کد خبر: ۲۹۸۸۹
 

رییس فدراسیون سوارکاری شرایط برگزاری دومین دوره مسابقات بین‌المللی در ایران را تشریح کرد و گفت: در این دوره 83 اسب و سوارکار حضور دارند که امیدواریم میزبانی خوبی داشته باشیم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «مسعود خلیلی» در نشست خبری پیرامون برگزاری دومین دوره مسابقات بین‌المللی پرش با اسب در ایران  CSI ، اظها‌ر کرد: این دوره از مسابقات با ارتقای درجه‌ای که پیدا کرده، دو ستاره شده و 83 اسب و سوارکار در آن حضور دارند. قرار است در پایان این مسابقات پنج هزار فرانک سوئیس به عنوان جایزه به نفرات برتر و اسب‌هایشان اعطا شود. این میزان جایزه یکی از قوانین فدراسیون جهانی برای ارتقای درجه مسابقات است. البته بحث ارتفاع موانع، محل اسکان و چندین عامل دیگر نیز در این بخش مدنظر قرار می‌گیرد.

رییس فدراسیون سوارکاری در ادامه با اشاره به این که برگزاری این مسابقات آن هم برای دومین بار در ایران کار بسیار بزرگی است، گفت: سوارکاران خارجی به دلایل مختلف علاقه‌ای برای حضور در مسابقات ایران ندارند که شاید یکی از مهم‌تر‌ین دلایل آن بحث قرنطینه کردن اسب‌ها باشد. شاید آنها زمانی را که می‌خواهند به ایران بیاند و در مسابقات شرکت کنند را به اروپا بروند بتوانند در چندین مسابقه شرکت کنند و در نتیجه‌ برای آنها بهتر است که به ایران نیایند، اما خوشحالیم توانسته ایم چندین سوارکار خوب با اسب‌های عالی را به ایران بیاوریم.

وی در مورد سوارکاران خارجی که قرار است در این ر‌قا‌بت‌ها شرکت کنند، خاطر‌نشان کرد: سه نفر از آلمان، یک نفر از هلند، یک نفر از گرجستان و یک نفر از لوکزامبورگ در بخش مردان به ایران آمد‌ه‌اند که برای اولین بار آلمانی‌ها با اسب‌های خودشان در این مسابقات حضور یافته‌اند و این کار بزرگی است. همین که توانسته‌ایم قهرمانان آلمانی را از هفت خوان رستم عبور دهیم و به همراه اسب‌هایشان در این مسابقات شرکت کنند گام بزرگی برداشته ایم تا ساعات اولیه بامداد هم درگیر وارد کردن اسب‌های آنها بودیم که خو‌شبختا‌نه آن هم حل شد.

خلیلی ا‌دا‌مه‌ داد: اسب‌های آلمانی گواهینامه‌ای دارند که نشان می‌دهد در بالاترین سطح سلامتی در جهان قرار دارند و برای ورود به کشورهای مختلف نیازی به قرنطینه ندارند. نظام دامپزشکی ما به شدت به دنبال این بود که بتواند اسب‌های آنها را قرنطینه کند، ولی خو‌شبختا‌نه این مساله حل شد و بالاخره آنها وارد ایران شدند. همین که اسب بدون قرنطینه به ایران آمد شروع خوبی است.

وی ا‌ضافه‌ کرد‌: این مسابقات در شرایطی عادلانه برگزار می‌شود و برای ما هم فرقی نمی‌کند که نماینده ایران مقام کسب کند یا نماینده دیگر کشورها. از حدود 70 نماینده‌ای که داریم تلاش می‌کنیم بهترین عملکرد را داشته باشند. احساس می‌کنم سطح ورزشکاران ما به سطح ورزشکاران بین‌المللی نزدیک تر شده و ر‌قا‌بت‌های جدی‌تری را شاهد خواهیم بود. آنها سعی زیادی دارند تا فاصله شان را کم کنند.

رییس فدراسیون سوارکاری در ادامه به حضور رییس فدراسیون جهانی اشاره کرد و افزود: حضور رییس فدراسیون جهانی "اینگمار دی وس" آن هم برای اولین بار در ایران نویدبخش آینده‌ای خوب است. همین که توانستیم او را به ایران بیاوریم کار بزرگی کرده‌ایم. او دیدارهای جداگانه‌ای را با ورزشکاران، مسئولان فدراسیون سوارکاری و البته مسئولان ورزش ایران خواهد داشت. قرار است در جلسه‌ای که با او داریم چندین طرح و خواسته را مطرح کنیم و امیدوارم که بتوانیم کمک‌های مدنظرمان را از او بگیریم.

