کد خبر: ۲۹۸۵۹
رئیس سازمان نظام دامپزشکی:
«دکتر محمدرضا صفری» در دومین همایش «توسعه کیفیت، راهبردی فراگیر در سلامت غذا» افزود: تحقق مفهوم "جهان واحد، سلامت واحد" بدون حضور و مشارکت فکری و عملیاتی تمامی دست‌اندرکاران حوزه سلامت و بهداشت عمومی جامعه امکان‌پذیر نیست ...
 
 

حکیم مهر- رئیس سازمان نظام دامپزشکی گفت: دامپزشکی در بحث پیشگیری در نظام سلامت منابع ضعیفی دارد و حمایت نمی‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران، «دکتر محمدرضا صفری» رییس سازمان نظام دامپزشکی در آیین افتتاح دومین همایش «توسعه کیفیت، راهبردی فراگیر در سلامت غذا» که امروز در مرکز همایش‌های کتابخانه‌ ملی برگزار شد، گفت: صنعت غذایی کشور به دلیل تولید محصولات ارزشمند و کیفیت بالا که قابلیت رقابت با شرکت‌های معتبر را در سطح دنیا دارند و به کشورهای اطراف نیز عرضه می‌شوند، به عنوان صنعت مکمل در کنار کشاورزی می‌تواند بهترین نقش را در تحقق شعار امسال مقام معظم رهبری "اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل" ایفا نماید.

وی افزود: صنعت غذایی کشور برای پایدار ماندن به مؤلفه‌های همچون حفظ حقوق تمامی بهره‌برداران از زنجیره تولید تا مصرف نیاز دارد. مصداق بارز این مسئله مهم شیر است که اگر هر کدام از عوامل مرتبط با آن یعنی حقوق تولید کننده، کیفیت و قیمت محصول، متولیان عرضه و حقوق مصرف‌کننده آن رعایت نشود با بحران مواجه خواهد شد.

دکتر صفری تصریح کرد: تحقق مفهوم «جهان واحد، سلامت واحد» بدون حضور و مشارکت فکری و عملیاتی تمامی دست‌اندرکاران حوزه سلامت و بهداشت عمومی جامعه امکانپذیر نیست.

وی در ادامه افزود: سازمان نظام دامپزشکی با توجه به شعار امسال روز جهانی دامپزشکی «آموزش مداوم برای سلامت واحد و یکپارچه» راهکار ارتقای سطح دانش بهره برداران حوزه دامپزشکی را در قالب برگزاری دوره‌های بازآموزی و نوآموزی برای اعضای این سازمان و همچنین تغییر محتوای دروس این رشته در چارچوب متد جدید علمی و نیازهای روز کشور و جلوگیری از پذیرش بی‌رویه دانشجوی دامپزشکی در دانشگاه‌های کشور در پیش گرفته است.

رئیس سازمان نظام دامپزشکی تاکید کرد: سازمان نظام دامپزشکی از نظر قانونی متولی صدور پروانه فعالیت حرفه‌ای دامپزشکان و همچنین صدور پروانه‌های اماکن دامی کشور است و اعضای این سازمان در اقصی نقاط کشور به عنوان مسئول فنی و بهداشتی در صنایع بالادستی حضور چشمگیری دارند و این موضوع می‌تواند نقش پررنگی در افزایش کیفیت و سلامت غذایی جامعه ایفا نماید.

دکتر صفری افزود: در رابطه با صحبت‌های اخیر وزیر محترم بهداشت و درمان که فرموده‌اند 70% بیماری‌های جامعه به نوعی منشأ غذایی دارد، این سوال مطرح است که مفهوم "جهان واحد، سلامت واحد" بدون یکپارچگی و وحدت تمامی دست اندرکاران حوزه سلامت چه مفهومی پیدا خواهد کرد؟ ما چقدر در حوزه سلامت غذا در بخش حاکمیتی سرمایه گذاری کرده‌ایم؟

وی ادامه داد: در بحث پیشگیری در نظام سلامت، دامپزشکی منابع ضعیفی دارد و حمایت نمی‌شود، برگزاری این همایش برای کمک به ارتقاء جایگاه سلامت غذا در برنامه‌ریزی مسئولان و متولیان طرح تحول سلامت می‌تواند مفید باشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس سازمان نظام دامپزشکی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: متأسفانه مشکلات تغذیه‌ای و تغییر الگوهای غذایی سهم 70 درصدی گروه بیماری‌های نوپدید را در کشور به خود اختصاص داده و از این میزان 50 درصد مربوط به مواد غذایی وابسته به صنعت دام کشور است.

وی با تاکید بر اینکه صنعت دام مهمترین عامل رشد و توسعه هر کشوری است، افزود: توجه به سلامت این صنعت و سرمایه‌گذاری برای ارتقا کیفی محصولات وابسته به آن بسیار حائز اهمیت است اما متأسفانه کم‌توجهی برخی از دستگاه‌های مسئول نسبت به این مهم می‌تواند نظام دامپزشکی را در ارائه خدمات وابسته به تضمین کیفیت دام و طیور کشور با مشکلات بسیار جدی مواجه کند، زیرا هم‌اکنون میزان سرمایه‌گذاری و توجه به این نظام بسیار کم است، به گونه‌ای که این موضوع روند کار دامپزشکان را با مشکل مواجه می‌کند.

رییس سازمان نظام دامپزشکی تصریح کرد: دامپزشکان مهم‌ترین پایه‌ توسعه و تضمین کیفیت سلامت صنعت دام و طیور در هر کشوری هستند و نقش بسزایی را در تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری‌های دامی، مخصوصاً امراض مشترک دام و انسان ایفا می‌کنند، درحالی که مشکلات مربوط به وضعیت آموزش فارغ التحصیلان این رشته می‌تواند در ارتقای جایگاه این حرفه ایجاد اختلال کند.
 
 
نظر شما
ادامه