کد خبر: ۲۹۹۶۳
 

در حالی که بر اساس برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی باید حدود 60 هزار تن گوشت قرمز در سال گذشته وارد می‌شد، میزان واردات این محصول بیشتر از این برنامه شد و به بیش از 100 هزار تن رسید.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، سال گذشته حسن رکنی - معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام - بارها از کنترل و کاهش واردات گوشت قرمز در کنار افزایش صادرات دام زنده در راستای تعادل‌بخشی به دامپروری خبر داده بود اما این برنامه‌ریزی گویا محقق نشد.

چرا این مقام مسئول سال گذشته در نشستی خبری در این زمینه اظهار کرده بود : طی پنج سال آینده درصددیم توازن بخش دامپروری در کشور را مثبت کنیم و در این راستا واردات گوشت قرمز نیز از حدود 100 هزار تن در سال 1392 به حدود 60 هزار تن در سال گذشته کاهش یافته که در صددیم امسال کمتر از پارسال گوشت قرمز به کشور وارد شود.

اما بر اساس آمار رسمی منتشر شده سال گذشته 100 هزار و 200 تن گوشت قرمز به ارزش 425 میلیون و 900 هزار دلار از کشورهای مختلفی مانند چین، آلمان، استرالیا، امارات، برزیل، ترکیه، عمان، هلند و ... به کشور وارد شده که از نظر وزنی 44.8 درصد و از نظر ارزشی 20.3 درصد نسبت به سال گذشته افزایش را تجربه کرده است.

کاهش حدود 17 درصدی گوشت وارداتی 14 هزار تومانی!

کاهش قیمت گوشت قرمز در سال گذشته یکی دیگر از نکات جالب توجه است، چرا که بر اساس آمار رسمی واردات هر کیلوگرم گوشت قرمز 16.9 درصد نسبت به سال 1393 ارزان‌تر شده و حتی اگر میانگین 3450 تومانی نرخ ارز آزاد در سال گذشته معیار محاسبه قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز وارداتی قرار دهیم، می‌توان گفت این محصول برای وارد کنندگان نهایتا کیلویی 14 هزار و 640 تومان تمام شده است که البته گوشت قرمز منجمد در سال گذشته و حتی ایامی مانند شب عید و ایام نوروز امسال کیلویی حدود 20 هزار تومان بسته به مصوبه هر استان از سوی شرکت پشتیبانی امور دام عرضه شده است.

در میان فروشندگان گوشت قرمز منجمد به ایران، برزیل با صادرات بیش از 58 هزار تن انواع گوشت قرمز جایگاه نخست را در بازار این محصول وارداتی با سهمی معادل 58 درصد دارد که البته طی سال گذشته که ایران در پی توافقات هسته ای کشورهایی مانند استرالیا را که در سال های قبل از تحریم نیز یکی از منابع تامین پروتئین دامی ایران به شمار می‌رفت، به جمع وارد کنندگان گوشت قرمز اضافه کرد به نظر می‌رسد طی سال جاری و سال‌های آینده این کشور سهم بیشتری را در بازار گوشت قرمز از آن خود کند .
 
 
نظر شما
ادامه