کد خبر: ۲۹۸۸۳
تعداد نظرات: ۹ نظر
به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی:
روز دوشنبه هفته جاری مصادف با 27 اردیبهشت ماه، روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی را پشت سر گذاشتیم ...
 
 

حکیم مهر - روز دوشنبه هفته جاری مصادف با 27 اردیبهشت ماه، روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی را پشت سر گذاشتیم. روابط عمومی مجموعه‌ای از اقدامات و کوشش های حساب‌شده‌ای است که هر سازمان برای برقراری ارتباط مؤثر و هدفمند با گروه‌هایی که با سازمان در ارتباطند انجام می‌دهد .

ضمن عرض تبریک صمیمانه و خسته نباشید به کلیه همکاران شاغل در روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور و روابط عمومی ادارات کل دامپزشکی استان ها و قدردانی از زحماتی که در این راه متحمل می شوند، لازم دیدیم که چند نکته را نیز در این زمینه عرض نماییم.

پیشاپیش باید متذکر شویم که بیان این نکات به منزله انکار زحمات شبانه روزی همکاران شاغل در روابط عمومی سازمان دامپزشکی نبوده و هدف ما تنها بیان نکاتی جهت ارتقاء هر چه بیشتر عملکرد این حوزه می باشد.

1- وظایف روابط عمومی هر سازمان، بسته به شرح وظایف و کارکرد آن سازمان کاملاً متفاوت است. در مورد سازمان دامپزشکی کشور که نقش مستقیمی در سلامت جامعه ایفا می نماید، وظایف روابط عمومی از اهمیت بالاتری برخوردار است.

2- یکی از نقاط ضعف روابط عمومی سازمان دامپزشکی، نامتقارن بودن عملکرد روابط عمومی ادارات کل دامپزشکی استان های مختلف می باشد به طوری که تعدادی از ادارات کل، روابط عمومی بسیار فعال و قابل تقدیری داشته و تقریباً هر روز اخباری از آنها در خبرگزاری های رسمی کشور مشاهده می گردد و برعکس، تعدادی از روابط عمومی های استان ها عملکردی کاملاً منفعلانه داشته و نیاز به بازنگری جدی در عملکرد آنها مشاهده می گردد که لزوم نظارت و سازماندهی بیشتر مدیریت محترم روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور را می طلبد.

3- با توجه به اینکه سازمان دامپزشکی کشور با سلامت مواد غذایی سروکار داشته و با عنایت به اینکه گسترش استفاده از فضای مجازی در جامعه زمینه انتشار شایعات متعددی را در این خصوص فراهم آورده است، واکنش سریع، مناسب و به موقع روابط عمومی سازمان دامپزشکی به این اخبار می تواند ضمن آگاهی بخشی به اقشار مختلف جامعه و کاهش نگرانی های آنها، شناخت مردم از نقش پر رنگ دامپزشکی در ارتقاء سلامت جامعه را بیش از پیش افزایش دهد. متاسفانه آنچه که در اغلب موارد شاهد آن بودیم، این است که هر چند سازمان دامپزشکی به این شایعات (مثلاً استفاده از هورمون در مرغداری ها، استفاده از گوشت حیوانات حرام گوشت در فرآورده های گوشتی و ...) عکس العمل مناسبی داشته است، ولی اغلب دیر هنگام و پس از چند روز تاخیر بوده است که این تاخیر موجب شده است شایعات اثر تخریبی خود را بر افکار عمومی باقی بگذارند.

4- وب سایت رسمی سازمان دامپزشکی کشور، ویترین این سازمان محسوب می شود و علاوه بر افراد فعال در این حوزه، روزانه افراد عادی زیادی نیز برای کسب اطلاعات به آن مراجعه می نمایند. متاسفانه این وب سایت، چه از نظر سرعت لود شدن و چه از نظر محتوایی شایسته سازمان دامپزشکی نمی باشد. فقدان بخشی در پورتال این سازمان که به طور منظم به بیان نکات بهداشتی مرتبط با دامپزشکی جهت اطلاع عموم بپردازد، محسوس است؛ ضمن اینکه برای افراد شاغل در حوزه دامپزشکی نیز فاقد جذابیت های بصری و محتوایی قابل قبول می باشد.

5- یکی دیگر از نقاط ضعف سازمان دامپزشکی، ارتباط کم آن با خبرگزاری ها و رسانه های تاثیرگذار کشور و بخصوص صدا و سیما می باشد. ارتباط مؤثر و مداوم مدیران ارشد سازمان دامپزشکی کشور با این رسانه ها و حضور مستمر آنها در رسانه ملی می تواند به شناساندن هر چه بیشتر دامپزشکی به جامعه کمک نماید که این مهم نیز از وظایف روابط عمومی سازمان می باشد. به جرأت می توان ادعا کرد که زحمات شبانه روزی همکاران شاغل در نقاط مختلف کشور پهناورمان، چنان که شایسته است، در رسانه های عمومی کشور منعکس نمی گردد.

