کد خبر: ۲۹۹۷۴
 

مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: شرایط برای شیوع بیماری ویروسی تب بی دوام گاوی در استان فراهم شده و دامداران باید اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر کامران زیباکردار» افزود: تاکنون هیچ مورد مثبتی از این بیماری در واحدهای دامی استان مشاهده نشده اما بارش های بهاره و گرمای هوا در این مدت، جمعیت حشرات ناقل این بیماری در استان را بیشتر کرده است.

وی اضافه کرد: دامپزشکی استان کردستان بیش از شش هزار اطلاعیه در مورد این بیماری و راههای انتقال آن در بین شبکه های دامپزشکی، اتحادیه های دامداران و مناطق روستایی استان توزیع کرده و از دامداران خواسته اقدامات پیشگیرانه را در این زمینه انجام دهند.

او اظهار کرد: بیماری تب بی دوام گاوی می تواند از راه تزریق وریدی ویروس BEF ایجاد شود و این ویروس در طبیعت تنها از طریق نیش حشرات گسترش می یابد و حشرات می توانند عفونت را در یک هفته بعد از خونخواری از دام های آلوده منتقل کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان کردستان با اشاره به شیوع این بیماری در برخی استان ها گفت: دامداران می توانند در این مدت با سم پاشی جایگاه دام و محل دفن فضولات حیوانی و مایه کوبی دام ها برای مقابله با این بیماری اقدام کنند.

وی اضافه کرد: بیماری تب بی دوام گاوی که تنها در گاو و گاومیش بروز می کند، با علایم خاصی مانند بروز ناگهانی تب، افسردگی، جمود مفصلی و لنگش، خود را نشان می دهد.

وی از دامداران خواست در این مدت از هر گونه نقل و انتقال دام ها بدون اخذ مجوز دامپزشکی خودداری کنند و در صورت مشاهده علایم این بیماری در دام ها در اولین زمان ممکن موضوع را به اطلاع کارشناسان شبکه دامپزشکی استان اطلاع دهند.

بیماری تب بی دوام (سه روزه) گاوی اولین بار در سال 1906 در آفریقای جنوبی شناخته شد و قبل از آن در سال 1867 توسط شروین فورث (Schwein furth) توضیح داده شده بود.

این بیماری امروزه در یک کمربند پهنی در مناطق حاره، تحت حاره و معتدله وجود دارد که در کشورهای سه قاره آسیا، آفریقا و استرالیا و همچنین بیماری شبیه به آن به نام تب اپی زئوتیک گاوی در ژاپن بروز می کند.

کشورهای سوریه، فلسطین، عراق، ‌ایران، پاکستان، هند، بنگلادش، مناطق جنوبی و مرکزی چین و ‌جنوب ژاپن که در دو طرف استوا در دو قاره آسیا و آفریقا قرار دارند تب سه روزه در آنها گزارش شده است.

در استان کردستان بیش از یک میلیون 800 هزار راس دام سبک و 300 هزار راس دام سنگین وجود دارد و با توجه به مرزی بودن این استان با کشور عراق هر ساله بر اثر شیوع بیماری های دامی زیان های اقتصادی زیادی به دامداران منطقه وارد می شود.

 
 
نظر شما
ادامه