشتار حیوانات باید به‌گونه‌ای باشد که حیوان کمترین درد ممکن را متحمل شود و حتماً باید در سایه اخلاقیات روی این موضوع کارکرد.

نماینده انجمن حمایت از حیوانات ایران در گلستان بابیان اینکه یکی از پایه‌های ثابت ترویج یک مسئله رفتار بزرگ‌ترها با موضوع است، ادامه داد: وقتی شهرداری گرگان در برخورد با سگ‌های بی‌پناه دست به کشتن آن‌ها می‌زند بدون توجه به اینکه این سگ بچه شیر می‌دهد و از ظاهرش مشخص است؛ درواقع ظلم را گسترش می‌دهد.

وی ادامه داد: در شرایطی که شهرداری گرگان با گلوله سگ می‌کشد این موضوع می‌شود ترویج خشونت و موج منفی و قبح آن نیز برای دیگر افراد جامعه شکسته می‌شود.

شکیبا تأکید کرد: به نظر من گاهی لازم است دولت‌ها مسائل مالی را کنار گذاشته و بعضی از هزینه‌ها را برای گسترش اخلاقیات در جامعه بپردازند.

آموزش مهربانی به ۳۴۰۰ دانش‌آموز گلستانی

نماینده انجمن حمایت از حیوانات ایران در گلستان خاطرنشان کرد: از سال گذشته آموزش و آگاه‌سازی از حقوق حیوانات و سایر آفریده‌ها و همچنین آموزش مهربانی در گلستان را آغاز کرده‌ایم و در سه‌ماهه سوم پارسال برای سه هزار و ۴۰۰ دانش‌آموز گلستانی دوره‌های آموزش مهربانی برگزار شد.

وی ادامه داد: همایش‌ها و جلسات آموزشی نیز برای بزرگ‌ترها و کارمندان ادارات گلستان با محوریت آموزش و آگاه‌سازی برگزارشده اما بیشترین امید ما به کودکان و نوجوانان است.

شکیبا همچنین متذکر شد: به اعتقاد من عده‌ای که در قالب حیوان‌دوستی در خانه سگ و دیگر حیوانات را در قفس نگهداری می‌کنند، باعث زنده ماندن این چرخه توله کشی و فروش حیوانات هستند و این موضوع نیز نیازمند آگاه‌سازی است.

پشت پرده سلفی با زجر دادن یک سگ نشان می‌دهد هنوز بسیاری با مصادیق حیوان آزاری آشنایی ندارند و آموزش مهربانی باید یکی از موضوعات اصلی کارگاه‌های آموزش شهروندی باشد.
 
 
نظر شما
ادامه