کد خبر: ۲۹۸۶۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

کشندگی و شیوع سریع بیماری تب کریمه کنگو، استعداد بالای جغرافیای ایران در تولید و گسترش این بیماری و شیوع بیشتر آن در فصول گرم سال از یک سو و مشاهده برخی موارد مشکوک ابتلا به این بیماری در برخی نقاط کشور از سوی دیگر، همگی گویای آن است که مردم و مسئولین باید با حساسیت بیشتری موضوع را پیگیری کنند و آمادگی لازم برای مقابله با آن داشته باشند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تابناک، بیماری تب خونریزی دهنده کریمه یا کنگو، یکی از بیماری‌های خطرناک مشترک بین انسان و دام با منشأ دامی است و امکان گسترش سریعی در میان انسان و دام دارد. این بیماری همچنین به سادگی قابلیت انتقال دارد و در صورت رعایت نکردن نکات بهداشتی و توجه کافی به آن، می‌تواند ابعاد خطرناکی پیدا کند.

انتشار برخی اخبار غیر رسمی و نگران کننده مبنی بر شیوع بیماری خطرناک تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در میان شهروندان برخی نقاط کشور از جمله شهرستان بهبهان و حساس شدن اذهان عمومی جامعه در رابطه با گسترش آن، سبب شد تا «تابناک» جزئیات این خبر را از طریق مسئولان دانشکده علوم پزشکی شهرستان بهبهان پیگیری کند.

«دکتر محسن شب رو» معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بهبهان در رابطه با شیوع بیماری تب کریمه کنگو گفت: «کلیت ماجرای شیوع بیماری تب کنگو صحیح است. ماجرا به این شکل است که چند نفر قصاب یک گاو بیمار مشکوک را در یک مکان خارج از کشتارگاه و غیر بهداشتی ذبح کردند. پس از این کار، همین چند نفری که درگیر ذبح گاو بیمار بودند به بیماری تب کنگو مبتلا شدند، ولی به دلیل عدم مشاهده موارد دیگر، قطعیتی در این رابطه وجود ندارد و به نوعی این بیماران بیماران مشکوک هستند».

دکتر شب رو ادامه داد: «بیماری تب خونریزی دهنده کنگو، بیماری مسری و خطرناک است و به همین دلیل به محض ایجاد شک ابتلا به این بیماری باید درمان آغاز شود. در همین راستا، ما نیز بدون فوت وقت، تلاش خود را برای مقابله با شیوع این بیماری و درمان موارد احتمالی ابتلا آغاز کردیم».

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بهبهان با تأکید بر اینکه قطعیتی در رابطه موارد مشاهده شده وجود ندارد، تأکید کرد: «با این حال از افراد مشکوک نمونه برداری و برای بررسی جزئی‌تر نمونه‌ها به تهران ارسال شد. از سوی دیگر، جهاد کشاورزی و دامپزشکی شهرستان، اقدامات کافی از جمله سم پاشی را در مناطق مشکوک انجام دادند، زیرا نمی‌توان منتظر جواب قطعی ماند و ما باید به دلیل شک بر این بیماری اقدامات پیشگیرانه را آغاز کنیم. دلیل این موضوع هم آن است که اعلام نتایج از تهران زمان بر است و ما نمی‌توانیم با انتظار برای کسب نهایی جواب زمان را از دست بدهیم».

محسن شب رو اضافه کرد: «بیماری تب خونریزی دهنده کنگو یک بیماری ویروسی است و عامل انتقال آن نیز حشره کنه است که آن را از دام به انسان انتقال می‌کند و پس از آن نیز انتقال این بیماری از انسان به انسان حتی از طریق بغل کردن، روبوسی و استفاده از لیوان مشترک نیز امکان پذیر است».

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بهبهان ادامه داد: «این بیماری قابل درمان است ولی سرعت عمل در رابطه با این بیماری خیلی مهم است. اگر به تب کنگو فرصت داده شود، در اثر خون ریزی وسیع، امکان فوت فرد مبتلا نیز به دلیل حجم خون از دست رفته وجود دارد. ضمن اینکه خون ترشح شده از فرد مبتلا می‌تواند دیگران را مبتلا کند و این بیماری ابعاد وسیع تری پیدا کنند».

شب رو در پایان گفت: «بهبهان در استان خوزستان یک قطب دامپروری است و ۲۵ درصد گوشت استان خوزستان از این شهرستان تأمین می‌شود. این موضوع ضمن اینکه می‌تواند به عنوان توانمندی منطقه محسوب شود، یک تهدید نیز هست. جدای از این قاچاق دام از جنوب شرق ایران به شهرستان بهبهان می‌تواند گسترش این عامل را تسریع بخشد».

گفتنی است به لحاظ جغرافیایی، ایران یکی از کشورهای مستعد در بروز این بیماری است و جدا از آن فصل گرم سال نیز تأثیر به سزایی در شیوع بیشتر این بیماری دارد. با این حساب می‌توان گفت، از یک سو شرایط مناسب آب و هوایی ایران و فصل گرم سال در گسترش این بیماری و از سوی دیگر ابعاد خطرناک آن، این الزام را ایجاد می‌کند که مسئولان و کار‌شناسان ذی ربط ‌‌نهایت تلاش خود را برای مقابله با بیماری و جلوگیری از گسترش آن به عمل آورند.
 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
0
0
چقدر قیافه اش شبیه دکتر زندیه مدیر کل قبلی آذربایجان می باشد
نظر شما
ادامه