کد خبر: ۲۹۸۸۸
دکتر پیمان صالحی
 

پنجمین کنگره ملی گیاهان دارویی توسط شبکه ملی پژوهش و فناوری گیاهان دارویی به مدت دو روز در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار می شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، محورهای این کنگره شامل علوم پایه، کشاورزی ومنابع طبیعی، داروسازی، پزشکی و دامپزشکی، صنعت و اقتصاد است.

دبیر علمی پنجمین کنگره ملی گیاهان دارویی در مراسم آغاز به کار این گردهمایی گفت: 963 مقاله به دبیرخانه این کنگره ارسال شده که پس از داوری، 735 مقاله پذیرفته شده است.

«دکتر پیمان صالحی» افزود: از بین مقاله های پذیرفته شده نیز 35 مقاله به صورت سخنرانی و بقیه به صورت پوستر ارائه می شود.

وی با اشاره به این که بیشترین مقالات دریافتی در حوزه پزشکی، داروسازی و دامپزشکی است، اظهار کرد: بخشی از فعالیت های دانشکده های داروسازی و پزشکی در حوزه هایی مانند کاربرد و اثرات گیاهان دارویی و عصاره گیاهی است.

صالحی برگزاری نمایشگاه و انتخاب 10 پوستر برتر را از جمله برنامه های این کنگره اعلام کرد و گفت: حدود 20 شرکت محصولات خود را در قالب نمایشگاه در معرض دید بازدید کنندگان قرار داده اند.

وی همچنین خبر داد که ششمین کنگره ملی گیاهان دارویی روزهای 27 و 28 اردیبهشت سال آینده در تهران برگزار می شود.

فروش گواهینامه در برخی کنگره ها

دبیر علمی کنگره ملی گیاهان دارویی همچنین در سخنان خود با انتقاد از برخی از کنگره های علمی در کشور گفت: تعدادی به دنبال سود شخصی و تجارت از طریق برگزاری کنگره های علمی هستند بطوریکه اعلام می کنند که فقط با پرداخت هزینه و بدون نیاز به حضور در کنگره، گواهینامه برای آنها صادر و مقاله آنها در نشریات علمی چاپ می شود.

صالحی این کار را «فروش گواهی» خواند و افزود: این در حالی است که یکی از اصول برگزاری کنگره، حضور مدعووین و شرکت کنندگان در برنامه و ارائه مقاله خود به صورت سخنرانی یا پوستر است.

وی اظهار کرد: برگزاری گردهمایی های علمی باید با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باشد تا شاهد چنین معضل هایی نباشیم.

وی همچنین با اشاره به فعالیت شبکه ملی پژوهش و فناوری گیاهان دارویی گفت: تا کنون سه استاندارد ملی در این شبکه برای گیاهان دارویی تدوین شده که مراحل ثبت آن در حال انجام است.

برگزاری کنگره ملی گیاهان دارویی از سال 91 در کشور آغاز شده است.

گیاهان دارویی گیاهانی هستند که یک یا برخی از اندام‌های آنها حاوی مادهٔ مؤثر بر موجودات زنده است.

در ایران حدود هشت هزار گونه گیاه رویش می کند که از این تعداد دو هزار و ۳۰۰ گونه جزو گیاهان معطر و دارویی هستند و از این تعداد ۴۵۰ گونه در عطاری‌ها به فروش می‌رسد.
 
 
نظر شما
ادامه