کد خبر: ۲۹۸۳۸
تعداد نظرات: ۸ نظر
 

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی، گفت: در مجموع ۱ هزار و ۳۴۸ راس دام، به دلیل تب برفکی تلف و کشتار شده است که بیشترین تلفات و کانون آن در اهر شناسایی شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، «دکتر امیرحسین بهداد» در نشست خبری با موضوع شیوع تب برفکی در آذربایجان شرقی، با اشاره به درگیری کل کشوربا بیماری تب برفکی، اظهار داشت: در فضای مجازی و رسانه ها شیوع این بیماری به صورت گسترده پخش شده و باعث نگرانی مردم شد ولی بر اساس اعلام سازمان دامپزشکی کشور، این بیماری در حال کنترل شدن و زیر بحرانی است.

وی با بیان اینکه تب برفکی یکی از بیماری های بومی ایران است، افزود: از 50 سال گذشته چهره این ویروس هر سال تغییر می یابد که سالانه 3 بار جمعیت گاوی و 1 بار جمعیت گوسفندی واکسینه می شوند.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی، با اشاره به اینکه در شش ماهه دوم سال 94 نسبت به مدت مشابه سال گذشته، بیش از 68 درصد، شاهد کاهش میزان شیوع تب برفکی بودیم، گفت: به خاطر اطمینان از کاهش آمار بیماری، شرکت های تولیدی خط تولید خود را برای ارتقای کیفیت تعطیل کردند ولی اواخر سال، چهره ویروس جهش یافت و به 2016-O تبدیل شد.

وی با بیان اینکه علایم بیماری تب برفکی در سال های گذشته، تاول، لاغری و کاهش شیر دهی بود، ابراز داشت: تب برفکی جدید با جهش ژنتیکی، مستقیما روی قلب دام اثر گذاشت که سریعا در آزمایشگاهها از این ویروس نمونه برداری کرده و واکسن جدید تولید کردند.

بهداد، با بیان اینکه با شرایط جدید، واکسن‌های گذشته تاثیری در پیشگیری نداشت، ابراز داشت: به همین دلیل واکسیناسیون انجام نشد و برای اینکه اعتماد به واکسن های دامپزشکی از بین نرود و بیت المال هم بیهوده مصرف نشود، واکسیناسیون با این واکسن ها انجام نشد.

وی با اشاره به اینکه این تغییر سویه ویروس، اوایل 95 موجب تلفاتی در دام های استان شد، خاطر نشان کرد: واکسن های جدید سریعا در اختیار استان قرار گرفت و از 20 اردیبهشت تا آخر خرداد که فاز شیوع بهاری تب برفکی است، قبل از شروع طرح، واکسن ها را دامپزشکی شروع به استفاده کرده است.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه بیش از 4.5 میلیون جمعیت گوسفندی و 540 هزار جمعیت گاوی در استان داریم، افزود: از ابتدای سال 95 تا این لحظه، 2 میلیون دز واکسن گوسفندی و 50 هزار دز واکسن گازی به آذربایجان شرقی اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: 750 هزار دز واکسن گوسفندی در ارسباران توزیع شده است که در دو شیفت واکسیناسیون انجام می شود.

بهداد با بیان اینکه از ابتدای سال 95 تا امروز، تعداد کانون شیوع بیماری در جمعیت گاوی، 67 کانون، با 163 راس تلفات و 35 کشتار شده است، تصریح کرد: 126 کانون گوسفندی نیز شناسایی شد که در آن، 1 هزار و 39 راس تلفات و 111 راس کشتار شده است و در مجموع 1 هزار و 348 راس دام، به دلیل تب برفکی تلف و کشتار شده است که بیشترین تلفات و کانون آن در اهر شناسایی شد.

وی با تاکید بر اینکه این بیماری، تاثیری در انسان ندارد و بیماری مشترک بین انسان و دام نیست، تصریح کرد: حتی خود دامداران هم حیوان را قبل از تلف شدن می توانند ذبح کرده و مورد استفاده قرار دهند که فقط در صورت استفاده بیش از اندازه از آنتی بیوتیک، اگر گوشت قابل استفاده نباشد، دامپزشکی از توزیع آن جلوگیری می کند.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی، با اشاره به اینکه دامپزشکی در تنظیم بازار، قیمت دام و بیمه آن در استان دخالتی ندارد، افزود: این اداره کل تنها در زمینه سلامت دام و کنترل شیوع بیماری ها فعال است ولی باید فرهنگ نگهداری بهتر حیوانات و دام بین مردم بهبود یابد تا خود دامداران باید نسبت به سلامتی حیوان حساس باشند.