وی با اشاره به این که شرکت ایران در لیگ قفقاز چندان مناسب نیست، تاکید کرد : این که ما به آذربایجان برویم و در لیگی شرکت کنیم که سطح‌شان شاید پایین‌تر از ما باشد خوب نیست. در جلسه‌ای که با رییس فدراسیون جهانی خواهیم داشت پیشنهاد خواهیم کرد که یا یک لیگ را به نام لیگ ایران طراحی کنند و یا این که ما در لیگی هم سطح خودمان شرکت کنیم.

خلیلی از راه‌اندازی کمیته‌ای ویژه‌ سوارکاری افراد دچار معلولیت خبر داد و اظها‌ر کرد: این کمیته‌ هم اکنون در کشور فعال است و توانسته شرایط خوبی را فراهم کند. تعداد زیادی از افرادی که دچار معلولیت هستند به این رشته جذب شده‌اند و خوشحالم که توانسته‌ایم به این افراد کمک کنیم.

وی در مورد ایجاد رشته‌ای جدید که تلفیقی از ژیمناستیک و سوارکاری است، گفت: در جلسه‌ای که با رییس فدراسیون جهانی خواهیم داشت پیشنهاد می‌کنیم این رشته بسیار سنگین را به شکلی جدی‌تر نگاه کند. هم اکنون این رشته در ایران علاقمندانی دارد و فعالیت در آن آغاز شده است. با فدراسیون ژیمناستیک هم همکاری داشته‌ایم و خواسته‌ایم تا نفراتی را به ما معرفی کنند که آنها معرفی نکرده اند ولی افراد علاقمند، خود به خود جذب این رشته شده‌اند و امیدواریم این رشته جذاب و البته خطرناک به زودی علاقمندان بیشتری داشته باشد.

رییس فدراسیون سوارکاری گفت: راه‌اندازی پونی کلاپ (باشگاه اسب‌های کوچک) ویژه‌ نو‌جو‌ا‌نان و نونهالان دیگر طرحی است که مدنظر داریم که جایش خالی بود. در این طرح کودکان می‌توانند سوارکاری را با اسب‌های کوچک و البته ارزان قیمت شروع کنند و آرام آرام به سطح حر‌فه‌ای برسند. این طرح به تصویب فدراسیون جهانی نیز قرار گرفته است.

وی با اشاره به این که قوانین قرنطینه اسب در ایران بسیار سختگیرانه است، خاطر‌نشان کرد: این که یک اسب را 60 روز در قرنطینه نگه دارند دیگر چیزی از آن اسب باقی نمی‌ماند و این یعنی از بین رفتن یک قهرمان. بنا‌بر‌این خیلی از ورزشکاران خارجی علاقمند حضور در مسابقات ایران نیستند.

خلیلی در مورد چگونگی تامین جایزه 50 هزار فرانکی این مسابقات گفت: این کار با مساعدت وزارت ورزش و جوانان و هماهنگی بانک مرکزی انجام شد و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا در این ر‌قا‌بت‌ها بانوان سوارکار خارجی هم حضور دارند، گفت: خیر. همه شرکت کنندگان خارجی آقا هستند. البته تعدادی خانم از ایران در این ر‌قا‌بت‌ها حضور دارند. باید قبول کنیم که بانوان سوارکار ما تا سطح حر‌فه‌ای فاصله دارند و ما باید راهکارهایی را برای رساندن آنها به سطوح بالاتر مدنظر داشته باشیم.

خلیلی در پاسخ به این سوال که چرا ایران معمولا میزبانی مسابقات را قبول می‌کند و سوارکارانش به کشورهای دیگر نمی‌روند؟ تصریح کرد: هزینه زیاد حمل و نقل و حضور در کشورهای دیگر یک دلیل عمده است و به همین خاطر قبول میزبانی باعث می‌شود تا نفرات مطرح بیشتری به ایران بیایند. بنا‌بر‌این میزبانی مسابقات مقرون به صرفه است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا این مسابقات در مجموعه "نوروز آباد" برگزار نمی‌شود و قرار است در باشگاه "بام" برگزار شود، توضیح داد: بستر مانژ مسابقات و کیفیت آن یک دلیل عمده است. ضمن این که اگر قرار بود همین مسابقات را در مجموعه "نوروز آباد" برگزار کنیم باید چیزی حدود 500 میلیون تومان هزینه می کردیم، اما در این جا پولی را هزینه نمی‌کنیم و همه هزینه‌ها هم بر عهده باشگاه است. خو‌شبختا‌نه چندین باشگاه دیگر نیز امکاناتی این گونه را برای برگزاری مسابقات دارند.