6- اخبار منتشر شده از سوی روابط عمومی ادارات کل دامپزشکی استان ها، در بسیاری از موارد نیاز به ویراستاری و اصلاحات نگارشی دارد و لزوم نظارت یک ناظر متبحر در این خصوص کاملاً احساس می شود.

7- یکی دیگر از نقاط ضعف سازمان دامپزشکی کشور در این حوزه، فقدان سامانه ای برای دریافت نظرات همکاران بخش خصوصی و دولتی و ارائه این بازخوردها به مدیران سازمان دامپزشکی می باشد. ایجاد راهکاری برای ارتباط دوسویه مدیران سازمان و افراد مرتبط و شاغلان حوزه دامپزشکی، از دیگر وظایف مغفول روابط عمومی سازمان دامپزشکی می باشد.

در انتها مجدداً متذکر می گردد که ذکر نقاط ضعف این حوزه، به معنای انکار زحمات همکاران شاغل در روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور و روابط عمومی ادارات کل دامپزشکی استان ها نیست؛ ما خود در پایگاه خبری تحلیلی حکیم مهر نیز به طور منظم از اخبار منتشر شده توسط این همکاران استفاده نموده و قدردان زحمات ایشان می باشیم.
 
 
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
0
0
ارتباط رياست و روابط عمومي با تشكل ها هم فقط در حد سالي يكبار قبل از مراسم روز دامپزشك براي مشاركت مالي
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
0
1
كاملا موافقم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
0
0
حداقل دم يكي از مديران سازمان گرم با گل و شريني از مدير روابط عمومي تقدير كرد اميد است عملكرد مدير به خاطر ................................... نباشد
ناشناس
|
United States of America
|
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
0
1
اين نقد بسيار منصفانه و عالي بود.
ايكاش اين منتقد در مورد آموزش و ترويج سازمان هم مطلبي داشته باشند.كاملا منفعل هستند ولي ايكاش كمي آگاهي به دامداران سنتي و صنعتي داده شود و يا به مصرف كنندگان مواد پروتئيني.
تاكنون تيزري و يا بروشور يك خطي هم داده نشده.فقط همان سياست سازمان اجرا مي شود:"همه چيز تحت كنترل است@
بهشتی
|
United States of America
|
۰۰:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
0
2
سلام علیهم. به نظر بنده روابط عمومی سازمان از نظر مدیران و روسای سازمان به حساب آورده نميشه و جایگاه ضعیفی داره.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
0
0
با سلام . با تبریک روز ارتباطات و روابط عمومی به تمام تلاشگران این عرصه. جایگاه روابط عمومی هنوز در سازمان کاملا شناخته نشده است
عرفان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
0
2
فقدان نیروی متخصص مثل خبرنگار و فرد آشنا با مسائل رسانه در بدنه روابط عمومی سازمان و ادارات استانها بکی از از نقاط ضعف این سازمان محسوب می شود و اگر هم تعدادی انگشت شمار فرد متخصص وجود داشته باشد به طرزی عجیب از این قافله فاصله ی بسیار گرفته اند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
0
2
با انصاف اگر بر خورد کنیم روز به روز روابط عمومی سازمان فعالتر میشود و بایستی از مسولان امر تشکر کرد
البته حرف اینکه ادارات کل بایستی اداره روابط عمومی در تشکیلاتشان باشد قطعا امری ضروری است
اینکه صدا و سیما کمتر به دامپزشکی اهمیت میدهد مربوط است به هیات دولت که چقدر سلامت جامعه برایشان مهم است تا همانطور که دنبال وزارت بهداشت هستند که مصاحبه بگیرند و برنامه اشان را پر کنند بایستی انها بدنبال سازمان دامپزشکی باشند
سر جریان تب برفکی متاسفانه فقط برای قلع و قم سازمان اطلاعات درست و نادرست و مصاحبه ها پخش میشد برای دادن اعتبار و کمک همه کنار کشیدند
علي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
0
1
بايد ازهمه افرادي كه جايگاهي شايسته براي روابط عمومي قايل هستند تشكر كرد.برپايه كلام الهي كه فرمو د:"هل جزاء الاحسان الا الاحسان" حتي اگربراي پخش خبرهاي مربوط به حوزه آنها باشد!
نظر شما
ادامه