وی با اشاره به اینکه واکسن به اندازه کافی وارد کشور شده و به هر مقدار نیاز باشد، در استان توزیع خواهد شد، گفت: 25 درصد جمعیت دامی استان تا امروز واکسینه شده و تا آخر خرداد بقیه دامها واکسینه خواهد شد.

بهداد به موفقیت طرح های اجرا شده در استان به منظور جلوگیری از شیوع بیماری های حیوانی، اظهار داشت: تب مالت انسان و حیوان برای اولین بار، بیش از 25 درصد کاهش یافته است که حتی 1 درصد این موضوع از سختی خاص و اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در موضوع تب برفکی نیز پس از جهش ژنتیکی و تغییر سویه ویروس تب برفکی، موفقیت هایی را کسب کرده ایم ولی در چند وقت اخیر، وقت ما به حاشیه می گذرد، لذا باید از جو روانی منفی در جامعه جلوگیری کنیم.

این مقام مسئول با اشاره به نزدیکی کانون های شیوع بیماری تب برفکی با جنگل های ارسباران، ابراز داشت: تاکنون گزارشی از درگیری حیوانات حیات وحش و جنگلی با تب برفکی گزارش نشده است.

 

 

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان آذربایجان شرقی گفت: ویروس تب برفکی اغلب در عراق، ترکیه، اسرائیل و عربستان شایع است که بیماری تب برفکی نیز از ترکیه و عراق با دام‌های قاچاق وارد کشور شده است.

«دکتر جعفر شیرازی» عصر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران، با اشاره به اینکه سال گذشته 68 درصد شیوع تب برفکی کاهش یافته بود، اظهار داشت: ویروس تب برفکی اغلب در عراق، ترکیه، اسرائیل و عربستان شایع است که بیماری تب برفکی نیز از ترکیه و عراق با دام‌های قاچاق وارد کشور شده است.

وی با ابراز اینکه این بیماری در دنیا فقط در آمریکا و استرالیا ریشه‌کن شده است، افزود: در کشور ما نیز شیوع این بیماری در سال گذشته کاهش چشمگیری داشت ولی با دام‌های قاچاق و تغییر ماهیت ژنتیکی و فروش در میدان دام، این بیماری از استان‌های مرزی به‌سمت مرکز کشور سرایت کرد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای پیشگیری از گسترش شیوع بیماری تب برفکی، گفت: ضدعفونی تمام کانون‌های بیماری، کنترل تردد حیوانات و تعطیلی میدان دام برای کنترل گسترش بیماری انجام شده ‌که طبق اعلام سازمان دامپزشکی کشور، رتبه بیماری تب برفکی در استان بهتر از استان‌های مرزی است.

شیرازی با اشاره به امکان جهش ژنتیکی ویروس تب برفکی در استان، تصریح کرد: هر لحظه ممکن است سویه‌های ویروس تب برفکی تغییر یافته و با سویه‌های جدید این ویروس شایع شود که باید قبل از هر اقدامی، واکسیناسیون را به اتمام برسانیم.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی، ادامه داد: توصیه می‌شود که دامداران با اکیپ‌های دامپزشکی همکاری کرده و به دامپزشکی اعتماد کنند، چرا که به‌خلاف منافع مردم، کاری نمی‌کنیم.

وی با تذکر اینکه دامداران باید در این برهه از زمان، آمار درستی ارائه دهند تا تصمیمات درستی برای جلوگیری و کنترل بیماری اتخاذ شود، تصریح کرد: یکی از راهکاری کنترل بیماری در متون علمی، جلوگیری از بدتر شدن جوّ روانی است؛ پیشرفته‌ترین سامانه پایش و مراقبت از بیماری‌های دامی کشور در استان وجود دارد و باید از مراجع ذی‌صلاح برای انتشار آمار و بیماری‌ها کسب اطلاع کنید تا جو روانی جامعه هم از این موضوع مشوش نشود.