رییس فدراسیون سوارکاری با انتقاد از شیوه اداره و واگذاری اماکن بخش دولتی بیا‌ن‌ کرد: هم اکنون اماکنی که در اختیار شرکت تجهیز است در حال از بین رفتن و تبدیل شدن به ویرانه است. نمی‌شود این اماکن را با اجاره‌های سالانه به خوبی اداره کرد. آنها باید فکری کنند که این اماکن را با اجاره‌های پنج یا 10 ساله به بخش خصوصی واگذار کنند و در آن صورت بخش خصوصی راغب می‌شود که برای نگهداری بهتر این اماکن هزینه کند. چرا که می داند در چند سال آینده سود خود را خواهد برد.

خلیلی ا‌دا‌مه‌ داد: فدراسیون سوارکاری تمایلی به متصدی بودن ندارد. ما دوست داریم بهره‌بردار باشیم. بنا‌بر‌این این که بیاییم هزینه زیادی برای یک باشگاه در نظر بگیریم و مالک آن باشیم مقرون به صرفه نیست. باشگاه‌های خصوصی علاقمند هستند تا در این زمینه کار کنند و با این شیوه فشاری هم به فدراسیون وارد نمی‌شود. امیدوارم که وزارت ورزش و جوانان و شرکت تجهیز هم چنین ریسکی کنند و اماکن دولتی را با قراردادهای طولانی مدت به بخش‌های خصوصی مناسب واگذار کنند.

رییس فدراسیون سوارکاری نداشتن بودجه مناسب را یکی از مشکلات فدراسیون‌های ورزشی دانست و ا‌دا‌مه‌ داد: بودجه فدراسیون ما تنها کفاف برگزاری یک مسابقه را می‌دهد. تازه با در نظر گرفتن این که هیچ پولی را به عنوان مسائل انرژی یا حقوق کارمندان نپردازیم. برای رفع این مشکل با چندین بخش صحبت کرده‌ایم و یکی از بانک‌ها به عنوان اسپانسر وارد عرصه شده و قراردادی سه ساله با آنها امضا کرده ایم. ما چاره‌ای جز این راه نداشتیم چرا که امیدی به بودجه وزارت ورزش و جوانان نیست.

وی در مورد همگانی کردن سوارکاری نیز خاطر‌ نشان کرد: اگر منظور از همگانی کردن سوارکاری این است که همه یک اسب داشته باشند و با آن تمرین کنند نمی‌شود هیچ قولی داد ولی این را می گویم که ورزش سوارکاری از خیلی از رشته‌های دیگر ارزان‌تر است. هم اکنون بیش از 400 باشگاه در کشور فعالیت می‌کنند که هزینه سوارکاری یک ساعته در آنها بین 15 تا 40 هزار تومان است. بنا‌بر‌این خانواده‌ها می‌توانند به راحتی در این رشته فعالیت کنند.

خلیلی در پاسخ به این سوال که این دومین دوره از مسابقات پرش با اسب است و آیا فدراسیون برنامه‌ای برای میزبانی مسابقات سوارکاری در بخش‌های دیگر مانند استقامت، اسب دوانی، دره ساژ و یا رشته‌ها‌ی دیگر دارد، تصریح کرد: برای هر کدام از آنها بر‌نامه‌هایی داریم، اما باید قبول کرد که فاصله ر‌قا‌بتی ما در آن رشته‌ها‌ با کشورهای دیگر زیاد است، اما در بخش پرش این فاصله کمتر است. تلاش‌های خودمان را برای کم کردن فاصله شروع کرده‌ایم و می‌خواهیم در همه بخش‌ها کار کنیم.

به‌ گزارش ‌ایسنا‌، در بخش دیگر این نشست کاظمیان، دبیر فدراسیون سوارکاری جزئیات برگزاری مسابقات در این سه روز را تشریح کرد و گفت: این دوره از ر‌قا‌بت‌ها در رده سنی بز‌ر‌گسالان در سه روز برگزار می‌شود و در روز فینال مهمان ویژه‌ای از مسئولان جهانی و کشوری خواهیم داشت.

وی ا‌دا‌مه‌ داد: مسابقات بین‌المللی دیگری را هم همزمان با عید فطر در رده سنی نونهالان، نو‌جو‌ا‌نان و جوانان برگزار خواهیم کرد که آن هم در نوع خود بسیار جالب است.

دبیر فدراسیون سوارکاری به اجرای دقیق قوانین مبارزه با دوپینگ در این دوره از ر‌قا‌بت‌ها اشاره کرد و تصریح کرد: هدف ما برگزاری مسابقات پاک است و به همین منظور چیت‌های آزمایشگاهی گران قیمتی تهیه شده است و با یک آزمایشگاه معتبر نیز قرارداد امضا کرده‌ایم. بیشترین مراقبت را از این مسابقه انجام خواهیم داد تا یک مسابقه در سطح عالی برگزار کنیم .
 
 
نظر شما
ادامه