شیرازی با تأکید بر اینکه در روستاها اگر حیوانات تلف شدند، برای جلوگیری از شیوع آن باید دفن بهداشتی شوند، خاطرنشان کرد: رها‌سازی لاشه در بیابان، موجب گسترش شیوع بیماری به دام‌های خود، دیگران و جنگل خواهد شد در حالی که باید با آهک دفن شوند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه مردم از خرید و فروش دام در این ایام جلوگیری کنند، افزود: عشایر هم تا دریافت کامل واکسن از کوچ خودداری کنند چراکه می‌توانند کانون‌های بیماری و شیوع آن را گسترش دهند و نیروی انتظامی هم در کنترل تردد دام با اداره‌کل دامپزشکی همکاری می‌کند و از تردد دام‌های بدون مجوز واکسیناسیون جلوگیری خواهد کرد.

وی در پایان، تصریح کرد: هزینه پیشگیری به‌مراتب کمتر از درمان است و باید دولت هم اعتبارات این سازمان را افزایش داده و برای کنترل بیماری کمک کند.
 
 
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
United States of America
|
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۷
0
2
حتی خود دامداران هم حیوان را قبل از تلف شدن می توانند ذبح کرده و مورد استفاده قرار دهند که فقط در صورت استفاده بیش از اندازه از آنتی بیوتیک، اگر گوشت قابل استفاده نباشد، دامپزشکی از توزیع آن جلوگیری می کند.
این جمله چه معنایی دارد؟ دامدار میتواند دام بیمار را ذبح کند و مورد استفاده قرار دهند!!! ولی اگر بیش از اندازه از آنتی بیوتیک مصرف کرده باشد، اگر گوشت قابل استفاده نباشد، دامپزشکی از توزیع آن جلوگیری می کند. حالا اینکه دامپزشکی در صحنه حضور دارد یا خیر ؟ بماند.
ده ها سوال دیگر باقیست . مثلا دامی که آنتی بیوتیک در حد تجویز شده مصرف کرده آیا قابلیت ذبح دارد که بیش از اندازه ندارد؟ راستی اندازه چقدر است ؟
مصاحبه های الکی و مشکل دار!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۷
0
0
........................................ کنترل تحت کنترل وحالا هم در حال کنترل دیگه حالم از این کلمه کنترل بهم میخوره . شما اصلا میدونید آنتی بیوتیک چیه و باقیمانده اش چقدر باشه تا مجاز باشه مصرفش .اصلا ایشون میدونن آنتی بیوتیک هیچ اثری روی ویروس تب برفکی نداره .این مصاحبه مدیر کل چه اثر مخربی در افزایش مصرف آنتی بیوتیک برای مجموعه زیر دستشون در یک استان بزرگی مثل آذربایجان که واقعا دیار مردان بزرگی است میتونه داشته باشه .حکیم مهر عزیز بجای نقطه چین گذاشتن رو کامنتهای افراد دلسوز نقطه چینها رو رو این مصاحبه ها بذار لطفا .اونوقت ببین همش نقطه چین میشه یا نه .
دکتر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۷
0
2
این آقا بهتره برن دوباره جزوه های زئونوزو مرور کنن و یا به کتاب بیماریهای قابل انتقال بین انسان و دام ترجمه دکتر ذوقی رجوع کنن که به وضوح اعلام شده قابل انتقال است
ناشناس
|
Paraguay
|
۰۲:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
0
2
یعنی توصیه به خوردن گوشت لاشه تب دار میکنند؟
واویلا ........................
مصطفی قلاوند
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
1
0
ای کاش دامپزشکی صاحاب نداشت که این روزها رو ببینم...
مصطفی قلاوند
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
1
0
چه عجب بالاخره یک نفر عنوان کرد که اسرائیل هم درگیر این ویروس بوده، ولی نگفتید چطوری تونستند فقط 500 تا تلفات اون هم در خوک های صنعتی بدند.
البته جوابش هم میدونیم، چون اورتودکس های افراطی اونها در سدد ضربه به مزرعه داران خوک بودند... (گزارش شین بت)
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
0
0
جناب بهداد لطفا رفرانس خود را برای مصرف گوشت دام تب دار تب برفکی را بگویید .
یعنی اینقدر دامپزشکی کیلوئی شده !!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
0
0
تب برفکی در ایران قابل انتقال به انسان نیست فقط در موارد نادر در امریکا وکانادا دیده شده که زخمهایی در دست و کف پا ایجاد کرده پس مصرف گوشت ان اشکالی ندارد.
نظر شما
ادامه